ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2021 року

м. Київ

справа № 805/2772/16-а

адміністративне провадження № К/9901/33050/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,

суддів - Пасічник С.С., Юрченко В.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу Державної фіскальної служби України

на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 16 грудня 2016 року (Судді: Христофоров А.Б., Кониченко О.М., Кошкош О.О.),

та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2017 року (Судді: Арабей Т.Г., Геращенко І.В., Міронова Г.М.),

у справі №805/2772/16-а

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Інвест Альянс 2014»

до Слов`янської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області,

Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області,

Державної фіскальної служби України

про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

У серпні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Інвест Альянс 2014» (далі - позивач. ТОВ «Інвест Альянс 2014») звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Слов`янської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області (далі - Слов`янська ОДПІ), Головного управління ДФС у Донецькій області (далі - ГУ ДФС у Донецькій області), Державної фіскальної служби України ( далі - ДФС України), в якому, з врахуванням уточнених позовних вимог просило суд:

- визнати протиправними та незаконними дії Слов`янської ОДПІ та ГУ ДФС у Донецькій області щодо відмови позивачу у збільшенні реєстраційного ліміту у сумі 9 354 175,00 грн. згідно звітної декларації з ПДВ за червень 2015 року (від 18 травня 2015 року за № 9276804725);

- зобов`язати Слов`янську ОДПІ відобразити згідно поданої звітної декларації з податку на подану вартість від 18 травня 2016 року за червень 2015 року (№ 9276804726) від`ємне значення податку на додану вартість у сумі 9 354 175,00 грн. в рядку 21 у системі електронного адміністрування податку на додану вартість позивачу;

- зобов`язати ГУ ДФС у Донецькій області відобразити відповідно до поданої звітної декларації з податку на додану вартість від 18 травня 2016 року за червень 2015 року (№ 9276804726) від`ємне значення податку на додану вартість у сумі 9 354 175,00 грн. в рядку 21 у системі електронного адміністрування податку на додану вартість позивачу;

- зобов`язати ДФС відобразити відповідно до поданої звітної декларації з податку на додану вартість від 18 травня 2016 року за червень 2015 року (№ 9276804726) від`ємне значення податку на додану вартість у сумі 9 354 175,00 грн. в рядку 21 у системі електронного адміністрування податку на додану вартість позивачу.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 16 грудня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2017 року позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність ДФС України по незабезпеченню збільшення в системі електронного адміністрування ПДВ суми податку на яку ТОВ "Інвест Альянс 2014" має право реєструвати податкові накладні та/ або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму задекларованого від`ємного значення податку на додану вартість у розмірі 9 354 175,00 грн. Зобов`язано ДФС України збільшити в системі електронного адміністрування ПДВ суми податку на яку ТОВ "Інвест Альянс 2014" має право реєструвати податкові накладні та/ або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму задекларованого від`ємного значення податку на додану вартість у розмірі 9 354 175,00 грн. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій в частині задоволених позовних вимог, Державна фіскальна служба України звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просила скасувати судові рішення та прийняти нове про відмову в задоволенні позову в оскаржуваній частині. В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає на правомірності відмови у збільшенні суми задекларованого від`ємного значення податку на додану вартість за червень 2015 року, оскільки таке право було надано платникам податку відповідно до п. 34 Розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України до 31 липня 2015 року (та забезпечено ДФС до 10 серпня 2015 року), а позивачем подано податкову декларацію за червень 2015 року невчасно (а саме 18 травня 2016 року).

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.03.2018 року касаційну скаргу разом з матеріалами справи було передано судді-доповідачу Васильєвій І.А. та визначено склад колегії суддів, до якої також входять судді: Пасічник С.С. та Юрченко В.П.

Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.

Дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням Слов`янської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Донецькій області від 10.02.2015 року № 32 анульовано реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ «Інвест Альянс 2014». Вказане рішення визнано протиправним та скасовано постановою Донецького окружного адміністративного суду від 17.06.2015 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 6 жовтня 2015 року у справі № 805/1752/15-а. Ухвалою Вищого адміністративного суду від 29.01.2016 року касаційну скаргу повернуто Слов`янській ОДПІ). Свідоцтво платника податку на додану вартість відновлено 05 травня 2016 року.

На виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду у справі № 805/1752/15-а, ТОВ «Інвест Альянс 2014» 18 травня 2016 року подано до Слов`янської ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області податкову декларацію з податку на додану вартість за червень 2015 року, відповідно до якої сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду складає 9 354 175 грн (рядок 21 податкової декларації). Декларація отримана податковою інспекцією 18 травня 2016 року, реєстраційний № 9276804726, про що свідчить квитанція № 2 (а.с. 28-31).

01 червня 2016 року ТОВ «Інвест Альянс 2014» звернулось до Головного управління ДФС у Донецькій області з листом № 01/06-16 щодо внесення змін до системи електронного адміністрування ПДВ для відображення суми від`ємного значення, на яку підприємство має право зареєструвати податкові накладні у розмірі 9 354 175 грн. (а.с. 32).

17 червня 2016 року Головне управління ДФС надало відповідь позивачу (з посиланням на вимоги п. 34 Розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України), в якій повідомлено, що оскільки податкову декларацію з ПДВ за червень 2015 року позивачем подано у травні 2016 року, показники декларації не впливають на суму реєстраційного ліміту та її збільшення не відбудеться (а.с. 35).

21 червня 2016 року Слов`янською ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області також надана відповідь позивачу в якій зазначено, що декларацію з ПДВ за червень 2015 року, якою визначено суму залишку від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів у розмірі 9 354 175,00 грн товариство подало податковому органу 18 травня 2016 року (№ 9276804726), але зазначені збільшення мале місце лише до 31 липня 2015 року. На час звернення розрахунок ліміту здійснюється виключно на центральному рівні (а.с. 34).

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходили з протиправної бездіяльності ДФС України (як органу, який здійснює автоматичне обчислення реєстраційної суми) по незабезпеченню збільшення в системі електронного адміністрування ПДВ суми податку на яку позивач має право реєструвати податкові накладні на суму задекларованого від`ємного значення податку на додану вартість за червень 2015 року у розмірі 9 354 175,00 грн та зобов`язали Державну фіскальну службу України збільшити ці суми з врахуванням того, що передбачений строк подачі податкової звітності за червень 2015 року позивачем порушено з підстав анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, яка відновлена тільки 05 травня 2016 року.

Колегія суддів суду касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, виходячи з наступного.

З 1 січня 2015 року набрав чинності Закон України від 28 грудня 2014 року №71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", яким запроваджено нові правила функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість.

Так, система електронного адміністрування податку на додану вартість запроваджена поетапно відповідно до пункту 35 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України: з 1 січня до 1 липня 2015 року - у тестовому режимі; з 1 липня 2015 року - на постійній основі.

Відповідно до пункту 200-1.1 ст. 200-1 Податкового кодексу України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

При цьому, пунктом 34 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України (в редакції Закону № 643, який набрав чинності 29.07.2015) встановлено, що станом на третій робочий день після дати набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість" зареєстрованим платникам податку значення суми податку (позитивне або від`ємне), на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначене пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, та значення усіх її складових, визначених цим Кодексом, дорівнюють нулю, крім значень її складових S НаклОтр, S НаклВид та S Митн, що були сформовані починаючи з 1 липня 2015 року.

Зареєстрованим платникам податку таке значення автоматично збільшується контролюючим органом, зокрема: до 31 липня 2015 року для платників податків, що застосовують звітний (податковий) період місяць, без проведення перевірок, передбачених статтею 200 цього Кодексу, на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, та суму непогашеного від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на кінець поточного звітного (податкового) періоду, що зазначено в податковій звітності з податку на додану вартість, у якій відображаються розрахунки з бюджетом та/або відображаються операції, що стосуються спеціального режиму оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, за червень 2015 року. На таку суму платником податку збільшується розмір суми податкового кредиту за звітний (податковий) період (липень 2015 року).

30.07.2015 року ДФС України на офіційному сайті оприлюднила план заходів ДФС для забезпечення реалізації норм Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість" від 16.07.2015 № 643-VIII, в розділі ІІІ якого передбачено обнуління показників та перерахунок суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), для зареєстрованих платників податку, зокрема:

- з 00 годин 00 хвилин 3 серпня 2015 року (на початок третього робочого дня після дня набрання чинності Законом № 643) ДФС буде проведено обнуління суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування в ЄРПН ("СУМА"Накл), сформовану відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 та пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та значення усіх її складових, визначених Податковим кодексом України, крім показників "СУМА"НаклОтр, "СУМА"Митн та "СУМА"НаклВид, що були сформовані, починаючи з 1 липня 2015 року;

- протягом 3 серпня 2015 року (третього робочого дня після дня набрання чинності Законом №643) сума "СУМА"Накл зареєстрованим платникам податку збільшиться на:

- суму від`ємного значення податку, непогашеного станом на 01.07.2015 та задекларованого платником у рядках 24 та 31 податкової декларації з ПДВ за червень 2015 року;

- на кінець третього робочого дня після дня набрання чинності Законом №643 сума податку, на яку платник має право зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування в ЄРПН ("СУМА"Накл), буде обрахована на підставі оновлених значень усіх її складових та інших показників, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України.

При цьому, планом заходів окремо зазначено, що у зв`язку із переведенням роботи системи електронного адміністрування ПДВ в штатний режим: - починаючи з 04 серпня 2015 року реєстрація в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування, складених до 1 липня 2015 року, здійснюватиметься без обмеження сумою "СУМА"Накл.

Згідно повідомлення прес-служби ДФС України від 05.08.2016, опублікованого на офіційному веб-порталі, ДФС України до 10 серпня 2015 року зобов`язувалась забезпечити збільшення зареєстрованим платникам податку сума "СУМА"Накл на суму від`ємного значення, непогашеного станом на 01.07.2015 та задекларованого платником у рядках 24 та 31 податкової декларації з ПДВ за червень, що була надана платниками до 31 липня 2015 року.

Як вказувалось судом вище, правомірність дій щодо відмови у збільшенні суми задекларованого від`ємного значення ПДВ за червень 2015 року, ДФС обґрунтовує тільки невчасним поданням декларації з ПДВ за червень 2015 року до 31 липня 2015 року (та забезпечено ДФС України до 10 серпня 2015 року).

Разом з цим, підставою для неподання декларації з ПДВ за червень 2015 року до 31 липня 2015 року було анулювання реєстрації платника податку на додану вартість 10 лютого 2015 року, яку відновлено на виконання судових рішень у справі № 805/1752/15-а лише 05.05.2016 року.

Відповідно до ч. 184.5 статті 184 Податкового кодексу України з моменту анулювання реєстрації особи як платника податку така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, виписку податкових накладних.

Відповідно до п. 184.6 статті 184 Податкового кодексу України у разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації.

Відповідно до п.203.1 ст.203 Податкового кодексу України податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Отже, анулювання реєстрації платника ПДВ унеможливило подання декларації за червень 2015 року. За таких обставин, суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що відповідачем протиправно не забезпечено збільшення в системі електронного адміністрування ПДВ суми податку на яку позивач має право реєструвати податкові накладні на суму задекларованого від`ємного значення податку на додану вартість за червень 2015 року у розмірі 9 354 175,00 грн та зобов`язали Державну фіскальну службу України збільшити ці суми враховуючи той факт, що строк подачі податкової звітності за червень 2015 року позивач порушив з підстав анулювання реєстрації платника податку на додану вартість (10 лютого 2015 року), яка була відновлена тільки 5 травня 2016 року.

Доводи касаційної дублюють доводи апеляційної скарги та не спростовують правильність висновків судів першої та апеляційної інстанції.

Згідно частини 1 статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

На підставі викладеного, керуючись статтями 243 246 250 341 345 349 350 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 16 грудня 2016 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2017 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя І.А. Васильєва Судді: С.С. Пасічник В.П. Юрченко