ПОСТАНОВА

Іменем України

12 березня 2020 року

м. Київ

справа №815/4257/16

адміністративне провадження №К/9901/44859/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів: Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянув у письмовому провадженні

касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області

на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2016 року (суддя Вовченко O.A.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 09 березня 2017 року (колегія у складі суддів Осіпова Ю.В., Золотнікова О.С., Скрипченка В.О.)

у справі № 815/4257/16

за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2

до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області

про визнання протиправною відмову, про зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. 25.08.2016 до Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області.

2. Позивачі просили суд:

- визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у наданні ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в приватну власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га., на сформованій земельній ділянці державної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 4622487900:05:000:0053 на території Львівська обл., Мостиський район, Шегинівська сільська рада, Львівської області Мостиського районну (за межами населених пунктів), яка оформлена листом від 15.08.2016 №КО-9792/0-5084/6-16;

- визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у наданні ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в приватну власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га., на сформованій земельній ділянці державної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 4622487900:05:000:0053 на території Львівська обл., Мостиський район, Шегинівська сільська рада, Львівської області Мостиського районну (за межами населених пунктів), яка оформлена листом від 15.08.2016 ЖКО-9792/0-5086/6-16;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Львівській області повторно розглянути клопотання позивачів від 12.07.2016 із урахуванням вимог чинного земельного законодавства;

- стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Львівській області на користь ОСОБА_1 та ОСОБА_2 по 2 500 грн. завданої моральної шкоди.

3. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 11.10.2016, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 09.03.2017, позов задоволено частково:

- визнано протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №КО-9792/0-5084/6-16 від 15.08.2016 у наданні ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, площею 2,00 га на сформованій земельній ділянці державної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 4622487900:05:000:0053, розташованої за межами населеного пункту на території Шегинівської сільської ради Мостиського району Львівської області;

- визнано протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №КО-9792/0-5086/6-16 від 15.08.2016 у наданні ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, площею 2,00 га на сформованій земельній ділянці державної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 4622487900:05:000:0053, розташованої за межами населеного пункту на території Шегинівської сільської ради Мостиського району Львівської області;

- зобов`язано Головне Управління Держгеокадастру у Львівській області повторно розглянути клопотання (заяву) ОСОБА_1 , ОСОБА_2 від 12.07.2016 щодо розгляду питання про передачу у власність земельної ділянки площею по 2,00 га (кожному) для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населеного пункту на території Шегинівської сільської ради Мостиського району Львівської області з урахуванням приписів чинного земельного законодавства;

- в іншій частині у задоволенні позовних вимог відмовлено.

4. 22.03.2018 до Вищого адміністративного суду України надійшла касаційна скарга Головного управління Держгеокадастру у Львівській області. Скаржник просить скасувати рішення судів та прийняти нове про відмову в позові повністю, а справу розглядати за його участю.

5. 27.04.2017 відкрито касаційне провадження та відмовлено в зупиненні дії судового рішення.

6. 17.05.2017 від позивачів надійшли заперечення на касаційну скаргу. Просять залишити її без задоволення, а справу розглядати без участі позивачів.

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. 12.07.2016 ОСОБА_1 , ОСОБА_2 звернулись до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області з клопотанням (заявою) щодо передачі у власність земельних ділянок площею 2,0 га (кожному) для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу державної власності на сформованій земельної ділянки державної власності кадастровий номер 4622487900:05:000:0053 на території Львівська область, Мостиський район, Шегинівська сільська рада. Львівської області Мостиського району із наданням кожному громадянину дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

8. До клопотання було додано графічні матеріали на яких позначене бажане місце розташування земельної ділянки, інформацію з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 11.07.2016. у якій за параметром пошуку: «кадастровий номер земельної ділянки 4622487900:05:000:0053» у графі «цільове призначення» зазначено « 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам)», у графі «форма власності» зазначено «Державна власність», у графі «Площа земельної ділянки» зазначено: « 35,6884 га».

9. Листом від 15.08.2016 №КО-9792/0-5084/6-16, №КО-9792/0-5086/6-16 Головне управління Держгеокадастру у Львівській області відмовило у наданні ОСОБА_1 та ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, площею 2,00 га на сформованій земельній ділянці державної власності сільськогосподарського призначення кадастровий номер 4622487900:05:000:0053, розташованої за межами населеного пункту на території Шегинівської сільської ради Мостиського району Львівської області.

10. Відмови обґрунтовані тим, що відповідно до викопіювання з планово-картографічних матеріалів існуючих проектів землеустрою, форми 6-зем та інформації, наданої Відділом Держгеокадастру у Мостиському районі (лист № 22-1313-0.2-3848/2-16 від 26.07.2016) земельна ділянка, яка пропонується для відведення відноситься до сільськогосподарських земель запасу-пасовище і передбачаються для випасання худоби. Дана земельна ділянка у відповідності до ст. 34 Земельного кодексу України може надаватись громадянам в оренду для сінокосіння і випасання худоби.

11. Також земельна ділянка, яка пропонується до відведення, знаходиться на частині проінвентаризованого та зареєстрованого в ДЗК масиву відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 №513 «Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель» на виконання плану заходів передбачених бюджетною програмою за КПКВК 2803030 «Проведення земельної реформи». Такі земельні ділянки можуть надаватися у користування (оренду) для сільськогосподарського використання на підставі технічної документації, із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за умови відповідності площі та лінійних розмірів земельних ділянок, параметрам визначених за результатами інвентаризації. У випадку невідповідності цих розмірів та площ необхідно здійснити роботи по виготовленні документації із землеустрою щодо поділу цієї земельної рахунок державного бюджету. Видатки і проведення таких робіт в 2016 році не передбачено.

12. Крім цього, відповідно до доручення Віце-прем`єр-міністра України №37732/0/1-14 від 08.10.2014, рішення Держземагентства України №2/1 від 14.10.2014, доручення Голови Львівської облдержадміністрації №13/0/6-15 від 10.02.2015, Головне управління Держгеокадастру у Львівській області при прийнятті рішень щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності враховує обов`язковість погодження надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з органами місцевого самоврядування.

13. Шегинівська сільська рада листом № 02.18-205 від 29.07.2016 не погоджує надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою для ведення особистого селянського господарства у зв`язку з тим, що: бажане місце розташування земельних ділянок відповідно до розробленої та затвердженої містобудівної документації передбачає резервування даної території для будівництва логістичних центрів залізниці; на даний час на вказаній площі землі за межами с.Шегині розташовуються земельні ділянки, якими користуються громадяни, і ділянки виділялись для ведення особистих підсобних господарств у 1997 року ще КСГП «Прикордонник»; громадяни не є мешканцями чи вихідцями населених пунктів Шегинівскої сільської ради.

14. У листі Відділу Держгеокадастру у Мостиському районі від 15.07.2016 №31-1313-0.2-3660/2-16 зазначено, що земельна ділянка (масив) розташована у межах сформованої земельної ділянки кадастровий номер: 4622487900:05:000:0053, а саме: а) земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення; b) земельна ділянка не перебуває у користування (власності) третіх осіб; c) земельна ділянка (масив) не відноситься до охоронних зон; d) на земельній ділянці відсутні дерева чи чагарникова рослинність; e) на земельну ділянку обтяження, обмеження не встановлені; f) щодо земельної ділянки (масиву) умови передбачені частинами 3 та 3 ст.134 ЗК України - відсутні; g) на земельній ділянці об`єкти нерухомого майна відсутні; h) місце розташування земельної ділянки відповідає вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, містобудівній документації, схемам землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

15. Позивачі свої вимоги обґрунтовували тим, що на день подання клопотання відповідну земельну ділянку (масив) не включено до переліку земельних ділянок, право оренди на яку виставлено на земельні торги, не зарезервована для учасників АТО. Листом відповідач відмовив у наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою із мотивів того, що начебто обрані позивачем землі відносяться до земель запасу-пасовище і передбачаються для випасання худоби, тому згідно з ст.34 ЗК України такі землі можуть надаватися громадянам в оренду для сінокосіння і випасання худоби. До того ж, відповідач послався на те, що Шегинівська сільська рада не погоджує надання дозволу.

16. Ці твердження, на думку позивачів, не відповідають дійсності. Відповідач зазначив категорію земель як «запасу-пасовище», якої не існує. Листом від 05.04.2016 Відділ Держгеокадастру у Мостиському районі Львівської області надав інформацію стосовно спірної земельної ділянки (масиву), де у наданому додатку за порядковим номером №22, земельна ділянка кадастровий номер 4622487900:05:000:0053 загальною площею 35,6884 га відноситься у розрізі угідь до рілля (стовпчик №7). Жодних підтверджень щодо належного оформлення користування земельною ділянкою кадастровий номер: 4622487900:05:000:0053, яка передбачена для випасання худоби, не надано. Окрім цього, відповідно до Наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548 «Про затвердження класифікації видів цільового призначення земель» такого цільового призначення як землі запасу-пасовище - відсутні та не регулюються як окрема категорія земель. Згідно ж цього Наказу, цільове призначення землі для сінокосіння та випасання худоби містить код КВЦПЗ 01.08. Земельна ділянка кадастровий номер 4622487900:05:000:0053 із земель, які позивачі бажали отримати земельні ділянки для особистого селянського господарства, не містив присвоєну класифікацію саме за кодом 01.08. Натомість, земельна ділянка кадастровий номер 4622487900:05:000:0053 відноситься до земель сільськогосподарського призначення та перебуває у запасі. Тобто, земельна ділянка кадастровий номер 4622487900:05:000:0053 є вільною, не надана у власність чи користування фізичним та юридичним особам.

17. Позовні вимоги в частині відшкодування моральної шкоди обґрунтовували тим, що вони є інвалідами 2-ї групи, їм було заподіяно моральну шкоду у зв`язку із протиправними діями відповідача, що виразилось у не прийнятті законного рішення. Протиправною бездіяльністю діяльністю відповідач завдав позивачам моральні страждання, які виражались у душевних хвилюваннях, постійних головних болях, безпідставних очікуваннях того, що їх питання буде вирішення у законний спосіб.

18. Відповідач проти позову заперечував. Позивачі хотіли отримати земельну ділянку за межами населеного пункту. У наданні дозволу було відмовлено, оскільки відповідно до викопіювання з планово-картографічних матеріалів існуючих проектів землеустрою, форми 6-зем та інформації, наданої Відділом Держгеокадастру у Мостиському районі, земельна ділянка, відноситься до сільськогосподарських земель запасу пасовища, які передбачені для випасання худоби. Тому дана земельна ділянка може надаватися громадянам в оренду для випасання худоби. Також земельна ділянка знаходиться на частині проінвентаризованого та зареєстрованого в ДЗК масиву. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 № 513 «Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель» такі земельні ділянки можуть надаватися у користування (оренду) для сільськогосподарського використання на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за умови відповідності площі та лінійних розмірів земельних ділянок, параметрам визначених за результатами інвентаризації. У випадку невідповідності цих розмірів та площ необхідно здійснити роботи по виготовленню документації із землеустрою щодо поділу цієї земельної ділянки. Видатки на проведення таких робіт в 2016 році не передбачено.

19. Проінвентаризована земельна ділянка, що розташована в адміністративних межах Шегинської сільської ради (кадастровий номер 4622487900:05:000:0053) є сформованою. У зв`язку з тим, що позивачі звернулись до Головного управління для отримання земельної ділянки у власність площею 2,0 га, тобто частини сформованої земельної ділянки площею 13,9388 га, для надання дозволу на її приватизацію необхідно сформувати нову земельну ділянку шляхом поділу.

20. Також Шегинівська сільська рада не погоджувала надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою оскільки бажане місце розташування земельних ділянок відповідно до розробленої та затвердженої містобудівної документації (генеральний план с. Шегині розроблено і затверджено у 2016 році) передбачає резервування даної території для будівництва логістичних центрів залізниці (копії з генерального плану с. Шегині додаються). На даний час на цій площі землі за межами с. Шегині розташовуються земельні ділянки, якими користуються громадяни і ділянки виділялися для ведення особистих підсобних господарств у 1997 році ще КСГП «Прикордонник». Відповідно до рішення Шегинської сільської ради першочерговим обов`язком для сільської ради є вирішення проблем із забезпечення земельними ділянками учасників АТО, мешканців та вихідців Шегинівської сільської ради, які перебувають на даний час в зоні проведення АТО, мобілізуються та повернулися із зони АТО.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

21. Суди не погодились з доводами відповідача, що земельна ділянка, яка пропонується для відведення, відноситься до сільськогосподарських земель запасу-пасовище і передбачається для випасання худоби. Це спростовується інформацією щодо узагальнення даних, отриманих в результаті проведення у 2013 році інвентаризації та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Мостиського району по земельній ділянці кадастровий номер: 4622487900:05:000:0053 площею 35,6884. Земельна ділянка площею 35,6884 є землями ріллі.

22. Разом з тим, у листі Відділу Держгеокадастру у Мостиському районі від 15.07.2016 вказано, що земельна ділянка (масив) розташована у межах сформованої земельної ділянки кадастровий номер: 4622487900:05:000:0053, а саме: земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення; земельна ділянка не перебуває у користування (власності) третіх осіб; земельна ділянка (масив) не відноситься до охоронних зон; на земельній ділянці відсутні дерева чи чагарникова рослинність; на земельну ділянку обтяження, обмеження не встановлені; щодо земельної ділянки (масиву) умови передбачені частинами 3 та 3 ст.134 ЗК України - відсутні; на земельній ділянці об`єкти нерухомого майна відсутні; місце розташування земельної ділянки відповідає вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, містобудівній документації, схемам землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території.

23. Згідно з КВЦПЗ землі сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства виділяються для сінокосіння і випасання худоби. Відповідно до ч.2 ст.22 Земельного кодексу України до земель сільськогосподарського призначення належать, в тому числі, а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги). Відповідно до ст. 34 Земельного кодексу України громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища. Отже, законодавець розмежовує поняття «рілля» та «пасовища».

24. Зважаючи на те, що у листі відділу Держгеокадастру у Мостиському районі Львівської області від 15.07.2016 зазначено, що земельна ділянка кадастровий номер: 4622487900:05:000:0053 не перебуває у користуванні (власності) третіх осіб, безпідставним є непогодження Шегинівською сільською радою надання позивачам дозволу з тих підстав, що земельна ділянка перебуває в користуванні третіх осіб.

25. Технічна документація земельної ділянки кадастровий номер: 4622487900:05:000:0053 (генеральний план с. Шегинів) не стосується цієї ділянки, оскільки така знаходиться за межами населеного пункту.

26. Мостиською районною державною адміністрацією затверджено матеріали інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 4005,7117 га, розташованих за межами населених пунктів Мостиського району та зобов`язано відділ Держемагентства у Мостиському районі внести зміни в державну статистичну звітність щодо кількісного обліку земель відповідно до матеріалів інвентаризації земельних ділянок сільсько-господарського призначення державної власності. Відповідно до п.6 Порядку під час проведення інвентаризації земель установлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку, не здійснюються.

27. Отже, відсутні підстави для відмови в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, передбачені п.7 ст. 118 Земельного кодексу України.

28. В частині відшкодування моральної шкоди суди відмовили, оскільки позивачі не навели доказів причинного зв`язку між діями відповідача та завданою їм моральною шкодою, не вказали конкретно у чому полягає така шкода, не навели міркувань, з яких вони виходили, визначаючи розмір завданої моральної шкоди.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

29. У касаційній скарзі відповідач зазначає, що суди не врахували, що земельна ділянку, яку хотіли отримати у власність позивачі, включена до земельного масиву, який є сформованим та має кадастровий номер. Тому в даному разі не відбуватиметься формування нової земельної ділянки, не буде змінюватись її цільове призначення, а формуватиметься дві нові земельні ділянки шляхом поділу. Відповідно до ст. 79-1 ЗК України формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюється за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок є зовсім іншим видом документації, як проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

30. Також суди не врахували, що під час вирішення питань про можливість відведення земельних ділянок у власність потрібно враховувати відповідність її місця розташування вимогам містобудівної документації (зокрема, Генеральному плану населеного пункту). Згідно з генпланом с. Шегині спірні земельні ділянки входять до масиву, який запланований для будівництва логістичних центрів залізниці.

31. Позивачі у запереченнях на касаційну скаргу посилались на те, що до відповідача звертались саме в порядку ст. 118 ЗК України. Про отримання бажаних земельних ділянок на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу сформованої земельної ділянки у листі-відмові відповідач не роз`яснював. Проінвентаризовані земельні ділянки також можуть бути надані у власність. Відсутні докази, що спірні ділянки перебувають у користуванні третіх осіб. Також відповідач не надав докази, що обране бажане місце розташування земельних ділянок відповідно до графічних матеріалів підпадає під територію резервування для будівництва логістичних центрів залізниці.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

32. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, перевірив правильність застосування норм матеріального та процесуального права та дійшов висновку про наявність підстав для задоволення касаційної скарги.

33. Головним питанням даного спору є надання правової оцінки відмові у наданні дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в приватну власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га на сформованій земельній ділянці державної власності сільськогосподарського призначення (кадастровий номер 4622487900:05:000:0053). Підставами позову є відсутність передбачених статтею 118 ЗК України обставин, за яких може бути відмовлено у наданні зазначеного дозволу.

34. З матеріалів справи (лист Відділу Держгеокадастру у Львівській області) вбачається, що земельна ділянка, бажана позивачами до відведення, розташована у межах сформованої земельної ділянки (масив) кадастровий номер: 4622487900:05:000:0053, яка відноситься до земель сільськогосподарського призначення; земельна ділянка не перебуває у користуванні (власності) третіх осіб; земельна ділянка (масив) не відноситься до охоронних зон; на земельній ділянці відсутні дерева чи чагарникова рослинність; на земельну ділянку обтяження, обмеження не встановлені; щодо земельної ділянки (масиву) відсутні умови, передбачені ст.134 ЗК України; на земельній ділянці об`єкти нерухомого майна відсутні; місце розташування земельної ділянки відповідає вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, містобудівній документації, схемам землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території.

35. Земельна ділянка (масив) кадастровий номер: 4622487900:05:000:0053 знаходиться за межами населеного пункту, її розпорядником є Головне управління Держгеокадастру у Львівській області.

36. Позивачі звертались до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області з колективним зверненням про надання кожному по 2 га земельної ділянки за рахунок земель запасу державної власності на сформованій земельній ділянці кадастровий номер: 4622487900:05:000:0053 на території Шегинівської сільської ради. Клопотання від 12.07.2016 подано в порядку передбаченому ст. 118 ЗК України, додано графічні матеріали, інформацію з Державного земельного кадастру

37. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що підстави для відмови у наданні позивачам дозволу на розробку проекту землеустрою, передбачені п.7 ст. 118 Земельного кодексу України, були відсутні.

38. Колегія суддів з цим висновком не погоджується.

39. Відповідно до ч.ч. 1-5 ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

40. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

41. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

42. Судами попередніх інстанцій було встановлено, що позивач звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

43. При цьому земельні ділянки площею 2,00 га, які позивачі хотіли отримати у власність, входять до складу земельної ділянки площею 35,6884 га, місце розташування Львівська область, Мостиський район, Шегинівська сільська рада, яка сформована та має єдиний кадастровий номер (кадастровий номер: 4622487900:05:000:0053).

44. У ч. 6 ст. 79-1 ЗК України визначено, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

45. Відповідно до ч. 10 ст. 55 Закону України «Про землеустрій» технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає, зокрема, рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою (у випадках, передбачених законом).

46. Аналогічні висновки містяться в постановах Верховного Суду від 21.08.2018 у справі №823/1179/17, від 03.10.2019 у справі №823/1172/17, від 25.11.2019 у справі №823/1178/17, від 26.11.2019 у справі №№823/1180/17 і колегія суддів не вбачає підстав для відступу від них.

47. Відповідно до статті 1 Закону України «Про землеустрій» проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом. Технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.

48. Відповідно до статті 25 цього ж Закону документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Видами документації із землеустрою є, зокрема: ґ) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок; і) технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

49. Таким чином, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) є різними за своєю суттю документами із землеустрою, не є тотожними за процедурою виконання цієї документації.

50. Тобто, згідно ЗК України способами формування земельної ділянки, є: у порядку відведення земельної ділянки із земель комунальної власності (за відсутності на даній частині земної поверхні сформованих та зареєстрованих земельних ділянок) та шляхом поділу раніше сформованої земельної ділянки. На одній частині земної поверхні неможливим є існування двох одночасно зареєстрованих земельних ділянок, координати яких перетинаються, адже ч. 2 ст. 79 ЗК України встановлює, що право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий шар.

51. Отже, суд першої та апеляційної безпідставно не застосували положення ст. 79-1 ЗК України, хоча й відповідач звертав на це уваги. Мотивів відхилення цих доводів у рішенні не наведено. Як наслідок, суди дійшли помилкового висновку про задоволення позову в частині визнання протиправною відмови Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у наданні позивачам дозволів на розроблення проекту землеустрою та зобов`язання повторно розглянути клопотання позивачів від 12.07.2016.

52. Оскільки об`єктом звернення позивачів до відповідача було саме клопотання про надання їм дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, відповідач не мав правових підстав для задоволення такого клопотання позивачів. Водночас, те, що у відмові відповідач не роз`яснив позивачам порядок отримання спірних земельної ділянки, не може свідчити про протиправність його рішення.

53. Суд також погоджується з доводами касаційної скарги в частині не врахування судами вимог містобудівної документації, зокрема, Генеральному плану с. Шегині, за яким спірні земельні ділянки входять до масиву, який запланований для будівництва логістичних центрів залізниці.

54. Відповідно до ч. 7 ст. 118 ЗК України підставою відмови у наданні дозволу може бути, зокрема, невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації.

55. Відповідно до ст. 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.

56. Враховуючи наведене, Суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення касаційної скарги та скасування постанови суду першої та апеляційної інстанції в частині в якій позов задоволено, з ухвалення в цій частині нового рішення про відмову в позові. В решті судові рішення залишити без змін.

57. Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України не передбачено відшкодування судових витрат суб`єкту владних повноважень у разі відмови в задоволення позову позивачу - фізичній особі.

Керуючись ст.ст. 343 349 351 356 КАС України, Суд, -

П О С Т А Н О В И В:

1. Касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області задовольнити повністю.

2. Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2016 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 09 березня 2017 року в частині, якою позовні вимоги задоволено, скасувати.

3. В цій частині ухвалити нове рішення, яким у задоволенні цих позовних вимог відмовити.

4. В іншій частині судові рішення залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач В.М. Кравчук

Суддя А.А. Єзеров

Суддя О.П. Стародуб