ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 серпня 2022 року

м. Київ

справа № 813/2123/17

адміністративне провадження № К/9901/689/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Кравчук В.М., Єзеров А.А.

розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної фіскальної служби України на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 14.09.2017 (суддя - Грень Н.М.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.12.2017 (судді - Довга О.І., Запотічний І.І., Сапіга В.П.)

у справі за позовом ОСОБА_1 до Державної фіскальної служби України про визнання незаконним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

У червні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:

-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України від 28.04.2017 про відмову у наданні йому статусу учасника бойових дій;

-зобов`язати Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України повторно розглянути надані документи та прийняти рішення про надання йому статусу учасника бойових дій.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

ОСОБА_1 проходив службу в органах податкової міліції, обіймає посаду старшого слідчого слідчого управління фінансових розслідувань ГУ ДФС у Львівській області та має звання старшого лейтенанта податкової міліції.

Відповідно до наказів ДФС України «Про відрядження працівників податкової міліції» від 29.04.2016 №1831-о, від 12.10.2016 №3369-о, Закону України «Про боротьбу з тероризмом» від 20.03.2003 №638-IV та з метою реалізації Тимчасового порядку контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів вздовж лінії зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, затвердженого наказом першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 12.06.2015 №415ог, ОСОБА_1 було відряджено до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області.

У подальшому, на підставі наказів першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.10.2016 №288дск, від 12.12.2016 №365дск, наказів керівника від 11.06.2016 №163дск, від 22.12.2016 №358дск, наказів керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 23.09.2016 №047, від 02.12.2016 №064, позивач був залучений до проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей й відряджений в район її проведення з підпорядкуванням керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією на території Донецької та Луганської областей.

Згідно довідки про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України від 30.03.2017 №541/99-99-21-10-01-18д, виданої керівником підрозділу Головного міжрегіонального управління оперативного забезпечення зони проведення антитерористичної операції (м. Київ, м. Краматорськ, м. Слов`янськ) Державної фіскальної служби України старший лейтенант податкової міліції ОСОБА_1 дійсно в період з 12.05.2016 по 24.10.2016 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей. Довідка є підставою для надання статусу учасника бойових дій.

Судами встановлено, що з наведених вище документів вбачається, що місцем дислокації позивача під час перебування на території проведення АТО був підрозділ оперативного забезпечення окремих територій зон проведення АТО ГУ ДФС Донецької та Луганської областей.

Крім того, в матеріалах справи міститься копія Грамоти Станично-Луганської районної державної адміністрації та районної ради, якою нагороджено ОСОБА_1 за сумлінну працю, зразкове виконання службових обов`язків та з нагоди Дня Конституції України (15.07.2016); копія Листа подяки позивачу від Луганської обласної державної адміністрації Луганської обласної військово-цивільної адміністрації за значний особистий внесок у зміцнення національної безпеки, захист конституційних прав та свобод громадян, інтересів держави, мужність, відвагу, патріотизм та з нагоди Дня захисника України (14.10.2016); копія Подяки, що видана ОСОБА_1 за значний особистий внесок у розвиток податкової служби, чесну і сумлінну працю, протидію фінансовим злочинам в зоні проведення АТО, ефективну боротьбу зі злочинністю та захист громадян.

19.12.2016 позивач направив на адресу відповідача заяву про надання статусу учасника бойових дій та матеріали, які підтверджують його безпосередню участь в антитерористичній операції.

Листом від 28.04.2017 №5908/т/99-99-04-04-01-14 «Про надання інформації» відповідач повідомив позивача про те, що Комісією прийнято рішення відмовити в наданні статусу учасника бойових дій працівникам (в тому числі колишнім) слідчих підрозділів фінансових розслідувань ДФС, які відряджались до головних управлінь ДФС у Донецькій та/чи Луганській областях, у зв`язку з чим було повернуто позивачу направлені до Комісії заяву та матеріали.

Як на підставу для відмови у наданні статусу учасника бойових дій відповідач покликався на те, що статус учасника бойових дій може бути наданий лише особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції Державної фіскальної служби України, до яких ОСОБА_1 не належить.

Не погоджуючись з такою відмовою відповідача, вважаючи її протиправно, позивач звернувся до суду з цим позовом.

В обгрунтування позовних вимог посилався на те, що відповідачем відмовлено йому в наданні статусу учасника бойових дій в порушення вимог Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 №413, та Положення про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2016 №957.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 14.08.2017, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.12.2017, позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України від 28.04.2017 про відмову у наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій.

Зобов`язано Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України повторно розглянути надані ОСОБА_1 документи та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що оскільки позивач відповідає вимогам статті 5 Закону №3551-ХІІ та брав участь в антитерористичній операції у підрозділах оперативної групи Державної фіскальної служби України при штабі антитерористичної операції для виконання спеціальних (бойових) завдань, тому він належить до категорії осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

Крім того, суди виходили з того, що підставою для надання позивачу статусу учасника бойових дій є довідка про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України від 30.03.2017 року №541/99-99-21-10-01-18д.

Також суди виходили з того, що рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України від 28.04.2017 про відмову у наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій не містить будь-яку передбачену пунктом 7 розділу ІІ Положення №957 підставу для відмови, тому позивачу безпідставно було відмовлено у наданні статусу учасника бойових дій.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог про зобов`язання надати ОСОБА_1 статус учасника бойових дій, суд виходив з того, що такі повноваження належать лише відповідачу, тобто є дискреційними.

УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обгрунтування касаційної скарги відповідач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення судових рішень, які на його думку підлягають скасуванню.

Покликається на те, що право на отримання статусу учасника бойових дій слідчими податкової міліції, в тому числі слідчих підрозділів фінансових розслідувань ДФС, які відряджались до Головних управлінь ДФС у Донецькій та Луганській областях, не врегульовано на законодавчому рівні, і Комісія не має повноважень ініціювати процес внесення змін до законів, тому під час розгляду документів позивача, відповідач діяв в межах та в спосіб, визначених законами України.

Також посилався на те, що в матеріалах справи відсутні докази, що позивач є особою, яка брала участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях, що є необхідною умовою для надання статусу учасника бойових дій, як це передбачено ст. 5 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Натомість підтверджують лише факт участі позивача в проведенні антитерористичної операції на підставі наказів ДФС України про відрядження на територію Донецької та Луганської областей, забезпечення її проведення.

Крім того, посилається на те, що в листі Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції від 21.04.2017р. №1730/02/05.1-17 проінформовано Державну фіскальну службу України про те, що надання статусу учасника бойових дій іншим працівникам ДФС, окрім осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції без внесення змін до чинного законодавства України не вбачається можливим.

Відзиву на касаційну скаргу до суду не надходило.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до статті 5 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» №3551-ХІІ, тут і далі в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.

Пунктом 19 статті 6 Закону №3551-ХІІ передбачено, що учасниками бойових дій визнаються: військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

Механізм надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому пункту 19 частини першої статті 6 Закону, визначений Порядком №413.

Відповідно до пункту 2 Порядку №413 статус учасника бойових дій надається: військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним) та працівникам Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, ДПтС, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

Згідно пункту 4 Порядку №413 підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є такі документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення: витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, документи про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення.

Відповідно до пункту 5 Порядку №413, рішення про надання статусу учасника бойових дій приймається:

- комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними, зокрема, в ДФС;

- міжвідомчою комісією з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, яка утворюється Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, - у разі виникнення спірних питань, що потребують міжвідомчого врегулювання.

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Положення №957 Комісія призначена для прийняття рішень про надання (позбавлення) статусу учасника бойових дій, розгляду та вивчення поданих заяв та інших матеріалів, які є підставою для надання статусу учасника бойових дій особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах проведення антитерористичної операції.

Підстави для відмови в наданні статусу учасника бойових дій визначені пунктом 7 розділу ІІ Положення №957, і такими підставами є: відсутність документів, що містять достатні докази безпосередньої участі особи у виконанні завдань антитерористичної операції у районах її проведення; надання недостовірних даних про особу; виявлення факту підроблення документів про участь в антитерористичній операції, у забезпеченні її проведення; наявність обвинувального вироку суду, який набрав законної сили, за вчинення особою умисного тяжкого або особливо тяжкого злочину в період участі в антитерористичній операції.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що позивач відряджався до зони проведення АТО на території Донецької та Луганської областей брав безпосередню участь в проведенні та виконанні завдань, що покладені на підрозділи ДФС України, брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України.

Також судами встановлено, що вказана відповідачем підстава для відмови у наданні позивачу статусу учасника бойових дій (неналежність до осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС України) не передбачена Положенням №957.

Покликання відповідача в обгрунтування касаційної скарги на лист Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції від 21.04.2017р. №1730/02/05.1-17, як на підставу прийняття рішення про відмову позивачу у наданні статусу учасника бойових дій, є безпідставним, оскільки вказаний лист не є нормативно-правовим актом, що створює обов`язкові правові наслідки у відповідній сфері суспільних відносин.

Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постановах від 07.11.2019 у справі №819/959/17, від 04.03.2020 у справі №813/2122/17, від 28.04.2020 у справі №826/7722/17, від 11.08.2020 у справі №814/1238/17, від 18.06.2020 у справі №808/1769/17, від 16.02.2022 у справі №826/8771/17 і колегія суддів не знаходить підстав для відступу від зазначених висновків.

За таких обставин та сформованої практики Верховного Суду суди попередніх інстанцій дійшли обгрунтованого висновку щодо протиправності відмови відповідача у наданні позивачу статусу учасника бойових дій та прийняли рішення про часткове задоволення позову.

Доводи касаційної скарги не спростовують правильність висновків судів попередніх інстанцій, а їх зміст зводиться до додаткової перевірки доказів, що в силу приписів статті 341 КАС України виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції.

Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, оскільки при ухваленні рішень суди порушень норм матеріального та процесуального права не допустили, тому суд прийшов до висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

Керуючись ст. 349 351 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

постановив:

Касаційну скаргу Державної фіскальної служби України - залишити без задоволення.

Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 14.09.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.12.2017 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Судді:

О.П. Стародуб

В.М. Кравчук

А.А. Єзеров