ПОСТАНОВА

Іменем України

28 квітня 2020 року

Київ

справа №803/84/17

адміністративне провадження №К/9901/40747/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Луцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 27.02.2017 (суддя - Денисюк Р.С.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.05.2017 (головуючий суддя - Гудим Л.Я., судді: Довгополов О.М., Святецький В.В.) у справі № 803/84/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Панхім» до Луцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Панхім» (далі - ТОВ «Панхім») звернулось до Волинського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Луцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області (далі - Луцька ОДПІ) від 23.08.2016 №0001334000.

Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 27.02.2017, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.05.2017, позов задоволено.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Луцька ОДПІ оскаржила їх у касаційному порядку.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Волинського окружного адміністративного суду від 27.02.2017, ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.05.2017 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові.

В обґрунтування своїх вимог Луцька ОДПІ зазначає, що в ході проведення камеральної перевірки встановлено порушення термінів реєстрації в Системі електронного адміністрування реалізації пального акцизних накладних, визначених статтею 231 Податкового кодексу України, у зв'язку з чим контролюючим органом правомірно застосовано штрафні санкції згідно оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

В письмових запереченнях на касаційну скаргу ТОВ «Панхім» зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як з'ясовано судами попередніх інстанцій, Луцькою ОДПІ проведено камеральну перевірку термінів реєстрації акцизних накладних, розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних ТзОВ фірма «Панхім».

За результатами проведеної перевірки складено акт № 3519/40.1/30733394, в якому відображено висновок про порушення позивачем пункту 231.6 статті 231 Податкового Кодексу України, а саме: ТОВ фірма «Панхім» несвоєчасно зареєстровано акцизні накладні в Єдиному реєстрі акцизних накладних за квітень 2016 року.

На підставі вказаного акту Луцькою ОДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення від 23.08.2016 № 0001334000, згідно з яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції на суму 15 597,06 грн.

За результатами адміністративного оскарження зазначене податкове повідомлення-рішення залишено без змін.

Відповідно до пункту 231.1 статті 231 Податкового кодексу України платник податку при реалізації пального зобов'язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального та зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Згідно з пунктом 231.3 статті 231 Податкового кодексу України акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального при кожній повній або частковій операції з реалізації пального.

За правилами пункту 231.5 статті 231 Податкового кодексу України при реалізації пального особа, яка реалізує пальне, зобов'язана в установлені терміни скласти акцизну накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних, така реєстрація вважається наданням акцизної накладної отримувачу пального. Акцизні накладні, які не надаються отримувачу пального, та акцизні накладні/розрахунки коригування, складені за операціями з реалізації пального суб'єктам господарювання та фізичним особам, які не є платниками акцизного податку, також підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

Відповідно до абзаців першого, другого пункту 231.6 статті 231 Податкового кодексу України реєстрація акцизних накладних та/або розрахунків коригування у Єдиному реєстрі акцизних накладних здійснюється не пізніше п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання.

Підтвердженням особі, що реалізує пальне, про прийняття її акцизної накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру акцизних накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Згідно з пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру акцизних накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 № 114, для реєстрації в Реєстрі акцизні накладні/розрахунки коригування надсилаються до Державної фіскальної служби в електронній формі відповідно до порядку подання податкових документів в електронному вигляді з дотриманням умови щодо реєстрації електронного цифрового підпису уповноваженої особи у порядку, визначеному законодавством.

Акцизні накладні/розрахунки коригування надсилаються протягом операційного дня.

Операційний день для реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування у Реєстрі триває щодня з 8 до 19 години.

При цьому за правилами абзаців восьмого, дев'ятого пункту 231.6 статті 231 Податкового кодексу України платник податку має право зареєструвати акцизну накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних, в якій загальний обсяг реалізованого пального не перевищує обсяг, обчислений відповідно до пункту 232.3 статті 232 цього Кодексу.

Якщо обсяг, визначений відповідно до пункту 232.3 статті 232 цього Кодексу, є меншим за обсяг пального в акцизній накладній та/або розрахунку коригування, які платник податку повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних, то платник податку зобов'язаний перерахувати до бюджету суму коштів у розмірі акцизного податку за відповідний обсяг реалізованого пального, самостійно розрахованого за ставками, передбаченими підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, та зареєструвати заявку на поповнення обсягу залишку пального в системі електронного адміністрування реалізації пального.

Відповідно до пункту 232.3 статті 232 Податкового кодексу України облік обсягів пального в системі електронного адміністрування реалізації пального ведеться за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД.

Ведення обліку обсягів пального у системі електронного адміністрування реалізації пального здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Одиницею обліку обсягів пального в системі електронного адміністрування реалізації пального є літри, приведені до температури 15 °C.

Система електронного адміністрування реалізації пального забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД: обсягів пального, що містяться у виданих та отриманих акцизних накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних; обсягів пального, виробленого на митній території України або ввезеного на митну територію України, з яких сплачено акцизний податок; обсягів пального, на які платники податку зареєстрували заявки на поповнення обсягів залишку пального за рахунок сплачених коштів в бюджет в системі електронного адміністрування реалізації пального; сум сплаченого акцизного податку, за рахунок яких платники податку можуть зареєструвати заявки на поповнення обсягів залишку пального; обсягу залишку пального, на який платники податку мають право зареєструвати акцизні накладні та розрахунки коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

Пунктом 9 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України передбачено, що протягом 20 календарних днів, починаючи з 1 березня 2016 року, платник податку зобов'язаний подати контролюючому органу акт проведення інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 1 березня 2016 року із зазначенням адрес об'єктів, на яких зберігаються відповідні обсяги залишків пального, перелік резервуарів, в яких зберігаються обсяги залишку пального, їх технічних параметрів (фізична місткість, що відповідає технічним паспортам), правовстановлюючих документів на відповідні об'єкти та документів, що засвідчують правові підстави експлуатації таких об'єктів. Зазначені у такому акті інвентаризації обсяги залишку пального контролюючий орган враховує у формулі, визначеній пунктом 232.3 статті 232 цього Кодексу, як обсяг, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування в системі електронного адміністрування реалізації пального.

Аналогічні за правовим регулюванням положення містить і Порядок електронного адміністрування реалізації пального, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 № 113.

Крім того, згідно з пунктом 31 цього Порядку дані акта проведення інвентаризації обсягів залишку пального можуть бути перевірені контролюючим органом у встановленому порядку протягом шести календарних місяців із дати його подання.

Зазначені в акті інвентаризації обсяги залишку пального у розрізі кодів згідно з УКТЗЕД одноразово збільшують показник (УАНакл) за відповідними кодами згідно з УКТЗЕД як обсяг, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Порядку заповнення та подання Акта інвентаризації обсягів залишку пального, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 25.02.2016 № 219 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), платник податку зобов'язаний у строки, встановлені пунктом 9 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, подати до контролюючого органу за основним місцем обліку Акт в електронній формі відповідно до порядку подання податкових документів в електронному вигляді з дотриманням умови щодо реєстрації електронного цифрового підпису підзвітних осіб, затвердженого в установленому порядку.

За змістом пункту 2 розділу ІІІ зазначеного Порядку підтвердженням прийняття контролюючим органом Акта є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається платнику податку протягом операційного дня.

Датою та часом подання Акта в електронному вигляді до контролюючого органу є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Отже, з 01.03.2016 запроваджено систему електронного адміністрування реалізації пального, яка передбачає подання платником заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального в електронному вигляді до контролюючого органу за основним місцем обліку не пізніше ніж за три робочі дні до початку реалізації пального, а також здійснення інвентаризації наявного палива та складення Акта проведення інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016, який необхідно подати до контролюючому органу протягом 20 календарних днів, починаючи з 01.03.2016, також в електронному вигляді, підтвердженням чого слугують відповідні квитанції.

При цьому на платника акцизного податку покладено обов'язок реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних не пізніше п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання, і цей обов'язок не пов'язаний з дотриманням контролюючим органом порядку електронного адміністрування реалізації пального.

Судами встановлено, що на виконання вищезазначених вимог Податкового кодексу України та Порядку позивачем на подано до Луцької ОДПІ в електронному вигляді 18.03.2016 акт інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016, який був прийнятий Луцькою ОДПІ 18.03.2016 та зареєстрований під №9038940017, що підтверджується квитанцією №2.

ТОВ фірма «Панхім» складало акцизні накладні та вживало заходи з їх реєстрації в СЕАРП, але по результатах вказаних дій позивач отримував квитанції № 2-АН щодо не прийняття документа у зв'язку з тим, що «обсяг пального не може перевищувати залишок».

Так, акцизна накладна № 626 від 29.04.2016 була зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних 18.05.2016. Відповідно до квитанції № 2-АН, накладна № 626 не прийнята в зв'язку з тим, що «обсяг пального за кодом « 2710124119» товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (18.57) не може перевищувати залишок (18.56) продавця.

Акцизна накладна № 509 від 22.04.2016 була зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних 13.05.2016. Відповідно до квитанції № 2-АН, накладна № 509 не прийнята в зв'язку з тим, що «обсяг пального за кодом « 2710124194» товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (2852.89) не може перевищувати залишок (2417.82) продавця.

Акцизна накладна № 491 від 21.04.2016 була зареєстрована в Єдиному реєстрі акцизних накладних 28.04.2016. Відповідно до квитанції № 2-АН, накладна № 491 не прийнята в зв'язку з тим, що «обсяг пального за кодом « 2710124194» товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД в документі (1985.15) не може перевищувати залишок (66.72) продавця.

Таким чином, в зв'язку з не відображенням контролюючим органом в Єдиному реєстрі акцизних накладних обсягів залишку пального ТОВ «Панхім», визначених в акті інвентаризації від 18.03.2016 (за кодом УКТЗЕД 2710124194 в кількості 60 554,14 л та за кодом УКТЗЕД 2710194300 в кількості 1 523 762,40 л), позивач був позбавлений можливості своєчасно зареєструвати акцизні накладні за квітень 2016 року.

Відповідачем, відповідні залишки пального у позивача станом на 01.03.2016 були підтвердженні актом перевірки від 22.06.2016 №03/6/40-01/30733394.

Однак, Луцька ОДПІ, діючи всупереч статей 231, 232, пункту 9 підрозділу 5 розділу ХХ Податкового кодексу України та пункту 31 Порядку № 113, зазначеного не здійснила, що в свою чергу позбавило платника податків своєчасно зареєструвати податкові накладні в реєстрі.

Отже, встановлені обставини свідчать, що реєстрація акцизних накладних не відбувалася, у строки передбачені пунктом 231.6. статті 231 Податкового кодексу України (не пізніше п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання), з причин, що не залежать від позивача, а навпаки - через неврахування контролюючим органом обсягів залишку пального за актом інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 01.03.2016 від 22.06.2016 та несвоєчасного включення обсягів залишку пального до Системи електронного адміністрування реалізації пального як обсягу пального, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні/розрахунки коригування до акцизних накладних.

За таких обставин, висновок попередніх судових інстанцій про неправомірність прийняття контролюючим органом оскаржуваних податкових повідомлень-рішень ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права.

З огляду на викладене та враховуючи, що за правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, судами першої та апеляційної інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності з нормами матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Висновки судів про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності, а тому підстав для їх перегляду з мотивів, викладених в касаційній скарзі, не вбачається.

Керуючись статтями 341 343 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

постановив:

Касаційну скаргу Луцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області залишити без задоволення.

Постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 06.03.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 11.04.2017 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

В.В. Хохуляк

Л.І. Бившева

Т.М. Шипуліна ,

Судді Верховного Суду