ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 квітня 2023 року

м. Київ

справа № 826/7379/18

касаційне провадження № К/9901/33972/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А.,

суддів - Пасічник С.С., Юрченко В.П.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Арабський Енергетичний Альянс ЮЕЙ»

на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 29 травня 2020 року (головуючий суддя - Шрамко Ю.Т.)

та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року (головуючий суддя - Костюк Л.О.; судді - Бужак Н.П., Кобаль М.І.)

у справі № 826/7379/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Арабський Ерергетичний Альянс ЮЕЙ»

до Головного управління ДФС у Полтавській області, Головного управління ДПС у Полтавській області

про скасування податкового повідомлення-рішення,

У С Т А Н О В И В:

У травні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Арабський Енергетичний Альянс ЮЕЙ» (далі - ТОВ «Арабський Енергетичний Альянс ЮЕЙ», позивач, платник, товариство) звернулося до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДФС у Полтавській області (далі - ГУ ДФС у Полтавській області, відповідач 1, контролюючий орган, податковий орган), Головного управління ДПС у Полтавській області (далі - ГУ ДПС у Полтавській області, відповідач 2) про скасування податкового повідомлення-рішення від 17 квітня 2018 року № 0021091211.

В обґрунтування позовних вимог платник зазначив, що відповідачем 1 було неправомірно застосовано до товариства штрафні (фінансові) санкції, встановлені статтею 126 Податкового кодексу України (далі - ПК України), за порушення строку сплати рентної плати за користування надрами для видобування природного газу, оскільки фактично порушення строку не було. У зв`язку зі зміною правового регулювання щодо форми податкової декларації з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин у ІV кварталі 2015 році відбулося помилкове подвоєння самостійно узгоджених товариством сум рентної плати в інтегрованій картці платника. Позивач зауважує, що уточнюючими деклараціями були скориговані та зменшені суми податкових зобов`язань, однак відповідач 1 таке коригування безпідставно визнав несвоєчасним погашенням недоїмки самостійно узгоджених сум податкових зобов`язань.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 29 травня 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з доведеності контролюючим органом складу податкового правопорушення, а саме порушенням товариством строків сплати рентної плати за користування надрами для видобування природного газу, що зумовило правомірність застосування штрафу спірним податковим повідомленням-рішенням.

Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 29 травня 2020 року, постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

Мотивуючи касаційну скаргу, позивач зазначає, що суди необґрунтовано визнали наявність підстав для притягнення товариства до відповідальності, встановленої пунктом 126.1 статті 126 ПК України, не прийнявши до уваги факт подання платником уточнюючого розрахунку з рентної плати за користування надрами для видобування природного газу за IV квартал 2015 року 07 квітня 2016 року до Лохвицької ОДПІ ГУ ДФС у Полтавській області за реєстраційним № 9276642800 (що підтверджується квитанцією № 2 з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини за IV квартал 2015 року). Зауважує, що судами попередніх інстанцій не було враховано правову позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 12 червня 2018 року у справі № 822/2198/17. Крім того, судовими інстанціями безпідставно не було досліджено та надано оцінку висновку експерта № 15 за результатами проведення судово-економічної експертизи від 19 грудня 2018 року щодо відсутності документального підтвердження висновків акта перевірки від 26 березня 2018 року № 2890/16-31-12-11-30/31511844 як підстави дляч застосування до товариства штрафу згідно з пунктом 126.1 статті 126 ПК України у розмірі 20% у сумі 3 268 549,16 грн за порушення граничного строку сплати самостійно визначеної рентної плати за користування надрами для видобування природного газу у сумі 16 342 745,80 грн.

Ухвалою Верховного Суду від 19 січня 2021 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ТОВ «Арабський Ерергетичний Альянс ЮЕЙ».

15 лютого 2021 року від ГУ ДПС у Полтавській області надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому зазначено, що доводи касаційної скарги не спростовують правильність застосування судовими інстанціями норм матеріального та процесуального права.

03 грудня 2021 року від ГУ ДПС у Полтавській області надійшло клопотання про заміну сторони у справі - ГУ ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 43142831) його правонаступником - Головним управлінням ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 44057191), у зв`язку з реорганізацією, яке згідно зі статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України підлягає задоволенню.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами попередніх інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судовими інстанціями встановлено, що відповідачем проведено камеральну перевірку ТОВ «Арабський Ерергетичний Альянс ЮЕЙ» з питань дотримання граничних строків сплати, визначених чинним податковим законодавством, узгоджених сум податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування природного газу та газового конденсату за період з 20 лютого 2016 року по 24 січня 2018 року, за результатами якої складено акт від 26 березня 2018 року № 2890/16-31-12-11-30/31511844.

За результатами перевірки встановлено факти несвоєчасної сплати позивачем рентної плати за користування надрами для видобування природного газу:

- з терміном сплати 19 лютого 2016 року нараховано авансові внески зі строком сплати 19 лютого 2016 року в сумі 2 604 247,91 грн згідно з податковим розрахунком з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за ІІІ квартал 2015 року, з яких погашено без порушення термінів сплати, а саме: частково в сумі 1 252 834,06 грн сплачено із затримкою 6 днів платіжним дорученням від 25 лютого 2016 року № 493; частково в сумі 1 000 000,00 грн сплачено із затримкою 7 днів платіжним дорученням від 26 лютого 2016 року № 266. Залишок в сумі 347 167,80 грн сплачено 11 березня 2016 року із затримкою 21 день платіжним дорученням від 11 березня 2016 року № 616 на загальну суму 591 928,97 грн;

- з терміном сплати 19 лютого 2016 року нараховано податкові зобов`язання за декларацією з рентної плати за IV квартал 2015 року та додаткjv № 2 до неї в сумі 7 465 577,79 грн, які сплачено з порушенням термінів сплати, а саме: частково в сумі 244 761,10 грн сплачено 11 березня 2016 року із затримкою 21 день платіжним дорученням від 11 березня 2016 року № 616; частково в сумі 350 000,00 грн сплачено 29 березня 2016 року із затримкою 39 днів платіжним дорученням від 29 березня 2016 року № 856. Залишок в сумі 6 780 816,65 грн погашено 07 квітня 2016 року із затримкою 48 днів за рахунок зменшення нарахованих сум податкових зобов`язань за уточнюючою декларацією за IV квартал 2015 року та додатком № 2 до неї, за якою загальна сума зменшення податкових зобов`язань з рентної плати за видобування природного газу - 7 812 743,73 грн;

- з терміном сплати 03 березня 2016 року нараховано податкові зобов`язання з рентної плати за видобування природного газу в сумі 1 060 265,64 грн згідно з податковою декларацією з рентної плати за видобування корисних копалин за січень 2016 року та додатком № 2 до неї, які сплачено з порушенням граничних термінів сплати, а саме: частково у сумі 941 927,10 грн погашено 07 квітня 2016 року із затримкою 35 днів за рахунок зменшення нарахованих сум податкових зобов`язань за уточнюючою декларацією за IV квартал 2015 року та додатком № 2 до неї. Залишок в сумі 118 338,55 грн погашено 28 квітня 2016 року із затримкою 56 днів шляхом сплати коштів згідно з платіжним дорученням від 28 квітня 2016 року № 1126 на загальну суму 1 940,35 грн та від 28 квітня 2016 року № 559 на загальну суму 710 265,64 грн, з яких зараховано в погашення недоїмки зі строком сплати 03 березня 2016 року 116 398,19 грн;

- зі строком сплати сплати 31 березня 2016 року нараховано податкові зобов`язання з рентної плати за видобування природного газу в сумі 891 940,37 грн згідно з податковою декларацією з рентної плати за видобування корисних копалин за лютий 2016 року та додатком № 2, які сплачено з порушенням граничних термінів, а саме: частково в сумі 1 938,50 грн погашено 28 квітня 2016 року із затримкою 28 днів шляхом сплати коштів платіжним дорученням від 28 квітня 2016 року № 559; частково в сумі 890 000,00 грн сплачено 29 квітня 2016 року платіжним дорученням від 29 квітня 2016 року № 1121 із затримкою у 29 днів. Залишок в сумі 1,89 грн погашено 27 травня 2016 року платіжним дорученням від 27 травня 2016 року № 1443 на загальну суму 1623,68 грн із затримкою 57 днів;

- зі строком сплати 30 квітня 2016 року нараховано податкові зобов`язання з рентної плати за видобування природного газу в сумі 991 623,68 грн згідно з податковою декларацією з рентної плати за видобування корисних копалин за березень 2016 року та додатком № 2 до неї, які сплачено з порушенням граничних термінів, а саме: частково в сумі 181 717,75 грн погашено 31 травня 2016 року із затримкою 31 день шляхом сплати коштів платіжним дорученням від 31 травня 2016 року № 87 на загальну суму 199 309,40 грн; частково в сумі 3 760,4 грн погашено 30 червня 2016 року із затримкою 61 день шляхом сплати коштів платіжним дорученням від 30 червня 2016 року № 1785. Залишок в сумі 15 454,90 грн погашено 28 липня 2016 року із затримкою 89 днів шляхом сплати коштів платіжним дорученням від 28 липня 2016 року № 2086 на загальну суму 67 471,62 грн;

- зі строком сплати 30 травня 2016 року нараховано податкові зобов`язання з рентної плати за видобування природного газу в сумі 873 760,42 грн згідно з податковою декларацією з рентної плати за видобування корисних копалин за квітень 2016 року та додатком № 2 до неї, які сплачено 28 липня 2016 року із затримкою у 59 днів шляхом сплати коштів: частково в сумі 52016,70 грн платіжним дорученням від 28 липня 2016 року № 2086. Залишок в сумі 821 743,70 грн - платіжним дорученням від 28 липня 2016 року № 1768 на загальну суму 870 000,00 грн;

- зі строком сплати 01 липня 2016 року нараховано податкові зобов`язання з рентної плати за видобування природного газу в сумі 867 471,62 грн згідно з податковою декларацією з рентної плати за видобування корисних копалин за травень 2016 року та додатком № 2 до неї, які сплачено 28 липня 2016 року із затримкою 27 днів платіжним дорученням від 28 липня 2016 року № 1768; частково в сумі 500 000,00 грн сплачено платіжним дорученням від 23 вересня 2016 року № 2661 із затримкою 84 дні; частково в сумі 300 000,00 грн сплачено платіжним дорученням від 26 вересня 2016 року № 2087 із затримкою 87 днів; частково в сумі 3 693,30 грн сплачено платіжним дорученням від 29 вересня 2016 року № 2754 із затримкою 90 днів. Залишок в сумі 15 522,05 грн сплачено платіжним дорученням від 27 жовтня 2016 року № 245 із затримкою 118 днів;

- зі строком сплати 30 липня 2016 року нараховано податкові зобов`язання з рентної плати за видобування природного газу в сумі 843 693,28 грн згідно з податковою декларацією з рентної плати за видобування корисних копалин за червень 2016 року та додатком № 2 до неї, які сплачено 27 жовтня 2016 року із затримкою 89 днів шляхом сплати коштів: частково в сумі 824 477,95 грн платіжним дорученням від 27 жовтня 2016 року № 245 та залишок в сумі 19 215,30 грн платіжним дорученням від 27 жовтня 2016 року № 249 на загальну суму 97 079,37 грн;

- зі строком сплати 01 вересня 2016 року нараховано податкові зобов`язання з рентної плати за видобування природного газу в сумі 997 079,37 грн згідно з податковою декларацією з рентної плати за видобування корисних копалин за липень 2016 року та додатком № 2 до неї, які сплачено з порушенням термінів, а саме: частково в сумі 77 864,05 грн із затримкою 56 днів шляхом сплати коштів платіжним дорученням від 27 жовтня 2016 року № 249; частково в сумі 900 000,00 грн сплачено 29 грудня 2016 року платіжним дорученням від 29 грудня 2016 року № 3419 із затримкою 119 днів. Залишок в сумі 19 215,32 грн сплачено платіжним дорученням від 30 січня 2017 року № 190 на загальну суму 938 686,45 грн із затримкою 151 день;

- зі строком сплати 30 вересня 2016 року нараховано податкові зобов`язання з рентної плати за видобування природного газу в сумі 938 686,45 грн згідно з податковою декларацією з рентної плати за видобування корисних копалин за серпень 2016 року та додатком № 2 до неї, які сплачено з порушенням термінів сплати, а саме: частково в сумі 919 471,15 грн сплачено 30 січня 2017 року із затримкою 122 дні шляхом сплати коштів платіжним дорученням від 30 січня 2017 року № 190. Залишок в сумі 19 215,32 грн сплачено 31 січня 2017 року із затримкою 182 дні платіжним дорученням від 31 березня 2017 року № 698 на загальну суму 288 592,45 грн;

- зі строком сплати 30 жовтня 2016 року нараховано податкові зобов`язання з рентної плати за видобування природного газу в сумі 947 427,99 грн згідно з податковою декларацією з рентної плати за видобування корисних копалин за вересень 2016 року та додатком № 2 до неї, які сплачено з порушенням термінів сплати, а саме : частково в сумі 269 171,00 грн сплачено 31 березня 2017 року платіжним дорученням від 31 березня 2017 року № 698 із затримкою 152 дні; частково в сумі 288 592,45 грн сплачено 24 квітня 2017 року із затримкою 176 днів; частково в сумі 288 592,45 грн сплачено 29 травня 2017 року із затримкою 211 днів платіжним дорученням від 29 травня 2017 року № 1216. Залишок у сумі 101 072,05 грн сплачено 27 червня 2017 року із затримкою 240 днів платіжним дорученням від 27 червня 2017 року № 1442 на загальну суму 288 592,45 грн;

- зі строком сплати 01 грудня 2016 року нараховано податкові зобов`язання з рентної плати за видобування природного газу в сумі 854 966,17 грн згідно з податковою декларацією з рентної плати за видобування корисних копалин за жовтень 2016 року та додатком № 2 до неї, які сплачено з порушенням термінів сплати, а саме: частково в сумі 187 520,40 грн сплачено 27 червня 2017 року із затримкою 208 днів платіжним дорученням від 27 червня 2017 року № 1442; частково в сумі 286 260,38 грн сплачено 14 липня 2017 року платіжним дорученням від 14 липня 2017 року № 489 із затримкою 225 днів; частково в сумі 288 592,45 грн сплачено 31 липня 2017 року із затримкою 242 дні; частково в сумі 34 858,70 грн сплачено 31 липня 2017 року із затримкою 242 дні платіжним дорученням від 31 липня 2017 року № 496; частково в сумі 22 480,30 грн сплачено 30 серпня 2017 року із затримкою 272 дні платіжним дорученням від 30 серпня 2017 року № 525. Залишок в сумі 35 253,95 грн сплачено 30 серпня 2017 року із затримкою 272 днів платіжним дорученням від 30 серпня 2017 року № 524 на загальну суму 288 592,45 грн.

- зі строком сплати 30 грудня 2016 року нараховано податкові зобов`язання з рентної плати за видобування природного газу в сумі 795 208,96 грн згідно з податковою декларацією з рентної плати за видобування корисних копалин за листопад 2016 року та додатком № 2 до неї, які сплачено з порушенням термінів сплати, а саме: частково в сумі 241 771,30 грн сплачено 30 серпня 2017 року із затримкою 243 дні платіжним дорученням від 30 серпня 2017 року № 524; частково в сумі 288 592,45 грн сплачено 26 вересня 2017 року із затримкою 270 днів платіжним дорученням від 26 вересня 2017 року № 2108; частково в сумі 21 724,53 грн 28 вересня 2017 року із затримкою 272 дні платіжним дорученням від 28 вересня 2017 року № 570. Залишок в сумі 243 120,68 грн сплачено 24 жовтня 2017 року із затримкою 298 днів платіжним дорученням від 24 жовтня 2017 року № 2265.

Перевікрою встановлено порушення позивачем, зокрема, пункту 257.4 та пункту 257.5 статті 257 ПК України в частині сплати узгоджених податкових зобов`язань із плати за користування надрами для видобування корисних копалин та рентної плати за видобутий природний газ, нарахованих відповідно до:

- поданих податкових розрахунків з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за IV квартал 2015 року зі строком сплати 19 лютого 2016 року в сумі 350 000,00 грн - 39 днів затримки, 6 870 816,65 грн - 48 днів затримки;

- податкової декларації з рентної плати за січень 2016 року зі строком сплати 03 березня 2016 року в сумі 941 927,10 грн - 35 днів затримки, 118 338,55 грн - 56 днів затримки;

- податкової декларації з рентної плати за лютий 2016 року зі строком сплати 31 березня 2016 року в сумі 1,89 грн - 57 днів затримки;

- податкової декларації з рентної плати за березень 2016 року зі строком сплати 30 квітня 2016 року в сумі 181 717,75 грн - 31 день затримки, 790 690,60 грн - 60 днів затримки, 3 760,40 грн - 61 день затримки, 15 454,90 грн - 89 днів затримки;

- податкової декларації з рентної сплати за квітень 2016 року зі строком сплати 30 травня 2016 року в сумі 52 016,70 грн - 59 днів затримки, 821 743,70 грн - 59 днів затримки;

- податкової декларації з рентної плати за травень 2016 року зі строком сплати 01 липня 2016 року в сумі 500 000,00 грн - 84 дні затримки, 300 000,00 грн - 87 днів затримки, 3 693,30 грн 90 днів затримки, 15 522,05 грн - 118 днів затримки;

- податкової декларації з рентної плати за червень 2016 року зі строком сплати 30 липня 2016 року в сумі 824 477, 95 грн - 89 днів затримки, 19 215,30 грн - 89 днів затримки;

- податкової декларації з рентної плати за липень 2016 року зі строком сплати 01 вересня 2016 року в сумі 77 864,05 грн - 56 днів затримки, 900 000,00 грн - 119 днів затримки, 19 215,32 грн - 151 день затримки;

- податкової декларації з рентної плати за серпень 2016 року зі строком сплати 30 вересня 2016 року в сумі 919 471,15 грн - 122 дні затримки, 19 215,32 грн - 182 дні затримки;

- податкової декларації з рентної плати за вересень 2016 року зі строком сплати 30 жовтня 2016 року в сумі 269 171,00 грн - 152 дні затримки, 288 592,45 грн - 176 днів затримки, 288 592,45 грн - 211 днів затримки, 101 072,05 грн - 240 днів затримки;

- податкової декларації з рентної плати за жовтень 2016 року зі строком сплати 01 грудня 2016 року в сумі 187 520,40 грн - 208 днів затримки, 286 260,38 грн - 225 днів затримки, 288 592,45 грн - 242 днів затримки, 22 480,30 грн - 272 дні затримки, 35 253,95 грн - 272 дні затримки, 34 858,70 грн - 242 дні затримки;

- податкової декларації з рентної плати за листопад 2016 року зі строком сплати 30 грудня 2016 року в сумі 241 771, 30 грн - 243 дні затримки, 288 592,45 грн 270 днів затримки, 21 724,53 грн - 272 дні затримки, 243 120,68 грн - 298 днів затримки.

На підставі висновків названого акта перевірки відповідачем 1 прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 17 квітня 2018 року № 0021091211, яким до платника застосовано штраф у розмірі 3 268 549,16 грн.

Надаючи оцінку правомірності прийняття контролюючим органом названого акта індивідуальної дії, Верховний Суд виходить із такого.

Відповідно до підпункту 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Підпунктом 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 ПК України передбачено, що податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

За приписами підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.

Згідно із підпунктом 14.1.217 пункту 14.1 статті 14 ПК України рентна плата - загальнодержавний податок, який справляється за користування надрами для видобування корисних копалин; за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин; за користування радіочастотним ресурсом України; за спеціальне використання води; за спеціальне використання лісових ресурсів; за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами природного газу та аміаку територією України.

Пунктом 46.1 статті 46 ПК України визначено, що податкова декларація, розрахунок (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Додатки до податкової декларації є її невід`ємною частиною.

Відповідно до пункту 50.1 статті 50 ПК України у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.

За унормуванням пункту 57.1 статті 57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Пунктом 126.1 статті 126 ПК України визначено, що у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання та/або авансових внесків з податку на прибуток підприємств, рентної плати протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.

За правилами пункту 257.1 статті 257 ПК України базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу, а для рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за видобування нафти, конденсату, природного газу, у тому числі газу, розчиненого у нафті (нафтового (попутного) газу), етану, пропану, бутану, рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України та рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України, дорівнює календарному місяцю.

Платники рентної плати самостійно обчислюють суму податкових зобов`язань з рентної плати (пункт 257.2 статті 257 ПК України).

Сума податкових зобов`язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації (пункт 257.5 статті 257 ПК України).

Відповідно до підпункту 258.1.1 пункту 258.1 статті 258 ПК України на платника рентної плати покладається відповідальність за правильність обчислення, повноту і своєчасність її внесення до бюджету, а також за своєчасність подання контролюючим органам відповідних податкових декларацій згідно із нормами цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Аналіз вказаних норм свідчить, що на платника податків покладається обов`язок здійснити у встановлені строки сплату узгодженого грошового зобов`язання. При цьому, сума податкових зобов`язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації. Несплачене у встановлений законом строк узгоджене грошове зобов`язання визначається сумою податкового боргу платника податків.

За несвоєчасну сплату узгодженої суми грошового зобов`язання платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у розмірах, визначених ПК України.

Разом з тим, платник податків може скористатися своїм правом на виправлення показників податкових зобов`язань у разі самостійного виявлення помилки шляхом відображення відповідних сум в податковій декларації за звітний податковий період або внесення змін до податкової звітності у порядку, визначеному статтею 50 ПК України.

Суди попередніх інстанцій погодилися з позицією податкового органу щодо порушення позивачем строків сплати узгодженого податкового зобов`язання, визначеного платником у поданих податкових деклараціях, без урахування уточнюючого розрахунку з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводневої сировини за IV квартал 2015 року, поданого 07 квітня 2016 року, який долучений до матеріалів справи, але не досліджувався та не оцінювався судами попередніх інстанцій, а також був неправильно врахований податковим органом при проведенні камеральної перевірки та застосуванні штрафу, який в свою чергу визначається у відсотках від погашеної суми податкового боргу. Зменшення податкового зобов`язання шляхом подання уточнюючого розрахунку, відповідно, впливає на суму податкового боргу та суму штрафної (фінансової) санкції, яка застосовується за затримку сплати суми грошового зобов`язання.

Як встановили суди попередніх інстанцій податковим органом в акті перевірки зазначено, що з терміном сплати 19 лютого 2016 року нараховано податкові зобов`язання за декларацією з рентної плати за IV квартал 2015 року (вхідний № 9275173959 від 09 лютого 2016 року) та додатком № 2 до неї (розрахунком з рентної плати за користування надрами № 9275536670) в сумі 7 465 577,79 грн, які сплачено з порушенням термінів, а саме: частково в сумі 244 761,10 грн сплачено 11 березня 2016 року із затримкою 21 день платіжним дорученням від 11 березня 2016 року № 616; частково в сумі 350 000,00 грн сплачено 29 березня 2016 року із затримкою 39 днів платіжним дорученням від 29 березня 2016 року № 856. Залишок в сумі 6 780 816,65 грн погашено 07 квітня 2016 року із затримкою 48 днів за рахунок зменшення нарахованих сум податкових зобов`язань за уточнюючою декларацією за IV квартал 2015 року (вхідний № 9276642800 від 07 квітня 2016 року) та додатком № 2 до неї (вхідний № 9276642799), за яким загальна сума зменшення податкових зобов`язань з рентної плати за видобування природного газу - 7 812 743,73 грн.

Отже контролюючий орган при проведенні камеральної перевірки використав дані уточнюючого розрахунку виключно як факт погашення залишку податкових зобов`язань за декларацією з рентної плати за IV квартал 2015 року.

Суд звертає увагу на правові позиції Верховного Суду, викладені в постановах від 23 січня 2018 року у справі № 810/2108/16, від 13 лютого 2018 року у справі № 803/1156/17, від 12 червня 2018 року у справі № 822/2198/17, від 23 червня 2018 року у справі № 820/2508/17, від 12 лютого 2019 року у справі № 824/95/18-а, від 25 квітня 2019 року у справі № 826/19068/16, від 20 січня 2021 року у справі № 826/7382/18, від 28 лютого 2020 року у справі № 812/1520/15, від 10 вересня 2020 року у справі № 812/1703/16, від 19 серпня 2021 року у справі № 812/1666/17, відповідно до яких подання уточнюючої податкової декларації, якою зменшується податкове зобов`язання з певного податку, виключає об`єкт застосування штрафної санкції, передбаченої статтею 126 ПК України, оскільки подання уточнюючої декларації зі зменшеним податковим зобов`язанням не є сплатою узгодженої суми податкового зобов`язання.

У податкового органу відсутні підстави для розрахунку штрафних санкцій, виходячи з суми податкового зобов`язання без врахування уточнюючих показників, оскільки з поданням уточнюючого розрахунку податкова звітність є виправленою і нівелює правові наслідки помилки, допущеної при її поданні.

Суд також визнає передчасним висновок судів попередніх інстанцій щодо не прийняття як належного та допустимого доказу висновку експерта від 19 грудня 2018 року № 15 з підстав відсутності у ньому відомостей про те, що він підготовлений для подання до суду на виконання частини шостої статті 104 Кодексу адміністративного судочинства України.

За правилами статті 104 Кодексу адміністративного судочинства України проведення експертизи може бути здійснене на замовлення учасників справи з самого висновку експерта № 15 вбачається, що судово-економічну експертизу проведено судовим експертом на замовлення товариства від 06 червня 2018 року, тобто під час здійснення провадження у справі № 826/7379/18, в основу дослідження покладені висновки акта камеральної перевірки від 26 березня 2018 року № 2890/16-31-12-11-30/31511844, а також зазначено, що судовий експерт обізнаний про кримінальну відповідальність за надання завідомо неправдивого висновку за статтею 384 Кримінального кодексу України.

За змістом частини четвертої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.

Принцип всебічного, повного та об`єктивного дослідження доказів судом при розгляді адміністративної справи закріплений частиною першою статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України. Зазначений принцип передбачає, зокрема, всебічну перевірку доводів сторін, на які вони посилаються в підтвердження своїх позовних вимог чи заперечень на позов.

Відповідно до частини другої статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Вказані вище обставини справи досліджені судовими інстанціями в неповному обсязі, тому для повного, об`єктивного та всебічного з`ясування обставин справи суду необхідно надати належну правову оцінку кожному окремому доказу та їх сукупності, які міститься в матеріалах справи або витребовується, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, з посиланням на це в мотивувальній частині свого рішення, враховуючи при цьому відповідні норми матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

За приписами частини другої статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, на які посилається скаржник у касаційній скарзі, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази, за умови висновку про обґрунтованість заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини другої статті 328 цього Кодексу.

На підставі викладеного, Верховний Суд дійшов висновку, що судами першої та апеляційної інстанцій порушено принцип офіційного з`ясування всіх обставин справи, що призвело до ухвалення рішень, які не відповідають вимогам щодо законності і обґрунтованості, тому такі рішення підлягають скасуванню, а справа - направленню на новий розгляд до суду першої інстанції.

Керуючись статтями 341 345 349 353 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд,

ПОСТАНОВИВ:

Замінити відповідача у справі - Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 43142831) його правонаступником - Головним управлінням ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 44057191).

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Арабський Енергетичний Альянс ЮЕЙ» задовольнити.

Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 29 травня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач І. А. Гончарова

Судді С. С. Пасічник

В. П. Юрченко