ПОСТАНОВА
Іменем України
24 жовтня 2020 року
Київ
справа №855/77/20
адміністративне провадження №А/9901/31/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Уханенка С.А.,
суддів: Кашпур О.В., Шевцової Н.В.,
розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Дніпропетровської обласної організації політичної партії "Команда Дніпра" на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року (головуючий суддя Мельничук В.П., судді: Лічевецький І.О., Оксененко О.М.) у справі за позовом Дніпропетровської обласної організації політичної партії "Команда Дніпра" до Центральної виборчої комісії про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
21 жовтня 2020 року Дніпропетровська обласна організація політичної партії "Команда Дніпра" звернулася з позовом до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК), у якому просила:
- визнати протиправною бездіяльність ЦВК, яка полягає в незупиненні виборчого процесу на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, які призначені на 25 жовтня 2020 року постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 №795-ІХ, через катастрофічне розповсюдження в Україні небезпечного для життя людей інфекційного захворювання - короновірусної хвороби СОVID-19;
- зобов`язати ЦВК зупинити виборчий процес на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, які призначені на 25 жовтня 2020 року постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 №795-ІХ, до встановлення в Україні задовільної епідеміологічної ситуації, яка дозволить провести вибори безпечно для життя та здоров`я їх учасників.
Позов обґрунтовано тим, що ЦВК відповідно до положень статей 3, 27, 38 і 69 Конституції України зобов?язана забезпечити безпечні для людей умови проведення виборів. Недотримання цієї умови створює істотні перешкоди для явки виборців, у тому числі прихильників політичної партії "Команда Дніпра", на виборчі дільниці для здійснення волевиявлення, які полягають в загрозі зараження смертельно небезпечною інфекційною хворобою СОVID-19, пандемія якої має місце в усьому світі, що було оголошено Всесвітньої організацією охорони здоров`я 11 березня 2020 року та є загальновідомим фактом. Так само порушуються виборчі права осіб, які перебувають на самоізоляції та обсервації, а направлення працівників територіальних виборчих комісії для організації голосування за місцями перебування хворих на СОVID-19 наражає на небезпеку їх і невизначене коло їхніх близьких осіб. Отже, на думку позивача, проведення цих виборів в умовах пандемії коронавірусної хвороби СОVID-19 виключає можливість дотримання основних принципів виборчого права, що спричиняє шкоду правам і законним інтересам партії. Натомість ЦВК не вживає заходів для запобігання цій небезпеці шляхом зупинення виборчого процесу, що є підставою для зобов?язання відповідача вчинити відповідні дії.
Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року у задоволенні позову відмовлено.
Судове рішення мотивоване тим, що виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним, крім випадків його зупинення у зв`язку з введенням в Україні чи в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану. Оскільки такий стан в Україні чи в окремих її місцевостях не вводився, то у ЦВК немає підстав для зупинення виборчого процесу. Водночас уповноваженими органами державної влади, зокрема і відповідачем, з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19 прийняті відповідні нормативно-правові акти та вжиті заходи, спрямовані на забезпечення належної епідеміологічної обстановки на території України, у тому числі на створення належних умов для безпечної організації та проведення голосування на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
В апеляційній скарзі Дніпропетровська обласна організація політичної партії "Команда Дніпра" просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.
За доводами позивача, суд першої інстанції, усупереч статті 3 Конституції України, визнав пріоритет виборчого процесу як особливого і найважливішого інструменту демократії над життям і здоров?ям людей, які є найвищою цінністю для держави та суспільства.
У відзиві на апеляційну скаргу ЦВК просить відмовити в її задоволенні, посилаючись на законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції.
Справа розглядається в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами, оскільки жодний з учасників справи у судове засідання не прибув, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання. У зв?язку з цим фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється (частина четверта статті 229, пункт 2 частини першої статті 311 КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів виходить з такого.
Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 №795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.
Постановою ЦВК від 08.08.2020 №160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" на неділю, 25 жовтня 2020 року, призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
30 серпня 2020 року ЦВК прийнято постанову №208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року", якою початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року, оголошено з 05 вересня 2020 року.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Частиною першою статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним (частина друга статті 20 Виборчого кодексу України).
За приписами частин третьої і четвертої статті 20 Виборчого кодексу України у разі введення в Україні чи в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану виборчий процес загальнодержавних виборів та/або виборчий процес відповідних місцевих виборів, що відбуваються на цих територіях або їх частині, припиняється з дня набрання чинності відповідним указом Президента України. Після набрання чинності відповідним указом Президента України Центральна виборча комісія ухвалює рішення щодо припинення виборчого процесу на всій території України або в окремих її місцевостях, яким визначає порядок завершення виборчих процедур, які були розпочаті в межах відповідного виборчого процесу.
Отже, наведеними нормами Виборчого кодексу України встановлений принцип безперервності виборчого процесу, а єдиною підставою для його припинення передбачено введення в Україні чи в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану.
Оскільки в Україні чи в окремих її місцевостях не введений воєнний або надзвичайний стан, то суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відсутність у ЦВК законодавчого обов?язку ухвалити рішення щодо припинення виборчого процесу на всій території України або в окремих її місцевостях.
Водночас на виконання статті 3 Конституції України, відповідно до якої людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю Виборчий кодекс України зобов?язує ЦВК забезпечити належні умови для організації та проведення виборів.
10 жовтня 2020 року ЦВК прийняла постанову №364 "Про невідкладні заходи щодо створення належних умов для безпечної організації та проведення голосування на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", якою звернулася до Кабінету Міністрів України, Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства фінансів України, Міністерства освіти і науки України, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, інших органів (посадових осіб), які відповідно до закону здійснюють їх повноваження, стосовно необхідності невідкладного вирішення питань щодо створення належних умов для здійснення протиепідемічних заходів, спрямованих на недопущення поширення на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, під час організації та проведення виборів 25 жовтня 2020 року.
Постановою ЦВК від 22.10.2020 №409 "Про окремі питання здійснення виборчих процедур з організації підготовки та проведення виборів 25 жовтня 2020 року в умовах поширення на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" звернуто увагу територіальних та дільничних виборчих комісій, які забезпечують організацію підготовки та проведення виборів 25 жовтня 2020 року, а також інших суб`єктів та учасників виборчого процесу, що виборчі процедури з організації підготовки та проведення виборів 25 жовтня 2020 року реалізуються відповідно до Виборчого кодексу України та Закону України "Про вибори народних депутатів України" із здійсненням протиепідемічних заходів відповідно до Порядку здійснення протиепідемічних заходів під час організації та проведення виборів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року №641 "Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", та затверджено Рекомендації щодо здійснення виборчих процедур з організації підготовки та проведення виборів 25 жовтня 2020 року в умовах поширення на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (додаються).
Питання забезпечення відповідачем безпечних умов для організації та проведення голосування на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року не є предметом цього спору.
За таких обставин Верховний Суд погоджується з висновками Шостого апеляційного адміністративного суду щодо відсутності підстав для задоволення позову.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права
Оскаржене рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, висновки цього суду відповідають нормам матеріального та процесуального права, тому підстави для скасування чи зміни оскарженого рішення суду відсутні.
Керуючись статтями 271-273 278 308 310 315 316 321 322 КАС України, Суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Дніпропетровської обласної організації політичної партії "Команда Дніпра" залишити без задоволення, а рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2020 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її підписання суддями, є остаточною та не може бути оскаржена.
Суддя-доповідач С.А. Уханенко
Судді: О.В. Кашпур
Н.В. Шевцова