ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 червня 2023 року
м. Київ
cправа № 904/3141/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Кондратова І.Д. - головуючий, судді - Губенко Н.М., Студенець В.І.
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"
на рішення Господарського суду Дніпропетровської області
(суддя - Євстигнеєва Н.М.)
від 21.11.2022
та постанову Центрального апеляційного господарського суду
(головуючий - Антонік С.Г., суддів - Дармін М.О., Іванов О.Г.)
від 08.03.2023
у справі за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"
до Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"
про стягнення 123 802,68 грн
Короткий зміст позовних вимог
1. У вересні 2022 року Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - Залізниця) звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - Товариство) про стягнення 123 802, 68 грн, з яких 120 121, 44 грн плати за користування вагонами та 3 681, 24 грн збору за зберігання вантажу.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач неналежно виконував умови договору № ПР/М-17-2/14-744/НЮдч про експлуатацію залізничної під`їзної колії Товариства, яка примикає до станції Терни і Рядова Регіональної філії "Придніпровська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" від 14.12.2017 (далі - договір) щодо вчасного прийняття вагонів, у зв`язку з чим вони додатково простоювали на коліях станції призначення.
Фактичні обставини справи, установлені судами
3. 14.12.2017 Залізниця і Товариство (власник колії) уклали договір, відповідно до п. 1 якого згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, яка примикає до станції Терни стрілками № 2, 4, 6 у парній горловині станції та до Рядова - стрілкою № 8 до колії № VI станції Рядова.
4. Відповідно до п. 5 договору здавання вагонів для під`їзної колії зі станції Терни, Рядова здійснюється:
- порожні хопери - через інтервал часу 2,0 години;
- порожні напіввагони для навантаження концентрату залізорудного, обкотишів - через інтервал часу 2,5 години;
- вагони з небезпечними вантажами класу "1ВМ" - не пізніше, ніж через 2 години з моменту їх прибуття на станцію примикання;
- інші вагони - за повідомленнями, які передає прийомоздавальник вантажу та багажу станції, нарочним прийомоздавальнику власника колії не пізніше, ніж за 2 години до фактичного здавання вагонів, із реєстрацією у Книзі повідомлень форми ГУ-2.
У разі здавання вагонів залізницею власнику колії за його згодою раніше встановленого інтервалу, передача вагонів здійснюється поза інтервалом.
5. Згідно з п. 6 договору вагони, що прибули на станцію Терни регіональної філії "Придніпровська залізниця" для Товариства, подаються локомотивом залізниці на одну з колій № І, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13 станції Терни за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.
Вагони, що прибули на станцію Рядова регіональної філії "Придніпровська залізниця" для Товариства, подаються локомотивом залізниці на одну з колій №3А, 3Б, І, ІІ, 4, 5, VI, 7, 8, 9, 10 станції Рядова за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.
6. Про готовність вагонів до забирання власник колії повідомляє залізницю. Повідомлення передає начальник зміни цеху зовнішнього транспорту (диспетчер зміни, черговий по станції) або диспетчер виробничого відділу УЗТ по телефону відповідальному працівнику станції примикання залізниці не пізніше, ніж за 2 години до пред`явлення вагонів до здачі залізниці, з наступним наданням письмового повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 (п. 8 договору).
7. Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці (п. 11 договору у редакції додаткової угоди № 2 від 14.06.2019).
8. Відповідно до п. 14 договору власник колії сплачує залізниці:
- за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги (Тарифного керівництва № 1);
- за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з причин, залежних від власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання, сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з правилами зберігання вантажів;
- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, які виконує залізниця для власника колії - згідно з діючими нормативними документами.
Збори і плати вносяться на підставі статті 62 Статуту залізниць України у національній валюті України, на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії "ЄРЦ".
9. У п. 19 договору сторони погодили, що договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін, і діє з 23.12.2017 до 23.12.2022 включно.
10. У березні 2022 року за накладними № 07904, 07905, 07906, 07877, 07878, 07879, 07880, 07889, 07890, 07891, 07892, 07893, 07894, 07895, 07896, 07897, 07898, 07899, 07900, 07901, 07865, 07862, 07861, 07860, 07859, 07858, 07873, 07857, 07871, 07868, 07869, 07870, 07881, 07882, 07883, 07884, 07885, 07886, 07887, 07888, 07902, 07903, 07872 Залізниця прийняла до перевезення на адресу одержувача - Товариства вагони № 55421077, 60415502, 57922833, 63716864, 61320024, 63868418, 61635207, 56661739, 63993075, 61602223, 63868533, 61334678, 63716773, 59676023, 59955880, 63820930, 63554588, 64056559, 64056740, 56936370, 52368875, 61635645, 62783436, 56674187, 64021504, 59607895, 60788072, 67112821, 55428155, 58337643, 54786173, 55175228, 64045321, 53516266, 53516449, 64045388, 64045230, 53569125, 57921934.
11. Відповідно до зазначених накладних залізниця призначення - Рядова Придніпровської залізниці. По прибутті вагонів на станцію призначення позивач своєчасно повідомив відповідача про готовність Залізниці передати вагони.
12. На шляху прямування вагони були затримані згідно з наказом позивача №658 від 18.03.2022 на станції П`ятихатки через зайнятість колій станції призначення, у зв`язку з неприйняттям вантажу одержувачем - Товариством на свою під`їзну колію.
13. Накази на початок і кінець затримки надавалися враховуючи наявність (відсутність) затримок в просуванні вагонів, які слідують на адресу підприємства, з метою уникнення заторів на шляху прямування через скупченість вагонів на станції призначення з вини цього підприємства.
14. За фактом затримки вагонів станцією П`ятихатки у порядку, передбаченому пунктами 9, 10 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами, пунктом 9 Правил зберігання вантажів складено: акти про затримку вагонів форми ГУ-23а: №15 від 18.03.2022; №14 від 23.03.2022; акт загальної форми ГУ-23: №26421 від 18.03.2022.
15. За фактом затримки вагонів станцією Рядова складено акти загальної форми ГУ-23.
16. Повідомлення про затримку вагонів станцією призначення представникам Товариства вручено не пізніше двох годин після його отримання, як передбачає абзацу 4 пункту 10 розділу ІІІ Правил користування вагонами та контейнерами.
17. За весь час затримки вагонів з вини вантажовласника було нараховано плату за користування спірними вагонами по відомості ф.ГУ-46 № 25039078 та збір за зберігання вантажу за накопичувальною карткою ф. ФДУ-92 № 30039005 на загальну суму 123 826, 68 грн.
18. Відомість плати за користування вагонами форми ГУ-46 та накопичувальна картка форми ФДУ-92, складені для нарахування плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу за вказаними актами, були підписані відповідачем із запереченнями: з нарахованою сумою не згодні у зв`язку з Конвенцією ЦЦО/99 від 24.02.2022 та запровадженням військового стану по Україні.
19. Відповідач плату за користування вагонами у розмірі 120 145, 44 грн та збір за зберігання вантажу у розмірі 3 681, 24 грн не сплатив.
20. Рішенням правління АТ "Укрзалізниця" від 02.04.2022 (протокол №Ц-54/42 Ком.т) затверджено Перелік виняткових умов, які є підставою для звільнення замовників послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів, від обов`язку вносити плату за користування вантажними вагонами і контейнерами та зборів/плат АТ "Укрзалізниця" під час воєнного стану в Україні.
21. До підрозділів Укрзалізниці зміст рішення правління було доведено телеграфним розпорядженням №ЦМ-13/693 від 05.04.2022.
22. Відповідно до вищевказаних документів у разі виникнення затримок навантажених вагонів та контейнерів незалежно від їх власності, порожніх власних вагонів (контейнерів) або орендованих вагонів на своїх осях, під час перевезення на станціях відправлення, на підходах до станції призначення, в тому числі у "кинутих" поїздах чи затримок на станціях в очікуванні подачі вагонів (контейнерів) на під`їзні колії, до часу користування вагоном (контейнером) не включається час затримки вагону (контейнеру), що виник, зокрема, у випадку: запровадження комендантської години на території, на якій розташована станція відправлення/призначення. В такому разі до часу користування вагоном не включається час дії комендантської години за місцезнаходженням станції; проведення бойових дій або тимчасової окупації збройними формуваннями російської федерації території, на якій розташована станція відправлення та/або станція призначення та/або будь-яка станція на шляху прямування.
Вказані вище обставини засвідчуються актом загальної форми ГУ-23, який складається згідно з Додатком 6 до Правил користування вагонами.
Акти загальної форми ГУ-23, складені у випадку затримки вагонів з вказаних вище підстав, мають містити конкретний опис обставин, що стали підставою для затримки вагонів та складання актів. Саме акт загальної форми ГУ-23 є підставою не враховувати в час користування вагоном час існування обставин, зазначених вище.
23. Також у телеграфному розпорядженні №ЦМ-13/693 від 05.04.2022 зазначено про необхідність здійснити перерахунок часу затримки навантажених і порожніх вагонів та контейнерів з початку дії воєнного стану в Україні (24.02.2022).
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
24. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 21.11.2022, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 08.03.2023, позов задоволено повністю.
25. Суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з такого:
- прийняті до перевезення Залізницею спірні вагони були затримані на шляху прямування через скупчення на станції призначення вагонів вантажовласником і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, тобто з вини Товариства;
- Залізниця дотрималась порядку дій та склала акти на засвідчення обставин неможливості передати вагони Товариству відповідно до пунктів 9, 10 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами, пункту 9 Правил зберігання вантажів;
- Товариство не надало належних та допустимих доказів на підтвердження вчасного вивільнення ним колій станції призначення від вантажу, що прибув на його адресу. Приймання потягів визначається диспетчером з урахуванням цілої низки поточних факторів, а не тільки наявністю вільних колій на станції;
- оскільки затримка вагонів на підходах до станції призначення відбулась через неможливість приймання їх станцією призначення з причин скупчення на ній вагонів, що прибули на адресу Товариства, у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, що прибув на його адресу, Залізниця правомірно нарахувала плату за користування вагонами на підставі пункту 12 Правил користування вагонами і контейнерами.
26. Також суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідач жодним чином не спростував того факту, що під час дії комендантської години виробничі підрозділи сторін працюють у нічну зміну, і жодного впливу на виробничий процес сторін комендантська година не має, оскільки це не пов`язано з перебуванням працівників підприємства на вулицях і в громадських місцях. Вагони не забиралися протягом 5 діб, тобто не тільки під час, коли діяла комендантська година. Тому в цьому випадку простій вагонів не є наслідком запровадження комендантської години.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та підстава (підстави) відкриття касаційного провадження. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу, та викладені у відзиві на касаційну скаргу
27. 22.03.2023 Товариство звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог у частині стягнення плати за користування вагонами в розмірі 56 132, 28 грн з ПДВ та збору за зберігання вантажу 920, 28 грн, разом 57 052, 56 грн.
28. Скаржник визначає підставою касаційного оскарження судових рішень пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України.
29. В обґрунтування касаційної скарги Товариство зазначає, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми пунктів 6, 12 Правил користування вагонами і контейнерами, приписів рішення правління Залізниці від 02.04.2022 (протокол № Ц-54/42 Ком.т) та телеграмного розпорядження № ЦМ-13/693 від 05.04.2022 щодо визначення часу затримки вагонів з вини Товариства в період введення воєнного стану в Україні, з урахуванням введення комендантської години та обставин у спірних правовідносинах. Висновки Верховного Суду щодо питання застосування зазначених норм права у подібних правовідносинах стосовно нарахування та стягнення плати у випадках, коли на певній території введено комендантську годину відсутні.
30. З огляду на те, що справа є малозначною скаржник вказує відповідно до підпункту "в" пункту 2 частини третьої статті 287 ГПК України, що ця справа має виняткове значення для Товариства, оскільки від наслідків вирішення цієї справи залежатимуть результати вирішення інших, близько сорока подібних справ, які перебувають на розгляді господарських судів, зокрема, справи № 904/2020/22, 904/2659/22, 904/3463/22, 904/3538/22, 904/3709/22, 904/3881/22, 904/3921/22, 904/4463/22, 904/4773/22, 904/5088/22, 904/432/23, 904/1848/22, 904/2019/22, 904/2022/22, 904/2243/22, 904/2252/22, 904/2300/22, 904/2521/22, 904/2539/22, 904/2442/22, 904/2589/22, 904/2590/22, 904/2615/22, 904/2428/22, 904/3133/22, 904/3141/22, 904/2677/22, 904/3086/22, 904/4193/22, 904/4217/22, 904/4694/22, 904/4898/22, 904/4888/22, 904/4985/22, 904/4970/22, 904/4982/22 та ін.
31. 04.05.2023 Залізниця подала відзив на касаційну скаргу, в якому заперечила проти доводів касаційної скарги.
32. Відзив мотивовано таким:
- рішенням правління Залізниці від 02.04.2022 (протокол № Ц-54/42 Ком.т) визначено Перелік виняткових умов, які є підставою для звільнення замовників послуг, пов`язаних з організацією перевезень вантажів, від обов`язку вносити плату за користування вантажними вагонами та контейнерами, якою, зокрема, є запровадження комендантської години на території, на якій розташована станція відправлення / призначення;
- вказані обставини засвідчуються актом загальної форми ГУ-23, який має містити конкретний опис обставин, що стали підставою для затримки вагонів. Саме такий акт є підставою для неврахування в час користування вагонами часу затримки. Жодних актів загальної форми для засвідчення відповідних обставин складено не було;
- простій вагонів розпочався у денний час, коли режим комендантської години не діяв;
- причиною затримки було скупчення вагонів, що прибули на адресу відповідача раніше, не були зібрані ним вчасно на свою під`їзну колію і простоювали на коліях станції призначення в очікуванні готовності відповідача забрати їх. Тобто простій вагонів не є наслідком запровадження комендантської години і причини простою з цією обставиною не пов`язані;
- виробничі підрозділи позивача і відповідача, як до початку повномасштабної воєнної агресії російської федерації працюють у нічну зміну і жодного впливу комендантська годинна не має.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Мотиви, якими керується Верховний Суд, та застосоване законодавство
33. Розглянувши подану касаційну скаргу, Верховний Суд дійшов висновку, що вона не підлягає задоволенню з огляду на таке.
34. Відповідно до статті 908 ЦК України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
35. Згідно з частиною п`ятою статті 307 ГК України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту та відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами (статутами) та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.
36. Пунктом 3 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 (далі - Статут залізниць) передбачено, що його дія поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування.
37. Статтею 71 Статуту залізниць визначено, що взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).
38. Відповідно до статті 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.
39. Пунктом 3 Правил користування вагонами і контейнерами передбачено, що облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6).
40. Відповідно до пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами відомості плати за користування вагонами складаються на вагони, що подаються під навантаження та вивантаження, і є документами обліку часу перебування вагонів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами. Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у пам`ятці про подання/забирання вагонів, яка оформлюється після закінчення приймально-здавальних операцій.
41. Відповідно до пунктів 6, 8 Правил користування вагонами і контейнерами усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника. У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.
42. Про затримку вагонів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані в цьому акті, передаються станцією у повідомленні про затримку вагонів на станцію призначення. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом) (пункти 9, 10 Правил користування вагонами і контейнерами).
43. Згідно з пунктом 12 Правил користування вагонами і контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година. Причини, які є підставою для нарахування плати за користування вагонами в разі затримки їх на підходах до припортових станцій призначення, зазначаються в актах про затримку вагонів.
44. Суди попередніх інстанцій, встановивши, що прийняті до перевезення Залізницею спірні вагони були затримані на шляху прямування через скупчення на станції призначення вагонів вантажовласником і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, тобто з вини Товариства, дійшли правильного висновку, що наявні підстави для нарахування Залізницею плати за користування вагонами на підставі пункту 12 Правил користування вагонами і контейнерами.
45. Як встановили суди попередній інстанцій, Товариство не надало належних та допустимих доказів на підтвердження вчасного вивільнення ним колій станції призначення від вантажу, що прибув на його адресу.
46. Верховний Суд відхиляє посилання скаржника на рішенням правління АТ "Укрзалізниця" від 02.04.2022, як на підставу для часткового звільнення від нарахування плати за користування вагонами (виключити час, який припав на комендантську годину) з огляду на таке.
47. Правове регулювання впровадження комендантської години здійснюється на підставі Закону України "Про правовий режим воєнного стану", постанов Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 №573 "Питання запровадження та здійснення деяких заходів правового режиму воєнного стану", від 29.12.2021 №1455 "Про затвердження порядку встановлення особливого режиму в`їзду і виїзду, обмеженні свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан".
48. Під час комендантської години запроваджуються певні заборони та обмеження, зокрема, перебування на вулицях та в інших громадських місцях осіб без виданих перепусток, пересування на транспортних засобах тощо.
49. Однак, скаржник не довів, а суди не встановили, що (1) під час дії комендантської години виробничі підрозділи позивача і відповідача не працюють у нічну зміну (під час комендантської години), як і до початку повномасштабної воєнної агресії російської федерації, і який вплив на виробничий процес сторін має комендантська година, якщо це не пов`язано з перебуванням працівників підприємства на вулицях і в громадських місцях; (2) у спірний період робота залізничних станцій та під`їзних колій відповідача, що примикають до цих станцій, припинялась на період дії комендантської години; (3) направлення на адресу позивача будь-яких повідомлень про те, що Товариство не здійснює свою роботу в нічний час (під час комендантської години), що в свою чергу унеможливлювало своєчасне забирання вагонів; (4) направлення позивачу пропозицій щодо внесення змін до договору в частині подавання/забирання вагонів в нічний час (під час комендантської години).
50. Крім того, рішення правління Залізниці від 02.04.2022 (протокол № Ц-54/42 Ком.т) є локальним (внутрішнім) нормативним актом залізниці, який не вносить змін/доповнень до Статуту залізниць, Правил перевезень вантажів та укладеного сторонами договору, а тому за відсутності складених залізницею актів про засвідчення відповідних обставин, а саме запровадження комендантської години на території, на якій розташована станція відправлення/призначення, відсутні підстави не враховувати в час користування вагоном час комендантської години.
51. Положеннями Переліку, затвердженого рішенням правління позивача від 02.04.2022 (протокол № Ц-54/42 Ком.т) передбачено, що обставини, за наявності яких час затримки вагону не включається до часу користування вагоном, мають бути засвідчені актом загальної форми ГУ-23, який складається згідно з додатком 6 до Правил користування вагонами та має містити конкретний опис обставин, що стали підставою для затримки вагонів та складання актів. Саме акт загальної форми ГУ-23, є підставою не враховувати в час користування вагоном час існування обставин, зазначених вище (у тому числі обставин запровадження комендантської години на території, на якій розташована станція відправлення/призначення).
52. Суди попередніх інстанцій встановили, що акти загальної форми із зазначенням обставин неможливості забрати поставлені вагони не складались, а складені позивачем акти загальної форми ГУ-23 не містять жодних заперечень відповідача з приводу неможливості забирання вагонів саме у зв`язку із запровадженням комендантської години.
53. Отже, суди попередніх інстанцій, установивши відсутність актів загальної форми ГУ-23 із зазначенням причини неможливості забрати поставлені вагони вчасно через запровадження комендантської години, жодних повідомлень від відповідача щодо неможливості забирання вагонів з під`їзної колії у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану, з урахуванням того, що станція призначення працює цілодобово, дійшли правильних висновків щодо відсутності належних доказів, які б засвідчували передбачені виняткові умови, які є підставою для звільнення відповідача від обов`язку вносити плату за користування вантажними вагонами і контейнерами під час воєнного стану в Україні.
54. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 19.04.2023 у справі № 904/2019/22, від 02.06.2023 у справі № 904/3538/22.
55. Враховуючи вищевикладене, доводи Скаржника щодо неправильного застосування судами попередніх інстанцій п. 6, 12 Правил користування вагонами і контейнерами в частині визначення часу користування вагонами за час затримки вагонів з вини вантажовласника з урахуванням приписів телеграмного розпорядження Залізниці, виданого на підставі рішення правління останньої від 02.04.2022 (протокол №Ц-54/42 Ком.т), не знайшли свого підтвердження під час касаційного перегляду цієї справи.
56. З огляду на наведене та встановивши, що затримка вагонів на підходах до станції призначення відбулась через неможливість приймання їх станцією призначення з причин скупчення на ній вагонів, що прибули на адресу відповідача, у зв`язку з неприйняттям вагонів вантажовласником і несвоєчасним вивільненням колій від вантажу, тобто з причин, які залежать від вантажовласника, що доводить і його вину, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог про стягнення плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу у загальному розмірі 123 826, 68 грн.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
57. Згідно з пунктом 1 частини першої статті 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та апеляційної інстанції без змін, а скаргу - без задоволення.
58. Відповідно до частини першої статті 309 ГПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
59. Верховний Суд, переглянувши оскаржувані судові рішення в межах наведених у касаційній скарзі доводів, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, вважає, що судові рішення ухвалено із додержанням норм процесуального та матеріального права, тому підстав для їх зміни чи скасування немає.
Розподіл судових витрат
60. З огляду на те, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, згідно зі статтею 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на скаржника.
Керуючись статтями 129, 300, 301, пунктом 1 частини першої статті 308, статтями 309 314 315 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" залишити без задоволення, а постанову Центрального апеляційного господарського суду від 08.03.2023 та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 21.11.2022 у справі № 904/3141/22 - без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий І. Кондратова
Судді Н. Губенко
В. Студенець