ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 листопада 2022 року

м. Київ

справа № 826/360/16

адміністративне провадження № К/9901/16408/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державного агентства України з питань кіно на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 20 січня 2016 року (колегія суддів Келеберда В.І., Качур І.А., Данилишин В.М.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 травня 2019 року (колегія суддів: Губська Л.В., Карпушова О.В., Епель О.В.) у справі № 826/360/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Україна" до Державного агентства України з питань кіно про визнання протиправним та скасування рішення № 129 від 02 липня 2015 року,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Телерадіокомпанія «Україна» звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Державного агентства України з питань кіно від 02.07.2015 №129 «Про скасування державної реєстрації фільмів».

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем у квітні 2015 року було отримано прокатне посвідчення на фільм (телевізійний серіал) «ФЕС» (реж. Ю.Харнас, В.Половко), проте оскаржуваним рішенням анульовано прокатне посвідчення та скасовано державну реєстрацію на вказаний телесеріал. Позивач вказує, що відповідач не наділений повноваженнями виносити рішення про анулювання або скасування державної реєстрації прокатного посвідчення, водночас висновок про те, що серіал «ФЕС» є ідентичним серіалу «Слід», є безпідставним, отже оскаржуване рішення прийнято з перевищенням повноважень, є необґрунтованим та підлягає скасуванню.

Постановою Окружного адміністративного суду м.Києва від 20.01.2017, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.05.2019, адміністративний позов задоволено.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

В касаційній скарзі відповідач посилається на висновок мистецтвознавчої експертизи, проведеної Експертною комісією, якою встановлено, що серіал «ФЕС» є ідентичний російському серіалу «Слід», який заборонено до показу на підставі ст. 15-1 Закону України «Про кінематографію». Посилається на безпідставність посилання в судових рішеннях на показання свідка та надання переваги висновку науково-правової експертизи Науково-дослідного інституту інтелектуальної власності Національної академії правових наук України над висновком Експертної комісії з питань публічного демонстрування і розповсюдження кіно- і відеофільмів.

Ухвалою Верховного Суду від 14.06.2019 відкрито касаційне провадження.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

У зв`язку з відсутністю клопотань про участь в судовому засіданні, справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Судами встановлено, що 15.06.2015 Державним агентством України з питань кіно видано прокатне посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів на серіал «ФЕС».

24.06.2015 на адресу Держкіно від ТОВ «Телерадіокомпанія Студія 1+1» надійшов лист №1074/1-15, в якому звертається увага на те, що серіал «ФЕС» є фактично продуктом, який транслюється на російському телебаченні під назвою «Слід», який донедавна, до моменту набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного телерадіопростору України» №159-VIII від 05.02.2015, саме за такою назвою транслювався на телевізійному каналі "Україна" на території нашої держави ще з 01.09.2009.

Відповідно до протоколу засідання Експертної комісії з питань публічного демонстрування і розповсюдження кіно- і відеофільмів від 02.07.2015 №105 стосовно проведення мистецтвознавчої експертизи телесеріалу «ФЕС» вказаний серіал визнаний ідентичним телесеріалу «Слід» з відмінностями, що не роблять його самостійним (оригінальним) аудіовізуальним твором.

Наказом Державного агентства України з питань кіно від 02.07.2015 №129 анульовано прокатне посвідчення №11.3811.15Т від 15.06.2015, видане ТОВ «ТРК Україна» та скасовано державну реєстрацію на телевізійний серіал «ФЕС».

Зі змісту оскаржуваного наказу вбачається, що такий наказ прийнято відповідно до ст. 15, 15-1 Закону України «Про кінематографію», пунктів 6, 10 Положення №1315, враховуючи проведення Експертною комісією з питань розповсюдження і демонстрування фільмів мистецтвознавчої експертизи, результати якої оформлено протоколом від 02.07.2015 №105.

Вважаючи вказаний наказ протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом про його скасування.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку про необгрунтованість доводів відповідача, що телесеріал «ФЕС» не є оригінальним аудіовізуальним твором, а є ідентичним серіалу «Слід» з відмінностями, що не роблять його самостійним аудіовізуальним твором та, як наслідок, наявності підстав, визначених ст. 15, 15-1 Закону України «Про кінематографію», для анулювання державного посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів та скасування державної реєстрації серіалу «ФЕС» .

Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, зазначає таке.

Відповідно до ст.15 Закону України «Про кінематографію» (далі - Закон № 9/98-ВР) встановлено, що право на розповсюдження і демонстрування національних та іноземних фільмів на всіх видах носіїв зображення надається суб`єктам кінематографії центральним органом виконавчої влади у галузі кінематографії. Документом, який засвідчує це право та визначає умови розповсюдження і демонстрування, є державне посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів. Фільми, на які видані державні посвідчення на право розповсюдження і демонстрування, вносяться до державного реєстру фільмів. Положення про державне посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів затверджується Кабінетом Міністрів України.

Державне посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів видається на платній основі суб`єкту кінематографії протягом десяти робочих днів з дня подання заяви та інших документів і матеріалів, визначених Кабінетом Міністрів України. Термін розгляду заяви про видачу державного посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів може бути продовжений на двадцять п`ять робочих днів у разі виникнення розбіжностей щодо індексу фільму та перегляду фільму експертною комісією з питань розповсюдження і демонстрування фільмів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року № 1315 з метою регулювання розповсюдження і демонстрування на території України всіх видів вітчизняних та іноземних фільмів затверджено Положення про державне посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів (далі по тексту - Положення № 1315).

Держкіно скасовує державну реєстрацію фільму та визнає недійсним видане прокатне посвідчення у разі виявлення недостовірної інформації, що міститься у документах, зазначених у пункті 6 цього Положення, а також у разі виявлення підстав, передбачених частиною третьою статті 15 Закону України "Про кінематографію", після видачі прокатного посвідчення, в тому числі включення одного з учасників фільму до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці, оприлюдненому в установленому порядку.

Скасування державної реєстрації фільму та визнання недійсним прокатного посвідчення оформлюються наказом Держкіно. Наказ надсилається власнику відповідних прав на фільм, якому було видано прокатне посвідчення, місцевим органам управління кінематографії, Національній раді з питань телебачення і радіомовлення (якщо на фільм є телевізійні права), іншим заінтересованим державним органам, судам на їх запити, а також у разі потреби засобам масової інформації.

Отже після видачі прокатного свідоцтва підставою для скасування державної реєстрації фільму є виявлення підстав, передбачених частиною третьою статті 15 Закону України "Про кінематографію", після видачі прокатного посвідчення, в тому числі включення одного з учасників фільму до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці, оприлюдненому в установленому порядку.

Згідно ч. 3 ст. 15 Закону України "Про кінематографію" центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері кінематографії, відмовляє у видачі державного посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів за наявності принаймні однієї з таких підстав:

невідповідності поданих документів та матеріалів вимогам пункту 6 Положення про державне посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів та цього Закону;

наявності у фільмі матеріалів (висловлювань, дій тощо), які пропагують війну, насильство, жорстокість, фашизм і неофашизм, спрямовані на ліквідацію незалежності України, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, приниження нації, неповагу до національних і релігійних святинь, приниження особистості, що пропагують невігластво, неповагу до батьків, а також наркоманію, токсикоманію, алкоголізм та інші шкідливі звички; фільми порнографічного характеру, що підтверджується висновком експертної комісії з питань розповсюдження і демонстрування фільмів;

одним з учасників фільму є фізична особа, включена до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці, оприлюдненому в установленому порядку;

наявності обставин, передбачених частинами першою, другою та третьою статті 15-1 цього Закону.

Статтею 15-1 Закону України «Про кінематографію» визначено, що в Україні забороняється розповсюдження і демонстрування фільмів, що містять популяризацію або пропаганду органів держави-агресора та їхніх окремих дій, що створюють позитивний образ працівників держави-агресора, працівників радянських органів державної безпеки, виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України, а також забороняється трансляція (демонстрування шляхом показу каналами мовлення) фільмів, вироблених фізичними та юридичними особами держави-агресора.

Передбачена частиною першою цієї статті заборона розповсюдження і демонстрування фільмів, що містять популяризацію або пропаганду органів держави-агресора та їхніх окремих дій, поширюється на розповсюдження та демонстрування будь-яких фільмів незалежно від країни походження, вироблених після 1 серпня 1991 року. Заборона трансляції фільмів, вироблених фізичними та юридичними особами держави-агресора, які не містять популяризації або пропаганди органів держави-агресора та їхніх окремих дій, поширюється на фільми, вироблені та/або вперше оприлюднені (демонстровані) після 1 січня 2014 року. (ч. 2 ст. 15-1 Закону України «Про кінематографію»)

Відповідно до ч. 3 ст. 15-1 Закону України «Про кінематографію» фільм вважається таким, що містить популяризацію або пропаганду органів держави-агресора та їхніх окремих дій, що створює позитивний образ працівників держави-агресора, працівників радянських органів державної безпеки, виправдовує чи визнає правомірною окупацію території України, якщо в ньому наявна принаймні одна з таких ознак:

серед позитивних героїв фільму є співробітники (у тому числі колишні або позаштатні) органів держави-агресора, радянських органів безпеки;

сюжет фільму безпосередньо або опосередковано пов`язаний з діяльністю органів держави-агресора, радянських органів безпеки, і ця діяльність представлена у фільмі як позитивна;

у сюжеті фільму безпосередньо або опосередковано заперечується або ставиться під сумнів територіальна цілісність України, виправдовується або подається в позитивному світлі окупація території України, акти агресії з боку інших держав,

розв`язування війни, пропагується винятковість, зверхність або неповноцінність осіб за ознаками їх релігійних переконань, належності до певної нації або раси, статі, майнового стану, соціального походження.

З системного аналізу викладеного вбачається, що державне посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів може бути анульоване та скасована державна реєстрація фільму також у разі наявності обставин, передбачених частинами першою, другою та третьою статті 15-1 Закону України «Про кінематографію».

Стаття 1 Закону України «Про авторське право і суміжні права» визначає похідний твір як твір, що є творчою переробкою іншого існуючого твору без завдавання шкоди його охороні (анотація, адаптація, аранжування, обробка фольклору, інша переробка твору) чи його творчим перекладом на іншу мову (до похідних творів не належать аудіовізуальні твори, одержані шляхом дублювання, озвучення, субтитрування українською чи іншими мовами інших аудіовізуальних творів).

Відповідач посилається на протокол №105 від 02.07.2015 Експертної комісії, де остання дійшла висновку, що телесеріал «ФЕС» (реж. Ю.Харнас, В.Половко) не є оригінальним аудіовізуальним твором, є ідентичним серіалу «Слід» виробництва російської федерації з відмінностями, що не роблять його самостійним аудіовізуальним твором.

Відповідно до Протоколу №105 стосовно проведення мистецтвознавчої експертизи телесеріалу «Фактологічна Експертна Служба» зазначений серіал визнаний ідентичним телесеріалу «Слід» з відмінностями, що не роблять його самостійним (оригінальним) аудіовізуальним твором. Більшість (8 експертів) від загального складу Експертної комісії, зокрема, досліджували в якості серії нового «українського» телесеріалу, підготовленого на основі придбаних у російської компанії відзнятих робочих матеріалів, серію т/с "Фактологічна експертна служба": міжнародний відділ кримінальних розслідувань» під назвою «Подарунок» (російською мовою - «Подарок»), що є повністю ідентичною за змістом серії російського т/с «Слід» з аналогічною назвою.

При цьому серія російського т/с «Слід» під назвою «Подарунок» вироблена ще у 2013 році (це -10-й сезон продукту).

Відмінності, що мають місце між «українським» продуктом «Фактологічна експертна служба: міжнародний відділ кримінальних розслідувань» та російським телесеріалом «Слід», є суто технічними;

- видозміна титрів з проставленням нового копірайту «ТОВ СанЕфікс на замовлення ТРК Україна, 2015»;

- на 00:00:23 хвилині вмонтовано кадр з українською валютою - гривнею, замість вилученого кадру з російською валютою - російськими рублями;

- на 00:02:25 хвилині відбулося накладення українських номерних знаків на автомобіль, що використовується у кадрі;

- на 00:02:47 хвилині «заблюрені» знаки розпізнавання на поліцейській формі;

- на 00:03:49 хвилині знову «заблюрені» знаки розпізнавання на поліцейській формі;

- на 00:12:24 хвилині вирізаний кадр з російським поліцейським;

- на 00:21:57 хвилині знову вирізаний кадр з російським поліцейським.

Зміст вказаної серії т/с «Фактологічна експертна служба: міжнародний відділ кримінальних розслідувань» не зазнав жодних творчих змін, не введено жодної нової сюжетної лінії. Акторський склад телесеріалу також залишено без змін. Головні герої діють у тому ж середовищі, що і в попередніх серіях, дія відбувається у тому самому місці.

Таким чином, відповідач дійшов висновку, що серія т/с «Фактологічна експертна служба: міжнародний відділ кримінальних розслідувань» під назвою «Подарунок» є тотожною її російському аналогу серії т/с «Слід» під такою ж назвою, а не похідним твором.

15.05.2016 Науково-дослідним інститутом інтелектуальної власності Національної академії правових наук України складено висновок науково-правової експертизи щодо визначення похідного твору та критеріїв його охороноздатності, визначення наявності похідного характеру кінематографічного твору «ФЕС» від кінематографічного твору «Слід» та виду похідного твору «ФЕС», яким встановлено, що твір «ФЕС (серії «Вибір кожного», «Подарунок», «Відступники», «Комунальне чтиво») відповідає критеріям охороноздатності похідних творів і є похідним твором стосовно твору «Слід». Оригінальність твору «ФЕС» виявляється в його відмінностях, які внесені в композицію та форму вираження твору «Слід». Нові елементи композиції та форми вираження твору «ФЕС» пов`язують сюжет твору з територією України, змінюють загальне сприйняття зазначених серій твору «ФЕС» у порівнянні з відповідними серіями твору «Слід». Вид похідного твору «ФЕС» - це адаптація, пристосування твору для іншої глядацької аудиторії.

Як вбачається з матеріалів справи, вказані висновки є такими, що протирічать один одному.

Під час розгляду цієї справи не було надано оцінку тому, що Держкіно на підставі заяви власника телевізійних прав на території України ТОВ «ТРК`Україна» від 10.06.2015 № К-0695 Наказом №126 від 26.06.2015 скасувало державну реєстрацію та визнало недійсним видане прокатне посвідчення на телевізійний серіал «Слід».

Підставами для скасування свідоцтва серіалу «Слід» стали приписи, наведені в ст. 15-1 Закону України «Про кінематографію» а саме: заборона розповсюдження і демонстрування фільмів, що містять популяризацію або пропаганду органів держави - агресора та їхніх окремих дій, що створюють позитивний образ працівників держави- агресора, оскільки героями цього серіалу є працівники органів держави- агресора (Федеральної Експертної Служби) та його виробництво юридичною особою держави - агресора.

Водночас героями серіалу «ФЕС» є та ж сама Федеральна Експертна Служба, що і в серіалі «Слід».

Відтак суди мають надати оцінку вказаним обставинам справи та обгрунтувати, чому ними надано перевагу висновку Науково-дослідного інституту інтелектуальної власності Національної академії правових наук України над висновком Експертної комісії Держкіно, жоден із яких не є результатом проведення судової експертизи.

Згідно ч. 2 ст. 341 КАС України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

До повноважень Верховного Суду не входить дослідження доказів, встановлення фактичних обставин справи або їх переоцінка, а тому суд дійшов висновку, що судові рішення підлягають скасуванню із направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

Згідно із частиною другою статті 353 КАС України (в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом від 15.01.2020 № 460-IX) підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо, зокрема, суд не дослідив зібрані у справі докази.

Керуючись ст.ст. 345 349 353 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Державного агентства України з питань кіно задовольнити частково.

Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 20 січня 2016 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 травня 2019 року скасувати.

Справу № 826/360/16 направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий А.Ю. Бучик

Судді А.І. Рибачук

Л.В. Тацій