ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 жовтня 2022 року
м. Київ
справа №826/1854/17
адміністративне провадження № К/9901/67803/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику осіб за наявними у справі матеріалами адміністративну справу № 826/1854/17
за позовом Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 серпня 2018 року (суд у складі головуючого судді - Федорчука А.Б.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2018 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Василенка Я.М., суддів: Кузьменка В.В., Шурка О.І.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У лютому 2017 року Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" звернулося до суду з позовом до Державної служби геології та надр України, в якому просило визнати протиправним та скасувати додаток №4 до наказу Державної служби геології та надр України №5 від 11 січня 2017 року в частині пунктів з 217 по 265 включно, якими щодо ПАТ "Укрнафта" встановлені порушення приписів Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року №865 та зобов`язано їх усунути у строк до 01 березня 2017 року.
2. Позовна заява мотивована тим, що із втратою чинності постанови №264 всі її положення, в тому числі й те, яким внесено зміни до пункту 25 Постанови №865 щодо обов`язку надрокористувача кожні п`ять років проводити повторну державну експертизу та оцінку запасів родовищ, втрачають свою обов`язкову силу, починаючи з 01 січня 2011 року, тобто з дати набрання чинності Постанови №1236, якою скасовано Постанову №264, а відтак відповідно й пункт 25 Постанови №865 в редакції Постанови №264 станом на момент прийняття оскаржуваного рішення не застосовується.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 серпня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.
4. Рішення судів мотивовані тим, що суб`єкт користування надрами повинен періодично проводити геолого-економічну оцінку ділянки надр, яка є невід`ємною частиною державної експертизи природних копалин. Цей обов`язок визначений державою в особі її уповноважених органів, з огляду на що позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Публічне акціонерне товариство «Укрнафта», звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення. Позов задовольнити повністю.
6. Касаційна скарга аргументована тим, що станом на момент прийняття оскаржуваного рішення законодавством не було передбачено обов`язку надрокористувачів проводити геолого-економічну оцінку ділянки надр.
7. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Гімона М.М., суддів: Мороз Л.Л., Кравчука В.М., ухвалою від 18 грудня 2018 року відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.
8. У зв`язку зі зміною спеціалізації судді-доповідача по справі Гімона М.М. призначений повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду даної касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.
9. Державна служба геології та надр України надала відзив на касаційну скаргу, в якому просила залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
10. З метою реалізації одного з основних видів діяльності публічне акціонерне товариство "Укрнафта" отримало:
- спеціальний дозвіл № 103 від 12.08.1997 на користування надрами Козіївського родовища (Харківська область), строк - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1074 від 23.09.1997 на користування надрами Липоводолинського родовища (Сумська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1075 від 23.09.1997 на користування надрами Качалівського родовища (Харківська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1266 від 10.03.1998 на користування надрами Турутинського родовища (Сумська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1269 від 10.03.1998 на користування надрами Луквинського родовища (в інтервалі глибин 1.0-2.0 км, в межах першого ярусу складок) (Івано- Франківська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1277 від 26.03.1998 на користування надрами Андріяшівського родовища (Сумська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1439 від 22.06.1998 на користування надрами Прилуцького родовища (Чернігівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1511 від 28.07.1998 на користування надрами Бугруватівського родовища (Сумська область), сірок дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1563 від 31.08.1998 на користування надрами Гнідинцівського родовища (Чернігівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1564 від 31.08.1998 на користування надрами Решетняківського родовища (Полтавська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1596 від 05.10.1998 на користування надрами Малодівицького родовища (Чернігівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 1597 від 05.10.1998 на користування надрами Мільківського родовища (Чернігівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1621 від 27.10.1998 на користування надрами Софіївського родовища (Чернігівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1622 від 27.10.1998 на користування надрами Богданівського родовища (Чернігівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1643 від 12.11.1998 на користування надрами Харківцівське, ділянки Середняківське, Західно-Харківцівське, Східно-Харківцівське родовище (Полтавська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1669 від 17.11.1998 на користування надрами Клинсько- Краснознаменського родовища (Полтавська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1670 від 17.11.1998 на користування надрами Коханівської ділянки в інтервалі глибин 1050-1450 (Львівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1671 від 17.11.1998 на користування надрами Гоголівської ділянки (горизонти С-4, С-5) (Полтавська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1685 від 07.12.1998 на користування надрами Новогригоріївського родовища (Полтавська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1736 від 05.02.199 на користування надрами Щурівського родовища (Чернігівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1757 від 22.02.1999 на користування надрами Бориславського родовища до глибини 2850 м, ділянки Бориславська, Мражницька, Помірки, Нижньопепельська (Львівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 1773 від 16.03.199 на користування надрами Перекопського родовища (Сумська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 825 від 05.04.1999 на користування надрами Малосорочинського родовища (Полтавська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №1857 від 26.04.1999 на користування надрами Рожнятівського родовища (глибина більше 4000м) (Івано-Франківська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 1859 від 26.04.1999 на користування надрами Волошківського родовища (Сумська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №2031 від 11.11.1999 на користування надрами Скороходівського родовища (Чернігівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 2032 від 11.11.1999 на користування надрами Василівського родовища (Сумська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 2033 від 11.11.1999 на користування надрами Талалаївського родовища (Чернігівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 2034 від 11.11.1999 на користування надрами Матлахівського родовища (Чернігівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 2060 від 21.12.1999 на користування надрами Ярмолинцівського родовища (Сумська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 2061 від 21.12.1999 на користування надрами Компанського родовища (Сумська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №2075 від 22.12.1999 на користування надрами Мельничинського родовища (глибина понад 4000м) (Львівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №2089 від 24.12.1999 на користування надрами Північно- Ярошівського родовища (Чернігівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №2090 від 24.12.1999 на користування надрами Ярошівського родовища (Чернігівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №2091 від 24.12.1999 на користування надрами Східно- Рогинцівського родовища (Сумська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №2139 від 21.02.2000 року на користування надрами Глинсько-Розбишівської ділянки Погарщинське та Чижівське (Полтавська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 2142 від 23.02.2000 на користування надрами Голубівського родовища (Дніпропетровська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 2177 від 23.03.2000 на користування надрами Пасічнянського (в межах третього ярусу складок, в інтервалі глибин 3600-5000м) (Івано-Франківська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 2200 від 30.03.2000 на користування надрами Стрільбицької ділянки, Стрільбицька, Верхньостройський, Ямненський, Старосільська, ділянка ямненський і еоценовий (Львівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл №2223 від 16.08.2000 на користування надрами Східницького родовища (Львівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 2224 від 16.08.2000 на користування надрами Хухринського родовища (Сумська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 2308 від 13.11.2000 на користування надрами Південно- Гвіздецького родовища (Івано-Франківська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 2309 від 13.11.2000 на користування надрами Ромашівського родовища (Сумська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 2794 від 16.10.2002 на користування надрами Лопушнянського родовища (Чернівецька область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 2795 від 16.10.2002 на користування надрами Західно- Козіївського родовища (Харківська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 3347 від 20.07.2004 на користування надрами Північно- Долинського родовища (в межах першого ярусу структур до глибини 3200м) (Івано- Франківська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 3348 від 20.07.2004 на користування надрами Рудівсько- Червонозаводського родовища (Полтавська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 4049 від 04.10.2006 на користування надрами Петрушівське, ділянки Купинське, Гайове, Петрушівське (Чернігівська область), строк дії - 20 років;
- спеціальний дозвіл № 5247 від 16.12.2010 на користування надрами Середняківського родовища (Полтавська область), строк дії - 20 років.
11. Наказом Державної служби геології та надр України № 5 від 11.01.2017 зупинено дію вказаних вище спеціальних дозволів відповідно до пункту 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 № 865 та з урахуванням пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол № 7/2016 від 29.12.2016).
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
12. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
13. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
14. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ».
15. За правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
16. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
17. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про наявність підстав для її задоволення з огляду на наступне.
18. Згідно з статті 4 Кодексу України про надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади.
Згідно Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1174 від 30.12.2015 (надалі - Положення №1174), центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується на реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр є Держгеонадра України (п.1), який здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (п.7).
Пунктом 4 Положення №1174 встановлено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).
Статтею 16 Кодексу України про надра визначено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами (надалі - Порядок №615), яким врегульовано питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначено процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін.
Пунктом 10 Порядку № 615, встановлено, що невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
Відповідно до статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення і прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку затвердженого кабінетом Міністрів України; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Згідно з статті 26 Закону України «Про нафту і газ» дія спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами може бути тимчасово зупинена центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, безпосередньо або за поданням органів державного гірничо-технічного, екологічного і санітарного контролю та органів місцевого самоврядування, зокрема, у разі порушення користувачем нафтогазоносними надрами або уповноваженим ним виконавцем робіт умов спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами або угоди про умови користування нафтогазоносними надрами.
Після зупинення дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами надрокористувач зобов`язаний зупинити виконання на наданій йому у користування ділянці надр цільових робіт, передбачених цим дозволом. Зупинення дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами не знімає з користувача нафтогазоносними надрами обов`язку проводити роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків. Зупинення дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами не перериває строк дії цього дозволу. Дія спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами поновлюється після усунення користувачем нафтогазоносних надр причин, що обумовили зупинення його дії, і сплати усіх фінансових санкцій, накладених у зв`язку з причинами, що обумовили зупинення його дії.
Як вбачається з оскаржуваного наказу № 5 від 11.01.2017 підставою для зупинення дії спеціальних дозволів надрокористування, виданих позивачу Державною службою геології та надр України, визначено порушення вимог пункту 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 865 від 22.12.1994 (далі - Положення № 865).
Пунктом 25 Положення № 865 (у редакції, чинній до 26.03.2008) було передбачено, що повторна державна експертиза та оцінка запасів родовищ корисних копалин проводиться обов`язково у тому разі, коли перегляд вимог стандартів і технічних умов щодо кількості або якості корисних копалин, технології їх переробки призводить до зменшення сумарних розвіданих запасів більш як на 20 відсотків або зростання їх обсягу більш як на 50 відсотків. Запаси родовищ, що розробляються, підлягають повторній експертизі та оцінці, якщо внаслідок гірничодобувних або додаткових геологорозвідувальних робіт сумарні розвідані запаси зростають більш як на 50 відсотків порівняно з раніше оціненими ДКЗ, або якщо списані та передбачені до списання розвідані запаси як такі, що не підтвердилися чи недоцільні для видобутку за техніко-економічними умовами родовищ, перевищують нормативи, встановлені законодавством.
Повторна і додаткова експертиза та оцінка запасів корисних копалин проводиться у порядку, передбаченому цим Положенням.
Постановою Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 № 264 «Про заходи щодо справляння платежів за користування надрами для видобування корисних копалин» внесені зміни до п. 25 Положення № 865 та викладено у наступній редакції:
«Повторна державна експертиза та оцінка запасів родовищ корисних копалин проводиться через кожні п`ять років експлуатації ділянки надр, а також у разі:
- коли перегляд вимог стандартів і технічних умов щодо кількості або якості корисних копалин, технології їх переробки призводить до зменшення сумарних розвіданих запасів більш як на 20 відсотків або зростання їх обсягу більш як на 50 відсотків. Запаси родовищ, що розробляються, підлягають повторній експертизі та оцінці, якщо внаслідок гірничодобувних або додаткових геологорозвідувальних робіт сумарні розвідані запаси зростають більш як на 50 відсотків порівняно з раніше оціненими Державною комісією по запасах корисних копалин або якщо списані та передбачені для списання розвідані запаси як такі, що не підтвердилися чи недоцільні для видобутку за техніко-економічними умовами родовищ, перевищують нормативи, встановлені законодавством;
- коли різниця у розмірі становить понад 20 відсотків порівняно з фактичними техніко-економічними та фінансовими показниками господарської діяльності, пов`язаної з видобуванням корисних копалин, а також коли зміни в технологічних схемах призводять до такої різниці».
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.10.2010 № 1236 «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України» постанову Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 № 264 визнано такою, що втратила чинність з 12.01.2011.
Колегія суддів Верховного Суду звертає увагу, що питання застосування норм пункту 25 Положення № 865 до правовідносин, які виникли починаючи з 01 січня 2011 року (втрата чинності постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 № 264, якою внесено зміни до пункту 25 Постанови №865 щодо обов`язку надрокористувача кожні п`ять років проводити повторну державну експертизу та оцінку запасів родовищ), зокрема, станом на станом на 11 січня 2017 року (день прийняття Держгеонадрами наказу про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами) уже було предметом розгляду Верховного Суду.
Зокрема, у постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 02 жовтня 2019 року у справі №804/215/18, від 21 серпня 2018 у справі №807/1332/17, від 22 квітня 2019 у справі №820/601/17 Суд зазначив, що «відповідно до п. 32 Правил підготовки проектів актів Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 06.09.2005 № 870, визнання таким, що втратив чинність, акта Кабінету Міністрів України чи його скасування не поновлює дію актів, які визнані ним такими, що втратили чинність, чи які скасовані таким актом.
Дія акта Кабінету Міністрів України поновлюється шляхом прийняття відповідного акта або із зазначенням в тексті акта про визнання таким, що втратив чинність, акта Кабінету Міністрів України чи про його скасування.
Конституційний Суд України у рішенні від 03.10.1997 № 4-зп зазначив, що конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегульована однопредметними правовими актами однакової сили, які за змістом суперечать один одному. Звичайною є практика, коли наступний у часі акт містить пряме застереження щодо повного або часткового скасування попереднього. Загальновизнаним є й те, що з прийняттям нового акта, якщо інше не передбачено самим цим актом, автоматично скасовується однопредметний акт, який діяв у часі раніше.
Крім того, у п. 2 рішенні Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1-рп/99 зазначено, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Водночас, з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 27.10.2010 № 1236 зміни та доповнення до Положення № 865 не вносились, попередня редакція п. 25 Положення не відновлювалась.
Відновлення чинності п. 25 Положення № 865 мало місце лише у грудні 2017 року з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення зміни до пункту 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин», якою п. 25 Положення № 865 викладено у новій редакції.
Оскільки станом на час прийняття позивачем рішення про зупинення дії спеціального дозволу - 11.01.2017 року норми абз 3 п. 26 Порядку №615 та п. 25 Положення № 865 були нечинними, то фактично відсутні підстави вважати, що відповідачем допущено порушення умов користування надрами та, відповідно, відсутні підстави для анулювання спеціального дозволу.»
З огляду на зазначене вище правове регулювання, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку, що позовні вимоги про визнання протиправним та скасування додатку №4 до наказу Державної служби геології та надр України №5 від 11 січня 2017 року в частині пунктів з 217 по 265 включно, якими щодо ПАТ "Укрнафта" встановлені порушення приписів Положення №865, є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
19. Частиною першою статті 351 КАС України передбачено, що підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
20. Зважаючи на вищезазначене, колегія суддів Верховного Суду вважає за необхідне скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій як такі, що прийняті з порушенням норм матеріального права. Ухвалити по справі нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
21. Керуючись статтями 341 344 349 351 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду
п о с т а н о в и в :
Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» - задовольнити.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 серпня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2018 року по справі № 826/1854/17 - скасувати.
Ухвалити по справі нове рішення. Позовні вимоги Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати додаток №4 до наказу Державної служби геології та надр України №5 від 11 січня 2017 року в частині пунктів з 217 по 265 включно, якими щодо ПАТ "Укрнафта" встановлені порушення приписів Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року №865.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Т.Г.Стрелець
Судді С.Г. Стеценко
Л.В. Тацій