ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 липня 2020 року
м. Київ
справа № 810/1703/17
адміністративне провадження № К/9901/35256/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу №810/1703/17
за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, Київської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року (суд у складі колегії суддів: головуючого судді - Губської Л.В., суддів: Ісаєнко Ю.А., Оксененка О.М)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, Київської обласної державної адміністрації, в якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просила:
1.1. визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, яке викладено у листі вих. №05-59-2245 від 01.12.2016, щодо безпідставності видачі та вилучення посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи четвертої категорії серії НОМЕР_1 від 25.10.1993;
1.2. визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, яке викладено у листі вих. №05-59-2245 від 01.12.2016, про відмову у віднесенні позивачки до постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії та видачі відповідного посвідчення ОСОБА_1 ;
1.3. зобов`язати Київську обласну державну адміністрацію видати ОСОБА_1 посвідчення постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії;
1.4. зобов`язати Департамент соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації повернути ОСОБА_1 посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи четвертої категорії серії НОМЕР_1 від 25.10.1993.
2. В обґрунтування позовних вимог зазначила, що звернулася до Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації із заявою про видачу посвідчення постраждалого від Чорнобильської катастрофи першої категорії, до якої додав документи, що підтверджують причинний зв`язок інвалідності з катастрофою на ЧАЕС. Однак відповідачем-1 вказану заяву у порядку, встановленому законом, розглянуто не було.
Листом вих. №05-59-2245 віл 01.12.2016 відповідач-1 повідомив про відсутність правових підстав для видачі посвідчення потерпілого категорії І, оскільки ОСОБА_1 не є постраждалим від Чорнобильської катастрофи у зв`язку з виключенням зони посиленого радіоекологічного контролю з територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» № 76 від 28.12.2014.
Позивачка вважає, внесення вказаних змін до законодавства не позбавляє її статусу постраждалої від Чорнобильської катастрофи.
Наголошує, що відповідно до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 51 від 20.01.1997, вона має право на отримання статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 із числа осіб, потерпілих від Чорнобильської катастрофи, натомість відповідач-1 протиправно та безпідставно відмовився розглядати подані документи.
Позивачка також зазначає, що відповідач-1, не маючи відповідних повноважень, в обхід визначеного законом порядку, самостійно визнав таким, що видане безпідставно посвідчення ОСОБА_1 як потерпілої від Чорнобильської катастрофи четвертої категорії серії НОМЕР_1 від 25.10.1993 та вилучив його.
Короткий зміст рішення суду І інстанції
3. Постановою Київського окружного адміністративного суду від 28 липня 2017 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, яке викладено у листі вих. №05-59-2245 від 01.12.2016 року, щодо безпідставності видачі та вилучення посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи четвертої категорії серії НОМЕР_1 від 25.10.1993 на ім`я ОСОБА_1 .
Визнано протиправним та скасовано рішення Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, яке викладено у листі вих. №05-59-2245 від 01.12.2016 року, про відмову у віднесенні позивача до постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи четвертої категорії та видачі відповідного посвідчення ОСОБА_1 .
Зобов`язано Київську обласну державну адміністрацію видати ОСОБА_1 посвідчення постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії.
Зобов`язано Департамент соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації повернути ОСОБА_1 посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи четвертої категорії серії НОМЕР_1 від 25.10.1993 року.
4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що відповідачами не доведено правомірність та обґрунтованість підстав для відмови позивачці у видачі посвідчення, а так само правомірність вилучення у неї посвідчення четвертої категорії.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
5. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року скасовано постанову Київського окружного адміністративного суду від 28 липня 2017 року. Ухвалено нову постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_1 - задоволено частково. Визнано протиправними дії Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації щодо вилучення у ОСОБА_1 посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи четвертої категорії серії НОМЕР_1 від 25.10.1993 року. Зобов`язано Департамент соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації повернути ОСОБА_1 посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи четвертої категорії. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
6. Задовольняючи позовні вимоги частково, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідач у справі не наділений повноваженнями на вилучення посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи 4 категорії, а тому позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню. При цьому, суд наголосив, що лист Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації №05-59-2245 від 01.12.2016 року не є рішенням суб`єкта владних повноважень, а тому не може бути скасований. Відтак, визнанню протиправними підлягають саме дії Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації щодо вилучення у ОСОБА_1 посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи четвертої категорії серії НОМЕР_1 від 25.10.1993 року.
7. Відмовляючи у задоволенні решти позовних вимог, апеляційний суд зазначив, що матеріали справи не містять доказів звернення позивачки до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування за місцем проживання із відповідною заявою, що свідчить про недотримання ОСОБА_1 порядку звернення для отримання посвідчення постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
8. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернулася до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
9. Касаційна скарга аргументована тим, що суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку, що позивачкою не надано доказів звернення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування за місцем проживання із відповідною заявою, оскільки факт такого звернення прямо випливає із листа Департаменту соціального захисту населення Київської облдержадміністрації від 01.12.2016 №05-59-2245, в якому зазначено, що за результатами розгляду поданих позивачкою документів Поліською райдержадміністрацією (яка є органом виконавчої влади за місцем проживання ОСОБА_1 ) надано висновок про безпідставність видачі посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи четвертої категорії серії НОМЕР_1 від 25.10.1993 року та наявності підстав для його вилучення.
Вказаний лист, як стверджує касатор, за своїм змістом та формою є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки ним вирішено питання про відмову у видачі їй посвідчення постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії.
10. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14 листопада 2017 року відкрито провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року.
11. З 15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд як найвищий суд у системі судоустрою України, у зв`язку з чим відповідно до пункту 7 Розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 2 червня 2016 року №1402-VIII Вищий адміністративний суд України припинив свою діяльність.
12. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями для розгляду зазначеної касаційної скарги визначено колегію суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Анцупова Т.О. (суддя-доповідач), Стародуб О.П., Кравчук В.М.
13. У зв`язку із обранням до Великої Палати Верховного Суду судді-доповідача Анцупової Т.О. (відповідно до рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20 травня 2019 року № 14, розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл касаційних скарг, зокрема, касаційної скарги у справі № 810/1703/17.
14. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 11 червня 2019 року визначено колегію суддів для розгляду вказаної справи у складі: Стрелець Т. Г. (суддя-доповідач), судді: Рибачук А.І., Тацій Л.В.
15. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не надавав.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
16. ОСОБА_1 є особою, постраждалою внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 4), що підтверджується копією відповідного посвідчення (а.с.21).
17. 29 вересня 2016 року їй встановлена третя група інвалідності. Причина інвалідності - захворювання, пов`язане з наслідками аварії на Чорнобильській АЕС, що підтверджується довідкою до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії АВ №0513629 та експертним висновком Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України від 12.09.2016 №10036 (а.с. 22, 23).
18. 03.11.2016 позивачка звернулася до Київської обласної державної адміністрації з проханням надати їй посвідчення постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи 1-ї категорії, додавши відповідний експертний висновок Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України від 12.09.2016 №10036.
19. Листом від 01.12.2016 №05-59-2245 Департамент соціального захисту населення Київської облдержадміністрації повідомив її, що посвідчення постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії видається інвалідам з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, потерпілих від Чорнобильської катастрофи, відносно яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою на підставі довідки МСЕК про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з наслідками Чорнобильської катастрофи.
20. Відмовляючи у встановленні позивачці статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, відповідач-1 посилається на Закон України від 28.12.2014 № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України», яким внесено зміни до Закону України «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 27.02.1991 № 791а-XII та виключено зону посиленого радіоекологічного контролю з числа зон, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Тобто, Департамент вважає, що з 01.01.2015 позивач не проживає на території забрудненої зони, у зв`язку з чим втратив статус потерпілого внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, і тому відсутні правові підстави для видачі посвідчення 1 категорії.
Вказаним листом повідомлено позивачку, що посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи четвертої категорії серії НОМЕР_1 було видано їй безпідставно та підлягає вилученню.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
21. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
22. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
23. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ».
24. За правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
25. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
26. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.
27. Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я, соціального захисту потерпілого населення визначено Законом УРСР від 28 лютого 1991 року № 796-XII «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі - Закон № 796 - XII).
28. Відповідно до статті 9 цього Закону, особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, є: учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків; потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи.
За приписами пункту 4 частини 1 статті 11 Закону №796 - XII до потерпілих від Чорнобильської катастрофи категорії 4 належать особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше 4 років.
За змістом статей 14 і 65 Закону №796 - XII для встановлення пільг і компенсацій вказаним особам встановлюється категорія 4 та видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.
29. Правила видачі посвідчень учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи регулює Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року № 51 із змінами і доповненнями (далі - Порядок № 51).
За визначенням, наведеним у Порядку № 51, посвідчення є документом, що підтверджує статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надає право користуватися пільгами й компенсаціями, встановленими Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», іншими актами законодавства.
Відповідно до пункту 6 Порядку №51 особам, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 р. прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років, і віднесеним до категорії 4, видаються посвідчення коричневого кольору, серія В.
Абзацом третім пункту 10 цього Порядку передбачено, що видача посвідчень провадиться іншим потерпілим і учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також дружині (чоловіку) або опікуну дітей померлого громадянина, смерть якого пов`язана з Чорнобильською катастрофою - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування за місцем проживання.
Відповідно до п.10 вказаного Порядку рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний термін з дня надходження необхідних документів до органу, що видає посвідчення.
Відтак, законодавством передбачено механізм прийняття рішення про видачу посвідчення потерпілої від наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Зокрема, зверненню до обласної державної адміністрації із заявою про видачу вказаного посвідчення має передувати звернення до місцевого органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування за місцем проживання особи, яка бажає набути статусу потерпілої від наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Як вбачається із матеріалів справи, місцевим органом виконавчої влади за місцем проживання позивачки є Поліська райдержадміністрація.
У касаційній скарзі позивачка стверджує, що факт її звернення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування за місцем проживання із відповідною заявою підтверджується змістом листа Департаменту соціального захисту населення Київської облдержадміністрації від 01.12.2016 №05-59-2245, в якому зазначено, що за результатами розгляду поданих позивачкою документів Поліською райдержадміністрацією (яка є органом виконавчої влади за місцем проживання ОСОБА_1 ) надано висновок про безпідставність видачі посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи четвертої категорії серії НОМЕР_1 від 25.10.1993 року та наявності підстав для його вилучення.
Колегія суддів Верховного Суду погоджується з такими доводами касатора та вважає необґрунтованими твердження суду апеляційної інстанції, що матеріали справи не містять доказів звернення позивачки до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування за місцем проживання із відповідною заявою.
Відтак, висновок апеляційного суду в частині щодо наявності підстав для відмови у позові колегія суддів Верховного Суду вважає таким, що прийнятий без належного дослідження зібраних по справі доказів та встановлення всіх обставин у справі, необхідних для її правильного вирішення.
Частиною 2 статті 353 КАС України передбачено, що підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази.
30. Оскільки суд касаційної інстанції в силу вимог статті 341 КАС України не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про наявність підстав для скасування постанови суду апеляційної інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення відповідача про відмову у віднесенні позивачки до постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії та видачі відповідного посвідчення ОСОБА_1 та зобов`язання видати позивачці посвідчення постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії і направлення справи у цій частині на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
31. Щодо позовних вимог стосовно неправомірного вилучення у позивачки посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи 4 категорії серії НОМЕР_1 від 25.10.1993 року колегія суддів зазначає наступне.
32. Відповідно до пункту 12 Порядку № 51 спірні питання визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, вирішуються комісією при Мінпраці, до складу якої, крім спеціалістів зазначеного Міністерства, включаються спеціалісти МОЗ, МНС, Мінюсту, Міноборони, Держкомгідромету та Київської облдержадміністрації за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Рішення зазначених комісій є підставою для видачі посвідчень відповідної категорії.
У разі встановлення цими комісіями факту необгрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії посвідчення на підставі рішення комісії підлягає вилученню.
Згідно з підпунктом 1.1 п.1 Положення про Комісію зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 17 травня 2006 року № 187 (далі - Положення), комісія зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - це постійно діючий колегіальний орган, що створюється при Міністерстві праці та соціальної політики України для розгляду спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Основним завданням Комісії, серед іншого, є перевірка правильності видачі посвідчень постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Згідно підпунктів 4.1, 4.2 пункту 4 Комісія має право звертатися за допомогою до підприємств, установ, організацій для отримання документів і матеріалів, необхідних для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. При цьому Комісія зобов`язана керуватися критеріями, визначеними Порядком видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Відповідно до п.5.1-5.6 рішення Комісії приймаються колегіально і є обов`язковими для виконання Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями щодо визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і видачі відповідного посвідчення або його вилучення як такого, що видане безпідставно.
Основною формою роботи Комісії є засідання, які проводяться по мірі необхідності, але не рідше одного разу на місяць.
Присутність членів Комісії є обов`язковою. Рішення Комісії приймається не менш як 2/3 голосів членів Комісії від їх фактичної кількості.
Рішення Комісії оформляється протоколом, що підписується головою та секретарем Комісії.
Комісія розглядає спірні питання громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
В окремих випадках, у порядку оскарження попереднього рішення, Комісія розглядає справи громадян за їх особистим зверненням.
Рішення Комісії може бути оскаржено в установленому законодавством порядку.
У разі встановлення Комісією факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії воно на підставі рішення Комісії підлягає вилученню.
33. З огляду на викладене колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, що відповідачі у справі не наділені повноваженнями на вилучення посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи 4 категорії, а тому позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
При цьому, апеляційний суд правильно вказав, що лист Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації №05-59-2245 від 01.12.2016 року за формою та змістом не є рішенням суб`єкта владних повноважень, а тому не може бути скасований.
34. Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
35. Висновки суду апеляційної інстанції в частині позовних вимог щодо неправомірного вилучення у позивачки посвідчення потерпілої від Чорнобильської катастрофи 4 категорії серії НОМЕР_1 від 25.10.1993 року є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваного судового рішення в цій частині відсутні.
36. З огляду на викладене, колегія суддів Верховного Суду вбачає за необхідне скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року по справі № 810/1703/17 в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, яке викладено у листі вих. №05-59-2245 від 01.12.2016 року, про відмову у віднесенні позивачки до постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії і видачі відповідного посвідчення ОСОБА_1 та зобов`язання Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації видати позивачці посвідчення постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії і направити справу в цій частині на новий розгляд до суду апеляційної інстанції. В решті - постанову суду апеляційної інстанції - залишити без змін.
37. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
38. Керуючись статтями 341 343 349 350 353 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду
п о с т а н о в и в :
1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.
2. Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року по справі № 810/1703/17 в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, яке викладено у листі вих. №05-59-2245 від 01.12.2016 року, про відмову у віднесенні позивачки до постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії та видачі відповідного посвідчення ОСОБА_1 та зобов`язання Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації видати позивачці посвідчення постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії - скасувати.
3. Справу № 810/1703/17 в цій частині направити на новий розгляд до Шостого апеляційного адміністративного суду.
4. В решті постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року по справі № 810/1703/17 - залишити без змін.
5. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Т.Г.Стрелець
Судді С.Г. Стеценко
Л.В. Тацій