ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 грудня 2021 року

м. Київ

справа № 640/680/19

провадження № К/9901/25475/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, Міністерства оборони України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Міністерства оборони України на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва у складі судді Каракашьяна С.К. від 23 січня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Файдюка В.В., Земляної Г.В., Мєзєнцева Є.І. від 01 вересня 2020 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, Міністерства оборони України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, у якому просив:

визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у м. Києві (Міністерства оборони України) щодо зменшення ОСОБА_1 відсотків грошового забезпечення з 83% до 70%; неврахування при перерахунку пенсії щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (робота із таємними виробами, носіями, документами 15% від розміру посадового окладу; надбавка за знання 1 європейської мови 10% від розміру посадового окладу; надбавка за виконання особливо важливих завдань 70% від суми посадового окладу; премія 10% від розміру посадового окладу), підвищення за постановою Kабінету Mіністрів України № 355 згідно розрахунку пенсії за вислугу років до пенсійної справі 2601012925, яка була призначена (обчислена) на підставі довідки про грошове забезпечення станом на 01 березня 2018 року, виданої уповноваженим органом (Міністерством оборони України);

зобов`язати Міністерство оборони України перерахувати та надіслати встановленим порядком довідку про грошове забезпечення військового пенсіонера ОСОБА_2 (пенсійна справа 2601012925) з урахуванням вимог частини другої статті 13, статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з урахуванням пункту 2 статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» у зв`язку зі збільшенням грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців згідно постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30 серпня 2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» у розмірі із збереженням проценту нарахування пенсії на момент виходу на пенсію у 2010 році в розмірі 83%, з урахуванням основних видів грошового забезпечення (посадовий оклад, оклад за військове звання, надбавка за вислугу років) та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (робота із таємними виробами, носіями, документами 15% від розміру посадового окладу; надбавка за знання 1 європейської мови 10% від розміру посадового окладу; надбавка за виконання особливо важливих завдань 70% від суми посадового окладу; премія 10% від розміру посадового окладу), підвищення за постановою Кабінету Міністрів України № 355, з урахуванням 100% суми підвищення пенсії, станом на 01 січня 2018 року;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві з 01 січня 2018 року перерахувати та виплачувати пенсію з урахуванням частини другої статті 13, статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з урахуванням пункту 2 статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» у зв`язку з збільшенням грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців згідно постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30 серпня 2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» у розмірі із збереженням проценту нарахування пенсії на момент виходу на пенсію у 2010 році в розмірі 83%, з урахуванням основних видів грошового забезпечення (посадовий оклад, оклад за військове звання, надбавка за вислугу років) та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (робота із таємними виробами, носіями, документами 15% від розміру посадового окладу; надбавка за знання 1 європейської мови 10% від розміру посадового окладу; надбавка за виконання особливо важливих завдань 70% від суми посадового окладу; премія 10% від розміру посадового окладу), підвищення за постановою Кабінету Міністрів України № 355 у урахуванням 100% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01 січня 2018 року.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 23 січня 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 01 вересня 2020 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.

Зобов`язано Міністерство оборони України скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , станом на 05 березня 2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01 квітня 2019 року перерахунку основного розміру пенсії позивача.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у м. Києві щодо зменшення ОСОБА_1 встановленого розміру пенсії з 83% до 70% від грошового забезпечення при проведенні перерахунку пенсії з 01 січня 2018 року.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у м. Києві здійснити перерахунок і виплату ОСОБА_1 пенсії в розмірі 83% грошового забезпечення з 01 січня 2018 року, з урахуванням раніше виплачених сум.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив із того, що в силу приписів абзаців другого, четвертого та п`ятого пункту 2.6 Інструкції з організації роботи із соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 грудня 2014 року № 937, на Міністерство оборони України покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою згідно із додатком 1 до Порядку № 45.

4. З 05 березня 2019 року з дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, оскільки з цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

5. Аналіз Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08 липня 2011 року, який набрав чинності 01 жовтня 2011 року, та Закону України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27 березня 2014 року, який набрав чинності з 01 квітня 2014 року, якими вносились зміни до статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», свідчить, що внесені зміни до статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» щодо розміру пенсії у відсотках стосуються порядку призначення пенсії за вислугу років військовослужбовцям та особам, які мають право на пенсію за цим Законом у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії. Процедури призначення та перерахунку пенсії є різними за змістом і механізмом їх проведення. Нормами, які визначають механізм здійснення перерахунку пенсії за вислугу років є норми статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», яка змін не зазнала.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що при перерахунку пенсії позивача відповідно до статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» відсутні підстави для застосування механізму нового обчислення пенсії із застосуванням норм, що застосовується виключно при призначенні пенсії. Тому при перерахунку пенсії змінною величиною є лише розмір грошового забезпечення, натомість відсоткове значення розміру основної пенсії, яке обчислювалося при її призначенні відповідно до наявної у позивача вислуги років, є незмінним.

6. Відмовляючи у задоволенні вимоги про визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України у м. Києві щодо непроведення перерахунку пенсії та зобов`язання нарахувати і виплачувати позивачу пенсію з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення, суди попередніх інстанції виходили із того, що зазначені вимоги є передчасними, оскільки нова довідка із додатковими видами грошового забезпечення від Міністерства оборони України до Головного управління Пенсійного фонду України у м. Києві ще не надходила.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Міністерство оборони України звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 23 січня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 01 вересня 2020 року, та ухвалити нове рішення, яким відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 є пенсіонером з листопада 2010 року, перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в м. Києві та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

9. Пенсія позивачу призначена (обчислена) з 05 листопада 2010 року із наступних сум грошового забезпечення: посадовий оклад; оклад за військове звання; процентна надбавка за вислугу років 40%; надбавка за знання 1 європейської мови 10%; робота з таємними виробами, носіями, документами 15%; надбавка за особливо важливі завдання 70%; премія 10%. Основний розмір пенсії розраховувався з 83% грошового забезпечення (вислуга років 41 рік). Підвищення та надбавки до пенсії: бойові дії в інших країнах, учасник бойових дій, непрацездатна дитина віком до 18 років, підвищення за постановою Кабінету Міністрів України № № 355.

Згідно перерахунку розміру пенсії позивача, проведеного з 01 січня 2018 року, пенсія позивача розрахована із сум грошового забезпечення: посадовий оклад; оклад за спеціальним званням; надбавка за вислугу років 50%. Основний розмір пенсії розраховано з 70% грошового забезпечення.

10. Зазначений розрахунок пенсії позивача був здійснений на підставі довідки про грошове забезпечення станом на 01 березня 2018 року, виданої уповноваженим органом Міністерством оборони, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України відповідно до постанови від 21 лютого 2018 року № 103.

11. Уважаючи протиправним зменшення відсотка грошового забезпечення пенсії позивача та неврахування в довідці уповноваженого органу додаткових видів грошового забезпечення, а свої права порушеними, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

12. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами першої та апеляційної інстанції при ухвалені оскаржуваних рішень не враховано правову позицію Верховного Суду, викладену у рішенні від 17 грудня 2019 року у справі №160/8324/19, яке залишено без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 24 червня 2020 року, у якому зазначено, що повноваження видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії належить до компетенції військових комісаріатів, а не Міністерства оборони України.

13. ОСОБА_1 подано відзив на касаційну скаргу Міністерства оборони України на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 23 січня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 01 вересня 2020 року, у якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Верховний Суд ухвалою від 11 листопада 2020 року відкрив касаційне провадження на підставі пункту 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

15. Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

16. Отже, касаційний перегляд судових рішень здійснюється в межах доводів касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, а саме в частині перевірки доводів відповідача про те, що судами першої та апеляційної інстанції при ухвалені оскаржуваних рішень не враховано правову позицію Верховного Суду, викладену у рішенні від 17 грудня 2019 року у справі № 160/8324/19, яке залишено без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 24 червня 2020 року, у якому зазначено, що повноваження видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії належить до компетенції військових комісаріатів, а не Міністерства оборони України.

17. Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

18. Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

19. 30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийнято постанову № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», яка набрала чинності 01 березня 2018 року, якою затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років, пунктом 2 якої установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

20. Зокрема, постановою № 704 установлено такі додаткові види грошового забезпечення:

- надбавка за особливості проходження служби в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років, порядок та умови виплати якої визначається керівниками державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою (абзац четвертий підпункту 1 пункту 5 постанови № 704);

- надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу (пункт 6 постанови № 704).

21. При цьому підпунктом 2 пункту 5 постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.

22. Таким чином, з 05 березня 2019 року з дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, оскільки з цієї дати позивач має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою № 704 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

23. Постановою Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2008 року затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі Порядок № 45).

24. Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

25. Відповідно до пункту 2 Порядку № 45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

26. Згідно із пунктом 3 Порядку № 45 на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

27. Згідно із абзацами другим, четвертим та п`ятим пункту 2.6 Інструкції з організації роботи із соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 грудня 2014 року № 937, на обласні військові комісаріати покладаються: оформлення та подання до органів, що призначають пенсії, документів для призначення за Законом пенсій особам, звільненим з військової служби, та членам сімей померлих військовослужбовців і осіб, звільнених з військової служби;

визначення розміру грошового забезпечення для обчислення і перерахунку пенсій органами, що призначають пенсії, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їх сімей» (зі змінами) та Порядку № 45 і Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (зі змінами), затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 (далі Порядок № 3-1). У разі якщо розмір грошового забезпечення на день призначення пенсій особам, звільненим з військової служби, та членам їх сімей змінився, обласний військовий комісаріат складає довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій згідно з нормами, що діють на день призначення пенсії за відповідною посадою;

складання та подання до органів, що призначають пенсії, довідок про розмір грошового забезпечення згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (зі змінами);

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій

28. Як убачається з рішення Верховного Суду від 17 грудня 2019 року у справі № 160/8324/19 позивач звернувся до суду з позовом до Дніпропетровського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Міністерства оборони України (далі Дніпропетровський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, у якому просив зобов`язати Дніпропетровський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України нову довідку про розмір його грошового забезпечення, станом на 05 березня 2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з врахуванням положень постанови № 704, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01 квітня 2019 року перерахунку основного розміру його пенсії.

29. Розглядаючи справу по суті заявлених вимог, суд у справі № 160/8324/19 дійшов висновку, що на відповідача покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою згідно із додатком 1 до Порядку № 45.

30. Як убачається з матеріалів справи, відповідачем у цій справі є Міністерство оборони України.

31. Задовольняючи позовні вимоги у цій справі щодо зобов`язання Міністерство оборони України скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , станом на 05 березня 2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01 квітня 2019 року перерахунку основного розміру пенсії позивача, суди попередніх інстанцій посилались на рішення Верховного Суду від 17 грудня 2019 року у справі № 160/8324/19.

32. Однак, як установлено Судом, відповідачі у справі Верховного Суду від 17 грудня 2019 року у справі № 160/8324/19 та у справі № 640/680/19 (що є предметом касаційного розгляду) різні.

33. Так, у справі № 160/8324/19 відповідачем є Дніпропетровський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки Міністерства оборони України, а у справі № 640/680/19 Міністерство оборони України.

34. Як у справі № 160/8324/19 Верховний Суд дійшов висновку, що на відповідача покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення, так у і у цій справі суди попередніх інстанцій дійшли такого ж висновку, виходячи з аналізу Інструкції з організації роботи із соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 грудня 2014 року № 937.

35. Відповідно до абзацу п`ятого пункту 2.6 Інструкції з організації роботи із соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 грудня 2014 року № 937, на обласні військові комісаріати покладаються складання та подання до органів, що призначають пенсії, довідок про розмір грошового забезпечення згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (зі змінами).

36. Крім того, відповідно до Положення про військові комісаріати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 червня 2013 року № 389, військові комісаріати відповідно до покладених на них завдань забезпечують оформлення та подання документів органам Пенсійного фонду України для призначення (перерахунку) пенсій особам, звільненим з військової служби, і членам їх сімей відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», а також у передбачених законодавством випадках виплату грошової допомоги особам, звільненим з військової служби, і сім`ям загиблих (померлих) військовослужбовців Збройних Сил.

37. Отже, виходячи зі місту Інструкції з організації роботи із соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 грудня 2014 року № 937 та Положення про військові комісаріати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 червня 2013 року № 389, саме на військовий комісаріат покладено обов`язок складання та подання до органів, що призначають пенсії, довідок про розмір грошового забезпечення згідно з Порядком № 45.

38. Саме до такого висновку дійшов Верховний Суд у рішенні від 17 грудня 2019 року у справі № 160/8324/19.

39. З огляду на зазначене, колегія суддів дійшла висновку, що суди попередніх інстанцій дійшли неправильного висновку, що саме на Міністерство оборони України покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення.

40. Зважаючи на встановлені обставини, суди попередніх інстанцій при ухваленні оскаржуваних рішень не врахували висновку Верховного Суду, викладеного у рішенні від 17 грудня 2019 року у справі № 160/8324/19, щодо застосування норми права у подібних правовідносинах.

41. Пунктом 9 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що відповідач це суб`єкт владних повноважень, а у випадках, передбачених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.

42. Таким чином, Міністерство оборони України та військовий комісаріат є окремими суб`єктами владних повноважень.

43. Визначення відповідачів, предмета та підстав спору є правом позивача. Натомість, встановлення належності відповідачів й обґрунтованості позову - обов`язком суду, який виконується під час розгляду справи.

44. При цьому обов`язком суду є встановлення належності відповідачів та їх заміна у разі необхідності.

45. Водночас колегія суддів зазначає, що позивач не завжди спроможний правильно визначити відповідача. Звертаючись до суду з адміністративним позовом, позивач зазначає відповідачем особу, яка, на його думку, повинна відповідати за позовом, проте під час розгляду справи він може заявити клопотання про заміну неналежного відповідача належним.

46. Заміна відповідача може відбутися за клопотанням не лише позивача, а й будь-якої іншої особи, яка бере участь у справі, у тому числі й за клопотанням самого відповідача, а також за ініціативою суду.

47. Проте, суд першої інстанції вищенаведених вимог процесуального закону не дотримався, та, вирішуючи спір, у тому числі, щодо зобов`язання Міністерство оборони України скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , станом на 05 березня 2019 року, не з`ясував, хто є належним відповідачем у цій частині вимог та не вирішив питання про залучення до участі у справі співвідповідача.

48. Статтею 48 Кодексу адміністративного судочинства України передбачена можливість залучення іншого відповідача чи його заміна лише судом першої інстанції.

49. Особа, яка залучається до участі у справі у процесуальному статусі відповідача, має процесуальні права та процесуальні обв`язки, визначені Кодексом адміністративного судочинства України.

50. Залучення ж відповідача на стадії апеляційного чи касаційного розгляду справи позбавляє такого учасника справи можливості користуватися своїми процесуальними правами, гарантованими Кодексу адміністративного судочинства України, в суді першої та апеляційної інстанції, що є порушенням принципу рівності сторін.

51. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 07 квітня 2020 року у справі № 200/9346/16-а.

52. Суд першої інстанції під час розгляду справи не врахував, що в цій справі позивач звернувся до неналежного відповідача та не допустив його заміну, що призвело до порушення норм процесуального законодавства.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

53. Частинами першою, четвертою статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.

54. З огляду на викладені обставини справи, Суд доходить висновку про те, що суди першої та апеляційної інстанцій повно встановили фактичні обставини справи, але неправильно застосували норми матеріального права в частині позовних вимог щодо Міністерства оборони України, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для часткового скасування постанови з прийняттям нової про відмову у задоволенні позову до Міністерства оборони України.

Керуючись статтями 341 345 349 351 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Міністерства оборони України задовольнити частково.

Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 23 січня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 01 вересня 2020 року в частині позовної вимоги про зобов`язання Міністерства оборони України скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 05 березня 2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01 квітня 2019 року перерахунку основного розміру пенсії позивача скасувати та ухвалити в цій частині позовних вимог нове рішення, яким відмовити у задоволенні зазначеної вимоги.

В іншій частині рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 23 січня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 01 вересня 2020 року залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та не оскаржується.

Суддя-доповідачН.В. Коваленко

Судді Я.О. Берназюк

С.М. Чиркін