ПОСТАНОВА
Іменем України
15 вересня 2020 року
Київ
справа №855/49/20
адміністративне провадження №А/9901/19/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Мартинюк Н.М.,
суддів Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,
за участю:
секретаря судового засідання - Андрієнко Н.А.,
представника позивача - Пінака Є.Р.,
представника відповідача - Максименко А.І.,
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №855/49/20
за позовом Політичної партії «Розвиток і Добробут»
до Центральної виборчої комісії
про зобов`язання вчинити дії,
за апеляційною скаргою Політичної партії «Розвиток і Добробут»
на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 вересня 2020 року (прийняте у складі: головуючого судді Сорочка Є.О., суддів Коротких А.Ю., Федотова І.В.).
УСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
10 вересня 2020 року Політична партія «Розвиток і Добробут» звернулася до суду з позовом до Центральної виборчої комісії (надалі також - «ЦВК»), в якому просила зобов`язати Центральну виборчу комісію включити Політичну партію «Розвиток і Добробут» до переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, і оприлюднити на своєму офіційному веб-сайті перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, який включає Політичну партію «Розвиток і Добробут».
Позовні вимоги мотивовано тим, що позивач 4 вересня 2020 року через кур`єрську службу подав до ЦВК копію рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2020 року. 9 вересня 2020 року ЦВК на своєму офіційному веб-сайті опублікувала перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, однак у зазначеному переліку відсутня Політична партія «Розвиток і Добробут». На думку позивача, відповідач протиправно не включив Політичну партію «Розвиток і Добробут» у вказаний перелік, чим порушив норми Виборчого кодексу України.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 вересня 2020 року у задоволенні адміністративного позову Політичної партії «Розвиток і Добробут» відмовлено.
Приймаючи оскаржуване рішення, Шостий апеляційний адміністративний суд виходив з того, що позивачем не було дотримано встановленого законом граничного строку подання до ЦВК копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у виборах, а тому у відповідача не виникало обов`язку щодо внесення Політичної партії «Розвиток і Добробут» до переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах.
Враховуючи вказане, суд попередньої інстанції дійшов висновку про відсутність в оскаржуваній бездіяльності ЦВК ознак протиправності, а отже і вимоги позивача про зобов`язання відповідача включити його до спірного переліку і опублікувати його є безпідставними.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги, узагальнені доводи скаржника і виклад позиції інших учасників справи
У апеляційній скарзі Політична партія «Розвиток і Добробут» просить скасувати рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 вересня 2020 року і ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.
Зокрема, скаржник зазначає, що рішення суду першої інстанції є необґрунтованим, прийнятим з порушенням норм процесуального права, яке полягає у неповному з`ясуванні судом обставин, що мають значення для справи. В обґрунтування апеляційної скарги позивач посилається на те, що, передавши кур`єрській службі доставки копію рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах 4 вересня 2020 року, позивач виконав вимоги статті 217 Виборчого кодексу України щодо строків подачі до ЦВК зазначеного рішення.
Крім того, позивач зауважує, що у Виборчому кодексі України немає тлумачення терміну «подання», а також відсутнє чітке визначення порядку подання документів до ЦВК. Водночас, нормами чинного законодавства України передбачено, що строки подання документів є дотримані, якщо документ до завершення строку було передано до пошти чи служби доставки.
Отже, на думку скаржника, ним не порушено строку подання копії рішення партії про участь її місцевих організацій у місцевих виборах, а тому відповідач зобов`язаний включити Політичну партію «Розвиток і Добробут» у перелік партій, що вирішили взяти участь у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Представник ЦВК подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить відмовити у її задоволенні, а оскаржуване рішення суду першої інстанції залишити без змін. Зазначає, що Шостий апеляційний адміністративний суд повно і всебічно з`ясував всі обставини справи, дослідив докази у справі, надав оцінку всім аргументам учасників справи і ухвалив законне і обґрунтоване рішення з дотриманням принципів адміністративного судочинства.
Рух адміністративної справи
Ухвалою Верховного Суду від 14 вересня 2020 року відкрито провадження за цією апеляційною скаргою і призначено справу до розгляду у судовому засіданні на 15 вересня о 12 год 00 хв.
У судовому засіданні позивач підтримав вимоги апеляційної скарги з підстав, викладених в позовній заяві та в апеляційній скарзі, просив скасувати рішення суду першої інстанції, позов задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти апеляційної скарги з мотивів, викладених у відзиві на апеляційну скаргу, і просив відмовити в її задоволенні.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Пунктом 1 Постанови Верховної Ради України «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» від 15 липня 2020 року №795-IX призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.
Згідно протоколу позачергового з`їзду Політичної партії «Розвиток і Добробут» від 16 серпня 2020 року №1 прийнято рішення про участь місцевих (територіальних) організацій Політичної партії «Розвиток і Добробут» у місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2020 року.
4 вересня 2020 року вказане рішення відправлене відповідачу засобами кур`єрського зв`язку відповідно до накладної Cargo Express Ltd №380440748156 від 4 вересня 2020 року.
Однак, сформований позивачем пакет документів, подано до ЦВК лише 10 вересня 2020 року шляхом поміщення до відповідної скриньки для листування, що знаходиться у приміщенні ЦВК. Вказані обставини підтверджуються відповідною відміткою на зазначеній накладній і відміткою про реєстрацію документів ЦВК саме 10 вересня 2020 року, та не заперечується сторонами.
Водночас, в опублікованому на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, Політична партія «Розвиток і Добробут» відсутня.
Вважаючи, що ЦВК безпідставно не включила Політичну партію «Розвиток і Добробут» до вказаного переліку, позивач звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом, який регламентує гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України.
Відповідно до частини першої статті 1 Виборчого кодексу України (далі - «ВК України») вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Згідно частини першої статті 193 ВК України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
Частиною першою статті 217 ВК України передбачено, що висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчена підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування подається до Центральної виборчої комісії.
Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.
ІV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд, заслухавши суддю-доповідача, представників апелянта і відповідача, вивчивши матеріали справи, дослідивши й проаналізувавши доводи апеляційної скарги в межах, визначених статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), дійшов наступних висновків.
Верховний Суд наголошує на тому, що виборчий процес є незворотнім і безперервним, усі виборчі процедури тісно взаємопов`язані та здійснюються в чіткій послідовності, а також регламентовані строки, які не підлягають поновленню.
Тобто, виборчому процесу притаманний темпоральний аспект, сутність якого полягає у тому, що цілеспрямована діяльність суб`єктів виборчого процесу неминуче розгортається у часі.
Під час виборів часові параметри (строки) здійснення тих чи інших виборчих дій впливають на реалізацію виборчих прав та законних інтересів суб`єктів виборчого процесу.
Темпоральний вимір виборчого процесу порівняно з іншими юридичними процесами особливо важливий у зв`язку з винятковою роллю виборів як форми здійснення волевиявлення народу, адже проміжок часу, в межах якого відбувається виборчий процес, характеризується специфічним станом суспільства і держави.
Відповідно до частин першої, четвертої статті 4 ВК України строки, визначені у цьому Кодексі, обчислюються в календарних днях. Останнім днем обчисленого у днях строку, який відповідно до цього Кодексу має закінчитися у зв`язку з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події.
З огляду на зазначені норми Виборчого кодексу України, враховуючи, що днем проведення місцевих виборів визначено 25 жовтня 2020 року, політичні партії мали у строк до 6 вересня 2020 року включно подати до ЦВК копії рішень про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, а ЦВК мало у строк до 9 вересня 2020 року включно опублікувати відповідний перелік політичних партій на своєму офіційному веб-сайті.
Відтак, останнім днем строку подання до Центральної виборчої комісії копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах було саме 6 вересня 2020 року.
Водночас за приписами частини першої статті 217 ВК України встановлений кінцевий термін, коли рішення керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах має бути в наявності безпосередньо у Центральної виборчої комісії.
Про необхідність саме отримання Центральною виборчою комісією рішення керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах у встановлений Виборчим кодексом України строк, свідчить також встановлений частиною четвертою статті 217 цього Кодексу наступний термін - оприлюднення переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб сайті, до якого відповідно включаються партії на підставі отриманих рішень.
Отже, проаналізувавши вказані у попередньому розділі норми чинного законодавства України, Верховний Суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що на ЦВК покладено обов`язок опублікувати на своєму офіційному веб-сайті не пізніш як за 45 днів до дня голосування перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах.
Водночас, Верховний Суд зауважує, що виконанню такого обов`язку ЦВК передує виконання політичними партіями законодавчих приписів щодо подання до ЦВК копії відповідного рішення вищого керівного органу партії не пізніш як за 48 днів до дня голосування.
Як вбачається з матеріалів справи, сформований позивачем пакет документів, направлений згідно накладної Cargo Express Ltd №380440748156, подано до ЦВК лише 10 вересня 2020 року шляхом поміщення до відповідної скриньки для листування, що знаходиться у приміщенні ЦВК. Вказані обставини не заперечуються позивачем і підтверджуються відповідною відміткою на вказаній накладній і відміткою про реєстрацію документів ЦВК саме 10 вересня 2020 року.
В обґрунтування позовних вимог, а також вимог апеляційної скарги позивач зазначає, що працівники кур`єрської служби Cargo Express Ltd намагалися вручити документи відповідачу починаючи з 4 вересня 2020 року, проте отримували відмови, що змусило кур`єра залишити документи у відповідній скриньці лише 10 вересня 2020 року.
Однак, суд першої інстанції правильно відхилив зазначені доводи позивача, оскільки ані до суду першої інстанції, ані до суду апеляційної інстанції позивач в порушення частини першої статті 77 КАС України не надав жодного доказу на підтвердження обставин намагання вручити пакет документів кур`єром, як і неприйняття документів відповідачем у період з 4 вересня 2020 року до 9 вересня 2020 року.
Доводи скаржника щодо неможливості надати такі докази у зв`язку з тим, що форма накладної не передбачає оформлення не вручення документів, а передбачає лише оформлення вручення документів також відхиляються судом апеляційної інстанції, оскільки позивач не позбавлений можливості користуватися своїми процесуальними правами, в тому числі і в рамках доказування обставин на які він посилається в своєму позові та апеляційній скарзі.
Крім того, Верховний Суд наголошує на тому, що Виборчий кодекс України не містить положень, які б надавали можливість для поновлення пропущеного строку у виборчому процесі. Також виборче законодавство на відміну від процесуального не передбачає того, що строк, встановлений законодавством не вважається пропущеним, якщо до його закінчення відповідні документи чи матеріали здано на пошту чи передано іншими засобами зв`язку.
Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що вказана у накладній Cargo Express Ltd №380440748156 дата отримання документів кур`єром 4 вересня 2020 року, не є датою подання цих документів відповідачу.
З огляду на зазначене, Політичною партією "Розвиток і Добробут" не було дотримано встановленого законом граничного строку для подання до ЦВК копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у виборах. А тому у ЦВК не виникало обов`язку щодо опублікування на своєму офіційному веб-сайті переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, в якому би був вказаний позивач.
Слід також відзначити, що у цьому випадку на Центральну виборчу комісію покладено обов`язок лише опублікувати перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь її місцевих організацій у місцевих виборах, копії рішень яких подано у визначений законом строк. Однак не передбачено прийняття відповідних рішень, якими затверджувався перелік партій про невключення до такого переліку суб`єктів виборчого процесу.
З огляду на наведене, Верховний Суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що ЦВК не допущено будь-якої протиправної бездіяльності, у тому числі такої, що порушила виборчі права або інтереси позивача щодо участі у виборчому процесі, з огляду на що колегія суддів приходить до висновку, що ознак порушення прав позивача і вчинення відповідачем протиправної бездіяльності, у межах заявлених позовних вимог не встановлено.
Підсумовуючи викладене, доводи наведені в апеляційній скарзі, не спростовують правильність висновків суду першої інстанції, а відтак відсутні підстави для скасування оскаржуваного судового рішення.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Верховний Суд зазначає, що оскаржуване судове рішення ґрунтується на повно встановлених обставинах справи, яким надана належна юридична оцінка, з правильним застосуванням норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, а суд першої інстанції під час розгляду справи не допустили порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.
З огляду на результат апеляційного перегляду справи судові витрати, понесені у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, не розподіляються.
Керуючись статтями 2 5 139 272 273 278 292 293 308 310 315 316 321 322 325 КАС України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Політичної партії «Розвиток і Добробут» залишити без задоволення.
Рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 вересня 2020 року залишити без змін.
Судові витрати не розподіляються.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не може бути оскаржена.
……………………………
…………………………….
…………………………….
Н.М. Мартинюк
А.В. Жук
Ж.М. Мельник-Томенко,
Судді Верховного Суду