ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 липня 2023 року
м. Київ
cправа № 910/11296/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Студенець В.І. - головуючий, судді: Бакуліна С.В., Баранець О.М.
за участю секретаря судового засідання: Натаріної О.О.
розглянувши касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго"
на рішення Господарського суду міста Києва
(суддя - Усатенко І.В.)
від 01.12.2022
та постанову Північного апеляційного господарського суду
(головуючий суддя - Гаврилюк О.М., судді: Ткаченко Б.О., Ходаківська І.П.)
від 15.03.2023
у справі № 910/11296/21
за позовом Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго"
до Державного підприємства "Гарантований покупець"
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Кабінет Міністрів України, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
про стягнення 1 082 324 519, 64 грн,
за участю представників учасників справи:
позивача - Яковченко Р.Г.
відповідача - Прокопів Н.М.
Кабінету Міністрів України - Пальчик М.О.
НКРЕКП - не з`явилися
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго" (далі - ПрАТ "НЕК "Укренерго") звернулось до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Державного підприємства "Гарантований покупець" (далі - ДП "Гарантований покупець") про стягнення штрафу у розмірі 1 082 324 519,64 грн за договором про надання послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел від 26.06.2019 №0414-09051/52/01.
1.2. Позивач обґрунтовує позовні вимоги неналежним виконанням відповідачем зобов`язань за договором від 26.06.2019 № 0414-09051/52/01. Так позивач просить стягнути з відповідача штраф за порушення розрахунків, оскільки при їх здійсненні у вересні 2019 року не було враховано зауваження позивача, а у січні, лютому 2020 року відповідач при розрахунку використовував значення доходу у від`ємному значенні.
2. Зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 01.12.2022 у справі №910/11296/21 у задоволенні позову відмовлено повністю.
2.2. Рішення мотивоване тим, що позивачем не доведено обґрунтованість його позовних вимог, оскільки, не було надано докази надання неякісних послуг, та їх вартості, які могли б бути базою для нарахування штрафу, крім того не доведено протиправну поведінку відповідача, оскільки, коригування розрахунків, здійснені учасниками справи, відповідають порядку, передбаченому законодавством, а тому не містять ознак протиправності.
2.3. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 15.03.2023 рішення Господарського суду міста Києва від 01.12.2022 у справі №910/11296/21 залишено без змін.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнений виклад позиції інших учасників справи
3.1. Не погоджуючись з рішенням Господарського суду міста Києва від 01.12.2022 та постановою Північного апеляційного господарського суду від 15.03.2023 у справі №910/11296/21, ПрАТ "НЕК "Укренерго" подало касаційну скаргу, якою просить рішення місцевого господарського суду та постанову суду апеляційної інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог скасувати, та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
3.2. Підставою касаційного оскарження ПрАТ "НЕК "Укренерго" визначило пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України.
3.3. Відповідно до пункту 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України підставою касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права у випадку, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
3.4. ПрАТ "НЕК "Укренерго" підставою касаційного оскарження зазначає пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, оскільки вважає, що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування:
- пункту 12.1 Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом (назва у редакції, чинній з 28.12.2019 - Порядок купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії), затвердженого пунктом 1 постанови НКРЕКП від 26.04.2019 №641 (далі - Порядок № 641);
- пункту 4.4 Типового договору про надання послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, затвердженого пунктом 4 постанови НКРЕКП від 26.04.2019 № 641;
- абз. 10, 29 пункту 3 розділу I Національного положення (Стандарту) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності";
- пункту 9-1 розділу XVII Закону України "Про ринок електричної енергії";
- статей 525 526 549 610 611 628 629 Цивільного кодексу України;
- статей 193 216 218 230 Господарського кодексу України.
Крім того, скаржник зазначає, що суди застосували положення пунктів 12.3 - 12.6 Порядку №641 у редакції, що не діяла на час виникнення спірних правовідносин.
3.5. У відзиві на касаційну скаргу третя особа Кабінет Міністрів України проти вимог касаційної скарги заперечує, з підстав, викладених у ньому, просить касаційну скаргу ПрАТ "НЕК "Укренерго" залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
У відзиві на касаційну скаргу ДП "Гарантований покупець" проти вимог касаційної скарги заперечує, та просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін. Відзив підприємство мотивувало тим, що скаржник жодним чином не спростовує правильних висновків судів щодо відсутності бази нарахування штрафу, оскільки базою нарахування є вартість неякісно наданих послуг. Також зазначає, що доводи касаційної скарги зводяться до власного тлумачення умов договору, законодавства та до переоцінки доказів, які були предметом дослідження.
4. Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій
Наказом Міністерства фінансів України від 15.02.2019 № 73 Державне підприємство "НЕК "Укренерго" перетворено на Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго", 100% акцій якого належать державі та не підлягають відчуженню, затверджено статут новоутвореного підприємства. ПрАТ "НЕК "Укренерго" є правонаступником усіх майнових прав та обов`язків ДП "НЕК "Укренерго".
ПрАТ "НЕК "Укренерго" виконує функції оператора системи передачі - юридичної особи, відповідальної за експлуатацію, диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обґрунтованого попиту на передачу електричної енергії (пункт 55 частини першої статті 1, стаття 33, абзац 2 пункту 8 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про ринок електричної енергії").
Згідно з частиною першою статті 65 Закону України "Про ринок електричної енергії" Кабінет Міністрів України з метою забезпечення загальносуспільних інтересів та виконання гарантій держави щодо купівлі всієї електричної енергії, виробленої на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (а з використанням гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за встановленим "зеленим" тарифом або за аукціонною ціною, визначає державне підприємство для виконання функцій гарантованого покупця електричної енергії. Фінансування діяльності гарантованого покупця здійснюється в межах кошторису, що затверджується Регулятором.
Відповідно до пункту 16 частини першої статті 1 Закону України "Про ринок електричної енергії" гарантований покупець електричної енергії (далі - гарантований покупець) - суб`єкт господарювання, що відповідно до цього Закону зобов`язаний купувати електричну енергію у виробників, яким встановлено "зелений" тариф, а також у виробників за аукціонною ціною та виконувати інші функції, визначені законодавством.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 №324 "Про утворення державних підприємств "Гарантований покупець" та "Оператор ринку" утворено Державне підприємство "Гарантований покупець" на базі філії "Гарантований покупець" державного підприємства "Енергоринок" шляхом виділу майна, прав та обов`язків стосовно нього відповідно до розподільчого балансу для виконання функцій гарантованого покупця електричної енергії.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2019 №455 "Про затвердження Статуту державного підприємства "Гарантований покупець" затверджено статут підприємства, згідно пункту 5 якого підприємство утворено з метою забезпечення купівлі всієї електричної енергії, виробленої на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (у разі використання гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за встановленим "зеленим" тарифом відповідно до законодавства, а також отримання прибутку від провадження господарської діяльності.
Відповідно до пункту 6 статуту ДП "Гарантований покупець" предметом діяльності підприємства є: надання операторові системи передачі електричної енергії послуги із збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел; купівля у суб`єктів господарювання, яким встановлено "зелений" тариф, всієї відпущеної електричної енергії, виробленої на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (у разі використання гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за встановленим їм "зеленим" тарифом з урахуванням надбавки до нього протягом всього строку застосування "зеленого" тарифу, якщо такі суб`єкти господарювання входять до складу балансуючої групи гарантованого покупця за "зеленим" тарифом; здійснення оплати електричної енергії, купленої у виробників за "зеленим" тарифом, за фактичний обсяг відпущеної електричної енергії на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (у разі використанням гідроенергії - вироблену лише мікро, міні- та малими гідроелектростанціями), на підставі даних комерційного обліку електричної енергії, отриманих від адміністратора комерційного обліку електричної енергії, у порядку та строки, визначені відповідними договорами; купівля-продаж електричної енергії на ринку електричної енергії.
Згідно із пунктом 13 Статуту ДП "Гарантований покупець", підприємство діє на принципах повної господарської самостійності і самоокупності, несе відповідальність за наслідки своєї господарської діяльності та виконання зобов`язань. Тобто, за положеннями статуту, ДП "Гарантований покупець" може здійснювати діяльність з купівлі-продажу електричної енергії на ринку, а отже самостійно несе ризики своєї господарської діяльності.
Відповідно до частини сьомої статі 65 Закону України "Про ринок електричної енергії" (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин) для забезпечення покриття економічно обґрунтованих витрат гарантованого покупця на виконання спеціальних обов`язків із купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом та за аукціонною ціною гарантований покупець надає оператору системи передачі послугу із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел.
Така послуга надається гарантованим покупцем протягом строку дії "зеленого" тарифу та строку дії підтримки виробників, які за результатами аукціону набули право на таку підтримку, відповідно до типового договору про надання послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, форма якого затверджується Регулятором.
Така послуга надається гарантованим покупцем на фактичні обсяги відпущеної електричної енергії суб`єктами господарювання, які входять до складу балансуючої групи гарантованого покупця.
Вартість послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, яка надається гарантованим покупцем, визначається у відповідному розрахунковому періоді як: різниця між вартістю електричної енергії, купленої ним за "зеленим" тарифом з урахуванням надбавки до нього, та її вартістю під час продажу на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку; різниця між вартістю електричної енергії, купленої ним за аукціонною ціною з урахуванням надбавки до неї, та її вартістю під час продажу на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку; витрати, пов`язані із врегулюванням небалансів електричної енергії виробників, споживачів, які входять до складу балансуючої групи гарантованого покупця; витрати, передбачені кошторисом гарантованого покупця на його діяльність.
Розрахунок вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел здійснюється гарантованим покупцем відповідно до порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії. Розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії затверджується Регулятором.
Згідно з частиною першою статті 62 Закону України "Про ринок електричної енергії" з метою забезпечення загального економічного інтересу в електроенергетичній галузі України, необхідного для задоволення інтересів громадян, суспільства і держави, та забезпечення сталого довгострокового розвитку електроенергетичної галузі і конкурентоспроможності національної економіки України на учасників ринку відповідно до цієї статті можуть бути покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії.
Відповідно до пункту 1 частини другої статті 62 Закону України "Про ринок електричної енергії" до спеціальних обов`язків, що покладаються на учасників ринку електричної енергії відповідно до цього Закону для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, належать, зокрема, забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії.
Згідно із абз. 2 частини другої статті 62 Закону України "Про ринок електричної енергії" спеціальні обов`язки із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії покладаються на гарантованого покупця, постачальників універсальних послуг, оператора системи передачі на строк застосування "зеленого" тарифу, строк дії підтримки виробників електричної енергії з альтернативних джерел енергії, які за результатами аукціону набули право на підтримку.
Типовий договір про надання послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, затверджений Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 641 від 26.04.2019 "Про затвердження нормативно-правових актів, що регулюють діяльність гарантованого покупця та купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом".
Між позивачем та відповідачем 26.06.2019 укладено договір № 0414-09051/52/01 про надання послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, відповідно до пунктів 1.1, 1.2 якого, для забезпечення покриття економічно обґрунтованих витрат відповідач, за договором постачальник послуг, на виконання спеціальних обов`язків із купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом надає позивачу, за договором замовнику, послугу із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії (далі - послуга) в обсязі та на умовах, визначених цим договором. Позивач сплачує відповідачу вартість наданих послуг відповідно до умов цього договору.
Пунктом 2.1 договору передбачено, що вартість та порядок оплати послуги визначаються відповідно до вимог Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641, у розрахунковому періоді та відповідно до фактичних обсягів купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом відповідача.
Відповідно до пункту 3.1 договору відповідач зобов`язаний: здійснювати розрахунок вартості послуги, виходячи із фактичних обсягів купівлі виробленої електричної енергії за "зеленим" тарифом відповідно до Порядку; затверджувати вартість послуги у регулятора відповідно до глав 11 та 12 Порядку; на запит позивача надавати розрахунок вартості послуги, проведений у розрахунковому періоді, та первинну документацію, на підставі якої його проведено; повідомляти позивача про обставини, що зумовили проведення перерахунку вартості послуги, передбаченого пунктом 2.1 глави 2 цього договору.
Згідно із пунктом 11.5 Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641, у редакції чинній на момент виникнення правовідносин, з урахуванням умов цієї глави гарантований покупець протягом 3 робочих днів місяця, наступного за розрахунковим, здійснює розрахунок вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел та направляє ОСП два примірники акта купівлі-продажу, підписані зі своєї сторони.
Пунктом 11.6 Порядку № 641, у редакції чинній на момент виникнення правовідносин, після отримання від гарантованого покупця двох примірників акта купівлі-продажу, підписаних зі сторони гарантованого покупця, ОСП направляє гарантованому покупцю протягом перших 4 робочих днів місяця, наступного за розрахунковим, примірник акта купівлі-продажу, підписаний зі своєї сторони. У разі наявності в ОСП зауважень до акта купівлі-продажу (за наявності розбіжностей), наданого гарантованим покупцем, ОСП повідомляє про це гарантованого покупця. За наявності зауважень до акта купівлі-продажу та/або ненадання ОСП гарантованому покупцю акта купівлі-продажу, підписаного зі своєї сторони, остаточний розрахунок вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел здійснюється у розмірі, визначеному в наданому гарантованим покупцем акті купівлі-продажу, з подальшим коригуванням сплачених коштів після врегулювання розбіжностей.
Відповідно до пункту 11.7 Порядку № 641, у редакції чинній на момент виникнення правовідносин, після отримання від ОСП акта купівлі-продажу, підписаного з його сторони, гарантований покупець протягом одного робочого дня після його отримання надає Регулятору розрахунок розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел для затвердження.
До матеріалів справи долучено акти прийому-передачі наданих послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел: № 3 від 30.09.2019 за період з 01.09.2019-30.09.2019 на суму 1 905 239 721,82 грн з ПДВ; акт № 1 від 31.01.2020 за період з 01.01.2020 - 31.01.2020 на суму 1 645 237 562,75 грн з ПДВ, акт № 2 від 29.02.2020 за період з 01.02.2020 - 29.02.2020 на суму 1 861 145 313,67 грн з ПДВ з актом коригування від 23.09.2020 до акту № 2 на суму 3 164 298 921,25 грн з ПДВ. До актів також долучені розрахунки вартості послуг.
До акту № 3 від 30.09.2019 позивачем було висловлено зауваження щодо не врахування зменшення вартості послуг на суму 753 242,4 тис.грн, передбачене кошторисом ДП "Гарантований покупець". НКРЕКП в своєму листі від 10.10.2019 № 10782/18.1/7-19 також зазначило, що при здійсненні розрахунку вартості послуг відповідачем не було враховано суму 753 242,4 тис. грн.
Отже, НКРЕКП було затверджено вартість послуг за вересень 2019 у розмірі 700 737 673,64 грн без ПДВ постановою від 14.11.2019 № 2385 "Про затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої ДП "Гарантований покупець" у вересні 2019 року" в редакції постанов № 372 від 11.02.2020 та № 1071 від 03.06.2020.
Вартість послуг наданих відповідачем у січні та лютому 2020 року були затверджені регулятором у сумі 1 371 681 232,23 грн без ПДВ та 2 636 915 767,71 грн без ПДВ постановою від 20.03.2020 № 715, в редакціях постанов від 01.04.2020 № 752, від 02.09.2020 № 1630, від 13.10.2020 № 1879.
Позивач просить стягнути з відповідача штраф за порушення розрахунків, оскільки, при їх здійсненні у вересні 2019 року не було враховано зауваження позивача, а у січні та лютому 2020 року відповідач при розрахунку використовував значення доходу у від`ємному значенні.
5. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій з посиланням на норми права, яким керувався суд
5.1. Відповідно до положень статті 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
5.2. Згідно зі статтею 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
5.3. Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
5.4. Згідно із статтею 526 Цивільного кодексу України та частиною першою статті 193 Господарського кодексу України зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог законодавства, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
5.5. Статтею 629 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
5.6. Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (стаття 610 Цивільного кодексу України).
Положеннями статті 611 Цивільного кодексу України визначено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.
5.7. Частиною першою статті 216 Господарського кодексу України встановлено, що учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.
Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.
Господарсько-правова відповідальність базується на принципах, згідно з якими: потерпіла сторона має право на відшкодування збитків незалежно від того, чи є застереження про це в договорі; передбачена законом відповідальність виробника (продавця) за недоброякісність продукції застосовується також незалежно від того, чи є застереження про це в договорі; сплата штрафних санкцій за порушення зобов`язання, а також відшкодування збитків не звільняють правопорушника без згоди другої сторони від виконання прийнятих зобов`язань у натурі; у господарському договорі неприпустимі застереження щодо виключення або обмеження відповідальності виробника (продавця) продукції.
Згідно зі статтею 217 Господарського кодексу України господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.
Згідно із частиною першою статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Відповідно до частини першої статті 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Згідно зі статтею 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
5.8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що пунктом 4.4 договору сторони погодили, що за порушення зобов`язання щодо якості надання послуги, зокрема при порушенні порядку розрахунку за цим договором з вини постачальника (відповідача), останній сплачує штраф у розмірі 20% вартості неякісно наданих послуг.
Відповідно до підпункту 1 пункту 3.1 договору постачальник послуг (ДП "Гарантований покупець") зобов`язаний здійснювати розрахунок вартості послуги, виходячи із фактичних обсягів купівлі виробленої електричної енергії за "зеленим" тарифом відповідно до Порядку.
Підпунктом 7 пункту 3.1 договору визначено, що постачальник послуг (ДП "Гарантований покупець") зобов`язаний надавати послугу.
Виходячи зі змісту пункту 1.1 договору вбачається, що послуга, яку надає постачальник (відповідач) замовнику (позивачу) полягає у забезпеченні збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії в обсязі та на умовах, визначених цим договором.
З огляду на зазначене, колегія суддів погоджується з висновками судів, що умовами договору розмежовано обов`язки постачальника (відповідача) здійснювати розрахунок вартості послуги, виходячи із фактичних обсягів купівлі виробленої електричної енергії за "зеленим" тарифом відповідно до Порядку та надавати послугу із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії в обсязі та на умовах, визначених цим договором.
Натомість, виходячи з умов пункту 4.4 договору, базою нарахування штрафу є вартість неякісно наданих послуг.
Судами встановлено, що позивач не стверджує, що йому були надані неякісні послуги. До того ж договір не містить вимог щодо якості послуг, які надаються відповідачем.
Тобто, здійснення розрахунку вартості послуги, виходячи із фактичних обсягів купівлі виробленої електричної енергії за "зеленим" тарифом відповідно до Порядку, є обов`язком та не є наданням послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії в обсязі та на умовах, визначених договором.
5.9. Порядок розрахунку вартості послуги та її оплати визначено розділом 2 договору.
Відповідно до пункту 2.1 договору вартість та порядок оплати послуги визначаються відповідно до вимог Порядку купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 №641 (назва у редакції, чинній з 28.12.2019 - Порядок купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії), у розрахунковому періоді та відповідно до фактичних обсягів купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом постачальником послуг.
Порядок розрахунку вартості та порядок оплати послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, що надається гарантованим покупцем, встановлений розділом 11 Порядку №641, а на час січня-лютого 2020 року - розділ 12 Порядку №641 (у редакції, чинній з 28.12.2019).
Відповідно до пунктів 11.1, 11.3-11.7 Порядку № 641 гарантованому покупцю здійснюється оплата його послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії за розрахунковий місяць, що визначається як сума платежу, що становить різницю між вартістю електричної енергії, купленої гарантованим покупцем у виробників за "зеленим" тарифом, та її вартістю під час продажу на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку, витрат гарантованого покупця, пов`язаних із врегулюванням небалансів електричної енергії балансуючої групи виробників за "зеленим" тарифом, та витрат, передбачених кошторисом гарантованого покупця на його діяльність, за формулою.
До 14 числа (включно) розрахункового місяця ОСП здійснює повну та своєчасну оплату авансового платежу гарантованому покупцю із забезпеченням йому оплати прогнозної величини послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії за перші 10 днів розрахункового місяця. Гарантований покупець визначає розмір оплати відповідно до обсягів авансових платежів виробникам за "зеленим" тарифом, що оплачуються гарантованим покупцем відповідно до пункту 10.2 глави 10 цього Порядку, та доводить до відома ОСП.
До 24 числа (включно) розрахункового місяця ОСП здійснює повну та своєчасну оплату авансового платежу гарантованому покупцю із забезпеченням йому оплати прогнозної величини послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії за перші 20 днів розрахункового місяця. Гарантований покупець визначає розмір оплати відповідно до обсягів авансових платежів виробникам за "зеленим" тарифом, що оплачуються гарантованим покупцем відповідно до пункту 10.2 глави 10 цього Порядку, та доводить до відома ОСП.
З урахуванням умов цієї глави гарантований покупець протягом 3 робочих днів місяця, наступного за розрахунковим, здійснює розрахунок вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел та направляє ОСП два примірники акта купівлі-продажу, підписані зі своєї сторони.
Після отримання від гарантованого покупця двох примірників акта купівлі-продажу, підписаних зі сторони гарантованого покупця, ОСП направляє гарантованому покупцю протягом перших 4 робочих днів місяця, наступного за розрахунковим, примірник акта купівлі-продажу, підписаний зі своєї сторони. У разі наявності в ОСП зауважень до акта купівлі-продажу (за наявності розбіжностей), наданого гарантованим покупцем, ОСП повідомляє про це гарантованого покупця.
За наявності зауважень до акта купівлі-продажу та/або ненадання ОСП гарантованому покупцю акта купівлі-продажу, підписаного зі своєї сторони, остаточний розрахунок вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел здійснюється у розмірі, визначеному в наданому гарантованим покупцем акті купівлі-продажу, з подальшим коригуванням сплачених коштів після врегулювання розбіжностей.
Після отримання від ОСП акта купівлі-продажу, підписаного з його сторони, гарантований покупець протягом одного робочого дня після його отримання надає Регулятору розрахунок розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел для затвердження.
Протягом 1 робочого дня після затвердження Регулятором розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем у розрахунковому місяці, ОСП здійснює остаточний розрахунок із гарантованим покупцем із забезпеченням йому 100 % оплати фактично наданої послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел за розрахунковий місяць відповідно до розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, затвердженої Регулятором, з урахуванням попередніх авансових платежів.
5.10. Судами попередніх інстанцій встановлено, що до матеріалів справи долучено акти прийому-передачі наданих послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел: № 3 від 30.09.2019 за період з 01.09.2019-30.09.2019 на суму 1 905 239 721,82 грн з ПДВ; акт № 1 від 31.01.2020 за період з 01.01.2020 - 31.01.2020 на суму 1 645 237 562,75 грн з ПДВ, акт № 2 від 29.02.2020 за період з 01.02.2020 - 29.02.2020 на суму 1 861 145 313,67 грн з ПДВ з актом коригування від 23.09.2020 до акту № 2 на суму 3 164 298 921,25 грн з ПДВ. До актів також долучені розрахунки вартості послуг.
До акту № 3 від 30.09.2019 позивачем було висловлено зауваження щодо не врахування зменшення вартості послуг на суму 753 242,4 тис.грн, передбачене кошторисом ДП "Гарантований покупець".
НКРЕКП в своєму листі від 10.10.2019 № 10782/18.1/7-19 також зазначило, що при здійсненні розрахунку вартості послуг відповідачем не було враховано суму 753 242,4 тис. грн.
Отже, НКРЕКП було затверджено вартість послуг за вересень 2019 у розмірі 700 737 673,64 грн без ПДВ постановою від 14.11.2019 № 2385 "Про затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої ДП "Гарантований покупець" у вересні 2019 року" в редакції постанов № 372 від 11.02.2020 та № 1071 від 03.06.2020.
Вартість послуг наданих відповідачем у січні та лютому 2020 були затверджені регулятором у сумі 1 371 681 232,23 грн без ПДВ та 2 636 915 767,71 грн без ПДВ постановою від 20.03.2020 № 715, в редакціях постанов від 01.04.2020 № 752, від 02.09.2020 № 1630, від 13.10.2020 № 1879.
Зазначеним, спростовуються доводи скаржника щодо неврахування гарантованим покупцем зауважень оператора та не затвердження вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії Регулятором. При цьому, колегія суддів враховує, що у замовника обов`язок остаточного розрахунку із гарантованим покупцем фактично наданої послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел виникає після затвердження Регулятором розміру вартості послуги.
5.11. Пунктом 9-1 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про ринок електричної енергії", що набрав чинності 27.12.2019, передбачено урахування підприємством різниці між доходами та витратами, що виникла під час виконання гарантованим покупцем покладених на нього Кабінетом Міністрів України спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільних інтересів, визначених Постановою № 483.
Пунктом 9-1 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про ринок електричної енергії" встановлено, що до 1 липня 2023 року вартість послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, яка надається гарантованим покупцем, визначається з урахуванням різниці між доходами та витратами, що виникла під час виконання гарантованим покупцем покладених на нього Кабінетом Міністрів України спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільних інтересів (крім спеціальних обов`язків для забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії), відповідно до цього Закону.
Гарантованим покупцем, при розрахунку вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, який визначений розділом 12 Порядку № 641 (у редакції, чинній з 28.12.2019), враховується не лише дохід, а саме різниця між доходами та витратами, що виникла під час виконання гарантованим покупцем спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільних інтересів.
Судами встановлено, що НКРЕКП своїми постановами затвердила акти, подані відповідачем з урахуванням здійснених коригувань. Тобто, регулятором не було встановлено будь-яких порушень з боку відповідача при здійсненні розрахунків, натомість, проведені коригування відповідають приписам, викладеним у Порядку № 641.
Саме Регулятор зобов`язаний затвердити належним чином розрахований розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, що й було здійснено останнім та підтверджено шляхом прийняття постанови НКРЕКП від 20.03.2020 № 715, якою затверджено розміри вартості послуги, наданої відповідачем у січні та лютому 2020 року, в сумі 1 371 031 302,29 грн (без ПДВ) та 2 606 760 561,40 грн (без ПДВ) відповідно, і, в подальшому, у вказану постанову були внесені зміни, і розмір вартості послуги наданої у січні та лютому 2020 року, було затверджено в розмірі 1 371 681 232,23 грн (без ПДВ) та 2 636 915 767,71 грн (без ПДВ), відповідно.
Слід зазначити, що різниця між доходами та витратами, що виникла під час виконання відповідачем спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільних інтересів, може мати як додатне значення, та і від`ємне.
Також судами враховано, що НКРЕКП була проведена перевірка НЕК "Укренерго", в якій було надано оцінку включення відповідачем від`ємного значення різниці між доходами та витратами, за результатами якої складено акт від 26.08.2022 № 257, та НКРЕКП наголосило, що водночас положеннями Закону передбачено урахування підприємством різниці між доходами та витратами, що виникла під час виконання відповідачем покладених на нього Кабінетом Міністрів України спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільних інтересів (Постанова № 483), у вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел.
Додатково, комісія з перевірки зазначила, що відповідачем при розрахунку вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, який визначений розділом 12 Порядку № 641, враховується складова: "додатковий прибуток відповідача з урахуванням різниці між доходами та витратами, що виникла під час виконання відповідачем спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільних інтересів, за розрахунковий місяць m, тис.грн", що по суті містить дві підскладові "додатковий прибуток відповідача" та "різниця між доходами та витратами, що виникла під час виконання відповідачем спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільних інтересів".
В зв`язку з зазначеним, колегія суддів погоджується з висновками судів, що відповідач, з урахуванням пункту 9-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про ринок електричної енергії", при здійсненні розрахунку вартості послуги та підписання акта приймання-передачі послуги, мав підстави враховувати від`ємну різницю між доходами та витратами відповідача, що виникла під час виконання гарантованим покупцем покладених на нього спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільних інтересів (Постанова № 483).
З огляду на викладене, виходячи із встановлених судами попередніх інстанцій фактичних обставин справи, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про відмову в позові та не вбачає правових підстав для їх скасування.
Доводи скаржника щодо застосування судами положень пунктів 12.3 - 12.6 Порядку №641 у редакції, що не діяла на час виникнення спірних правовідносин колегія суддів відхиляє, оскільки із оскаржуваних судових рішень вбачається, що судами здійснено посилання на положення зазначених пунктів як в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, так і чинної редакції.
Враховуючи наведені положення законодавства та обставини, встановлені судами попередніх інстанцій, зважаючи на межі перегляду справи судом касаційної інстанції, передбачені статтею 300 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів зазначає, що підстави касаційного оскарження, передбачені пунктом 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, не отримали підтвердження після відкриття касаційного провадження, отже, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для скасування рішення суду першої інстанції та постанови апеляційного суду.
6. Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
6.1. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 308 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право, зокрема, залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.
6.2. Згідно з частиною першою статті 309 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
6.3. З огляду на встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи, виходячи із меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що відсутні правові підстави для зміни чи скасування оскаржуваних рішення місцевого господарського суду та постанови суду апеляційної інстанції.
7. Судові витрати
7.1. З огляду на те, що Верховний Суд залишає касаційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді касаційної інстанції, покладаються на скаржника.
Керуючись статтями 236 238 240 300 301 308 309 314 315 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
П О С Т А Н О В И В:
1. Касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 01.12.2022 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 15.03.2023 у справі №910/11296/21 залишити без змін.
3. Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та не підлягає оскарженню.
Головуючий В. Студенець
Судді С. Бакуліна
О. Баранець