ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 квітня 2024 року

м. Київ

cправа № 915/5/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Ємця А. А. (головуючого), Бенедисюка І. М., Малашенкової Т. М.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.12.2023

у справі № 915/5/23

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

до Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Нібулон"

про стягнення коштів в сумі 64 110, 12 грн.

ВСТУП

Спір у цій справі виник у зв`язку з наявністю / відсутністю підстав для стягнення з відповідача збору за зберігання вантажу на коліях загального користування за накопичувальною карткою форми ФДУ-92 № 01080068 від 01.08.2022.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. До суду звернулося Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - скаржник, позивач, АТ "Українська залізниця", перевізник) з позовною заявою, в якій просить суд стягнути з відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства "Нібулон" (далі - відповідач, ТОВ СП "Нібулон", замовник) 64 110, 12 грн - збору за зберігання вантажу.

2. Позовні вимоги ґрунтуються на положеннях статей 259 525 614 629 908 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статей 193 307 Господарського кодексу України (далі - ГК України), статті 12 Закону України "Про транспорт", Збірником тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317, Правилами розрахунків за перевезення вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (далі - Правила розрахунків), Правилами зберігання вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (далі - Правила зберігання вантажів), Правилами складання актів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334 (далі - Правила складання актів), Статутом залізниць України та умовами договору.

Короткий зміст судових рішень судів попередніх інстанцій

3. Господарський суд Миколаївської області рішенням від 30.08.2023 позов задовольнив.

4. Мотивуючи вказане судове рішення, суд першої інстанції зазначив, що оскільки затримка вагонів у спірному випадку на станційній колії відбулась саме з вини відповідача, то позивач правомірно нарахував відповідачу збір за зберігання вантажу на коліях загального користування за накопичувальною карткою форми ФДУ-92 № 01080068 від 01.08.2022 на загальну суму 53 425, 00 грн без ПДВ (64 110, 12 грн з ПДВ).

5. Південно-західний апеляційний господарський суд постановою від 18.12.2023 у цій справі рішення Господарського суду Миколаївської області від 30.08.2023 скасував та ухвалив нове рішення, яким в задоволенні позову відмовив.

6. Обґрунтовуючи рішення, суд апеляційної інстанції зазначив, що позивач не надав суду належних та допустимих доказів того, що затримка вагонів на коліях загального користування сталася поза межами встановлених у договорі строків та з порушенням порядку, визначеного у додатку №1-4 до договору "Умови накопичення вагонів". Також вказав на необґрунтованість позовних вимог АТ "Українська залізниця" про стягнення з ТОВ СП "Нібулон" коштів, оскільки підстави для нарахування збору за зберігання вантажу відсутні.

Короткий зміст наведених у касаційній скарзі вимог

7. АТ "Українська залізниця", не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просило скасувати постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.12.2023, а рішення Господарського суду Миколаївської області від 30.08.2023 залишити без змін.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

8. Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, скаржник із посиланням на пункт 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), підпунктів "а" та "в" пункту 2 частини третьої статті 287 ГПК України вказує про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, що призвело до неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права судом апеляційної інстанції.

9. Скаржник зазначає, що пункт 9 Правил зберігання вантажів застосовується до спірних правовідносин.

Позиція інших учасників справи

10. Від ТОВ СП "Нібулон" до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому останнє просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.12.2023 - без змін.

Порядок та межі розгляду справи судом касаційної інстанції. Розгляд заяв / клопотань

11. Верховний Суд ухвалою від 08.02.2024 відкрив касаційне провадження у справі на підставі пункту 3 частини другої статті 287 ГПК України та підпунктів "а" та "в" пункту 2 частини третьої статті 287 ГПК України.

12. Відповідно до частини першої статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

13. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 300 ГПК України).

Стислий виклад обставин справи

14. Причиною виникнення спору зі справи стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для стягнення збору за зберігання вантажу.

15. ТОВ СП "Нібулон" 26.06.2020 в порядку, встановленому статтею 634 ЦК України, направило АТ "Українська залізниця" заяву про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 14291113/2020-001 від 24.03.2020, яка підписана шляхом накладення електронного цифрового підпису 26.06.2020.

16. Позивач 26.06.2020 направив відповідачу інформаційне повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 40-14291113/2020-001 від 26.06.2020, яким позивач засвідчив прийняття від ТОВ СП "Нібулон" пропозиції (акцепту) укладення договору та повідомив про присвоєння замовнику кодів відправника / одержувача - 8496, платника - 8211375 з відкриттям особового рахунку з ідентичним номером.

17. Повідомлено, що код платника використовується для ідентифікації договірних відносин як номер договору.

18. Відповідно до пункту 1.1. договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020 (в редакції, оприлюдненій 28.06.2022 та уведеній в дію 01.07.2022, крім змін, оприлюднених 15.06.2022 та уведених в дію 16.07.2022) (далі - Договір) предметом Договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагона для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги), і проведення розрахунків за ці послуги.

19. У розумінні Договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування власним вагоном Перевізника не є орендною платою.

20. Відповідно до пункту 1.4. Договору надання послуг за Договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання / забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами.

21. У пункті 1.5. Договору зазначено, що він є публічним договором, за яким Перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

22. Пропозиції та зміни до Договору приймаються і враховуються відповідно до пунктів 9.3. та 9.4. Договору та законодавства.

23. Договір з урахуванням змін до нього оприлюднюється Перевізником як публічна пропозиція для укладення на вебсайті http://uz-cargo.com/ з накладенням кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП) (пункт 1.6. Договору).

24. У пункті 1.7. Договору встановлено, що договір укладається шляхом надання Перевізником пропозиції укласти Договір (оферти) і прийняття в цілому пропозиції (акцепту) другою стороною. Приймаючи пропозицію укласти Договір друга сторона засвідчує, що ознайомилась та згодна з усіма умовами Договору.

25. Договір є укладеним з дня надання Замовнику Перевізником інформаційного повідомлення про укладення Договору, але не раніше дня введення його в дію відповідно до пункту 12.1. Договору (пункт 1.10. Договору).

26. Зміни (доповнення) до Договору Перевізник здійснює шляхом викладення в новій редакції Договору в цілому або окремих його частин та їх оприлюднення на вебсайті http://uz-cargo.com/ з накладенням КЕП (пункт 9.4. Договору).

27. Зміни до Договору, в тому числі ставки плати, коефіцієнти та інші умови платежів, вступають в дію через 30 календарних днів від дня їх оприлюднення або пізніше, якщо це вказано в повідомленні про оприлюднення. Зміни до Договору, які зменшують розмір провізних платежів, ставок, коефіцієнтів та інших розрахункових величин, також можуть вступати в дію раніше ніж 30 календарних днів від дня їх оприлюднення.

28. Зміни до Договору поширюються на всіх осіб, що приєдналися до Договору. В окремих випадках за заявою Замовника допускається вступ в дію змін до Договору раніше, ніж визначено вище.

29. Якщо Замовник не згоден із внесеними Перевізником змінами, він має право ініціювати внесення змін до Договору в порядку, передбаченому пунктом 9.3. Договору або з власної ініціативи припинити дію Договору у відносинах з ним.

30. Замовлення та/або отримання послуг та/або їх оплата за Договором засвідчує повну згоду Замовника з Договором та змінами до нього.

31. Договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається Перевізником в повідомленні про оприлюднення Договору, здійсненого на вебсайті http://uz-cargo.com/, та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення Договору. На звернення Замовника умови Договору застосовуються до відносин із Замовником, які виникли між Сторонами до його укладення та введення в дію (пункт 12.1. Договору).

32. Пунктом 1.4. Договору передбачено, що може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання / забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами.

33. Згідно з пунктом 2.1. Договору замовник зобов`язаний, зокрема ( пункт 2.1.4. договору), сплачувати послуги Перевізника та інші платежі, належні Перевізнику за Договором, із сум внесеної передоплати за кодом платника; самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов Договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообіг, строк перебування вагона за межами України та інших послуг Перевізника; (пункт 2.1.5.) відшкодовувати Перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема, з таких причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи неправильне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника; (пункт 2.1.7.) у строки, встановлені розділом 4 Договору, підписувати акти звіряння розрахунків, зведені відомості; підписувати не пізніше двох робочих днів від дня надання послуг накопичувальні картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ФДУ-92, відомості плати за користування вагонами форми ГУ46, відомості плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, відомості плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу форми ГУ-46а. А у випадку оформлення вказаних вище документів в паперовій формі на вимогу Замовника - підписувати та надавати Перевізнику не пізніше двох робочих днів від дня надання такої його вимоги.

34. Відповідно до п. 2.3. Договору перевізник зобов`язаний, зокрема, (пункт 2.3.2.) приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) Замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) Перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками Замовника відповідно до інформації, розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору та Збірнику тарифів; (пункт 2.3.5.) складати документи, передбачені пунктами 1.3., 1.4. та розділом 4 Договору щодо нарахування сум платежів.

35. Пункт 3.1. Договору передбачає, що розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах Замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються відповідно до умов Збірника тарифів.

36. Згідно з пунктом 3.4. Договору замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному Договором розмірі плату за користування власними вагонами Перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих Замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від Замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від Перевізника (далі - плата за користування власними вагонами Перевізника).

37. Оплата послуг за Договором здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання Перевізника, вказаний в розділі 14 Договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок Перевізника зі спеціальним режимом використання. Одержані на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання кошти Перевізник зараховує на особовий рахунок Замовника, а також веде облік надходження коштів і використання їх Замовником для оплати перевезень та інших послуг за умовами цього Договору (пункт 4.2. Договору).

38. Відповідно до пункту 5.1 Договору у випадку відсутності або недостатності на особовому рахунку Замовника коштів у розмірі, необхідному для оплати провізних та інших платежів, додаткових послуг, Перевізник має право припинити надання послуг за Договором, у тому числі приймання, видачу вантажів та надання додаткових послуг згідно зі ст. 62 Статуту залізниць України з одночасним віднесенням відповідальності на Замовника за затримку вагонів і контейнерів та зберігання вантажу. За наявності заборгованості Перевізник має право відповідно до ст. 51, 62 Статуту залізниць України затримати видачу вантажу, що надійшов, і реалізувати його для покриття заборгованості.

39. Пункт 7.3. Договору визначає, що позовна давність за вимогами перевізника до замовників, що випливають з правовідносин сторін за договором, становить один рік.

40. Пункт 10.3. Договору вказує, що документи направлені Перевізником Замовнику для підписання і не підписанні останнім (у тому числі з внесеними зауваженнями але не підписаними), вважаються беззаперечно прийнятими та погодженими Замовником у строк, встановлений нормативно-правовими актами або Договором, а якщо інше не встановлено, то після спливу 15 календарних днів з дня їх направлення, окрім випадків надання Замовником заперечень до них в такий строк. Такі строки починають свій перебіг з дня направлення Перевізником документів Замовнику, у т. ч. автоматизованими системами Перевізника і з застосуванням спеціалізованого інтерфейсу користувача. Цей пункт не стосується порядку укладення та внесення змін до Договору, визначених в розділі 9 Договору.

41. Відповідно до пункту 14 договору невід`ємною частиною договору є додатки, зокрема:

- додаток 1-1 "Ставки плати за додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, що надаються за вільними тарифами";

- додаток 1-4 "Умови накопичення вагонів" (далі - Додаток).

42. Згідно з пунктом 1 додатку на окреме замовлення Перевізник надає послуги Замовнику з накопичення порожніх та/або з вантажем власних вагонів Перевізника та/або вагонів Замовника на коліях загального користування станцій накопичення для відправлення їх групами, маршрутними поїздами або контейнерними поїздами на станції призначення (далі - накопичення вагонів).

43. Відповідно до пункту 2 додатку станціями накопичення можуть бути станції відправлення та/або станції на шляху прямування вагонів до станції призначення.

44. Пункт 3 додатку передбачає, що для організації накопичення вагонів Замовник направляє для погодження Перевізником звернення із зазначенням бажаних станцій накопичення та максимальної кількості вагонів, що може бути накопичено на кожній з них. Строк розгляду Перевізником такого звернення становить не більше ніж 15 робочих днів. За результатом розгляду звернення Замовника Перевізник інформує про можливість накопичення вагонів із зазначенням станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено на них, або надає обґрунтовану відмову.

45. Відповідно до пункту 4 додатку в межах узгоджених станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено, Замовник щомісячно надає Перевізнику на такі станції накопичення заявки на накопичення вагонів із зазначенням: станції накопичення; граничної кількості вагонів для накопичення; розподілу для накопичення вагонів за їх видами, різновидом вантажу, станції призначення; періоду дії такої заявки.

46. Пункт 5 додатку передбачає, що на станціях накопичення на шляху прямування Перевізник контролює накопичення вагонів відповідно до заявки Замовника для подальшого формування поїзда та відправлення на станцію призначення.

47. Згідно з пунктом 6 додатку початком накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - прибуття вагонів на станцію накопичення; на станції відправлення - момент фактичної передачі Замовником вагонів Перевізнику.

48. Часом закінчення накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - формування поїзду з таких вагонів; на станції відправлення - приймання останнього вагона Перевізником (пункт 7 додатку).

49. Відповідно до пункту 8 додатку час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.

50. Пункт 9 додатку передбачає, що за послугу з накопичення вагонів Замовник сплачує:

- плату за вільним тарифом "Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу" відповідно до Додатку 1-1 до Договору. При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується з округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення);

- за затримку вагонів Замовника - платежі, пов`язані із затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника, згідно зі Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів;

- за затримку власних вагонів Перевізника - платежі, пов`язані із затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника, згідно зі Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів та п. 3.4. Договору.

51. Плата за маневрову роботу під час надання послуг з накопичення Замовнику не нараховується.

52. Нарахування платежів відбувається на станції накопичення за накопичувальною карткою ФДУ-92, відомістю плати за користування вагонами ГУ-46 з коду платника Замовника, яким замовлено надання такої послуги (Пункт 10 додатку).

53. Між ПАТ "Українська залізниця" та ТОВ СП "Нібулон" 21.05.2018 укладено договір про подачу та забирання вагонів при станції Пальміра, місто Пальміра, Черкаська область, від 21.05.2018 зі строком дії до 20.05.2023.

54. Відповідно до умов пункту 1 договору згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору здійснюється подача, розставлення на місця навантаження, вивантаження і забирання вагонів з під`їзної колії, яка належить власнику, примикає стрілочним переводом № 107 до колії № 10 станції Пальміра Філії і обслуговується локомотивом залізниці.

55. Межею під`їзної колії є знак "Межа під`їзної колії", встановлений біля заднього стику хрестовини стрілочного переводу № 107.

56. Відповідно до умов пункту 6 договору вагони на під`їзну колію подаються локомотивом залізниці із розставленням вагонів на місцях завантаження, вивантаження.

57. Здача вагонів проводиться на під`їзній колії - фронт навантаження.

58. Загальна кількість вагонів, які передаються на під`їзну колію однією групою, - не більше 12 одиниць (48 осей) 1140 тон.

59. Із під`їзної колії вагони повертають усією партією, одночасно поданою, або в кількості не менше переданої групи вагонів з однорідним вантажем.

60. Пункт 7 договору передбачає, що про готовність вагонів до забирання користувач під`їзної колії передає залізниці повідомлення за формою, встановленою у Правилах користування вагонами і контейнерами, затверджених Міністерством транспорту України від 25.02.1999 № 113, зареєстрованих Міністерством юстиції України 15.03.1999 № 165/3458 по телефону № 1-21 з подальшим письмовим підтвердженням.

61. Згідно з пунктом 8 договору приймання вагонів при забиранні їх залізницею здійснюється на під`їзній колії - фронт навантаження.

62. Максимальна переборна спроможність вантажних пунктів: зернові вантажі - фронт подачі 12 вагонів, фронт навантаження: для однорідного вантажу - 1 вагон за 20 хв, для різних культур - 2 вагони за 20 хв. Максимальна переборна спроможність вантажного фронту - 60 вагонів на добу (Пункту 9 договору).

63. Відповідно до пункту 10 договору час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту подачу вагонів на під`їзну колію до моменту отримання залізницею повідомлення власника про готовність вагонів до забирання.

64. Термін виконання технологічних операцій з вагонами становить: навантаження зерна - 2 вагони за 20 хв, підкочування вагонів маневровою лебідкою - 5 хв на один вагон (Пункт 11 договору).

65. Відповідно до пункту 14 договору власник сплачує залізниці плату:

- за подачу, забирання вагонів - за таблицями № 1 та № 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги, Тарифного керівництва № 1 (далі - Тарифне керівництво № 1);

- за користування вагонами (контейнерами) - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами:

- за складування вантажів або примикання під`їзних колій у смузі відведення - немає;

- за маневрову роботу - згідно з Тарифним керівництвом № 1;

- інші збори і плати - згідно з Тарифним керівництвом № 1.

66. Збори і плати вносяться на рахунок залізниці (особовий рахунок № 211375).

67. Відповідач ТОВ СП "Нібулон" в період з 28 липня 2022 року до 29 липня 2022 року по станції Пальміра Одеської залізниці проводив навантаження залізничних вагонів, які надалі прямували за маршрутною відправкою №40424704 Пальміра - Чорноморськ-Порт.

68. На станцію Пальміра залізницею подано відповідачу ТОВ СП "Нібулон" пусті вагони під навантаження, що підтверджується пам`ятками про подавання, а саме:

- пам`ятка № 84 про подавання 12 вагонів (час передачі вагонів при подаванні 28.07.2022 о 04:05);

- пам`ятка № 85 про подавання 12 вагонів (час передачі вагонів при подаванні 28.07.2022 о 15:00);

- пам`ятка № 86 про подавання 12 вагонів (час передачі вагонів при подаванні 29.07.2022 о 03:35);

- пам`ятка № 87 про подавання 2 вагонів (час передачі вагонів при подаванні 29.07.2022 о 15:25).

69. Після закінчення вантажних операцій з вагонами відповідач направив відповідні повідомлення залізниці та провів забирання вагонів, що підтверджується повідомленнями про закінчення вантажних операцій з вагонами та пам`ятками про забирання вагонів, а саме:

- повідомлення від 28.07.2022 та пам`ятка № 91 про забирання 12 вагонів (час фактичного забирання вагонів 28.07.2022 о 13:30);

- повідомлення від 28.07.2022 та пам`ятка № 92 про забирання 12 вагонів (час фактичного забирання вагонів 29.07.2022 о 02:15);

- повідомлення від 29.07.2022 та пам`ятка № 93 про забирання 12 вагонів (час фактичного забирання вагонів 29.07.2022 о 14:35);

- повідомлення від 29.07.2022 та пам`ятка № 94 про забирання 2 вагонів (час фактичного забирання вагонів 29.07.2022 о 16:05).

70. Накопичення вагонів за період з 28.07.2022 до 29.07.2022 на станції Пальміра підтверджується актами загальної форми ГУ-23 № 443 - 444, 447 - 449, 451, 453, 455, 457 - 462 на вагони, які простоювали на станційній колії в очікуванні накопичувального маршрутного поїзда.

71. Обставини, що викликали складання актів - затримка вагонів, пов`язана з оформленням вантажу після забирання їх з місць навантаження / вивантаження. Ці вагони простоювали на 1, 3 станційній колії в очікуванні оформлення документа та накопичення маршруту.

72. Відповідач на станції Пальміра провів навантаження вагонів, які прямували на станцію призначення Миколаїв - Чорноморськ-Порт та оформив перевізні документи, а саме:

- накладну № 40559163 від 29.07.2022 (час підписання ЕЦП 29.07.2022 о 20:13) та відомість на 12 вагонів від 29.07.2022;

- накладну № 40559171 від 29.07.2022 (час підписання ЕЦП 29.07.2022 о 20:16) та відомість на 12 вагонів від 29.07.2022;

- накладну № 40559205 від 29.07.2022 (час підписання ЕЦП 29.07.2022 о 20:20) та відомість на 12 вагонів від 29.07.2022;

- накладну № 40559197 від 29.07.2022 (час підписання ЕЦП 29.07.2022 о 22:04) та відомість на 2 вагони від 29.07.2022;

- накладну № 40559189 від 29.07.2022 (час підписання ЕЦП 29.07.2022 о 22:13) та відомість на 12 вагонів від 29.07.2022;

73. Відповідно до накладних:

- № 40559163 від 29.07.2022 відповідач на станції Пальміра провів навантаження 12 вагонів, які прямували на станцію призначення Чорноморськ-Порт, відповідач сплатив за зберігання та накопичення вагонів, що підтверджується відомістю вагонів на суму 649 211, 60 грн;

- № 40559171 від 29.07.2022 відповідач на станції Пальміра провів навантаження 12 вагонів, які прямували на станцію призначення Чорноморськ-Порт, відповідач сплатив за зберігання та накопичення вагонів, що підтверджується відомістю вагонів на суму 649 566, 60 грн;

- № 40559205 від 29.07.2022 відповідач на станції Пальміра провів навантаження 12 вагонів, які прямували на станцію призначення Чорноморськ-Порт, відповідач сплатив за зберігання та накопичення вагонів, що підтверджується відомістю вагонів на суму 649 211, 60 грн;

- № 40559197 від 29.07.2022 відповідач на станції Пальміра провів навантаження 2 вагонів, які прямували на станцію призначення Чорноморськ-Порт, відповідач сплатив за зберігання та накопичення вагонів, що підтверджується відомістю вагонів на суму 108 438, 60 грн.

74. Згідно з актами загальної форми № 444, 449, 451, 459, 460, 461, 462, що складені на затримку завантажених вагонів після забирання з під`їзної колії, позивач нарахував відповідачу плату за зберігання вантажів, що підтверджується накопичувальною карткою форми ФДУ-92 № 01080068 від 01.08.2022 на загальну суму 53 425, 00 грн без ПДВ.

75. Накопичувальну картку № 01080068 від 01.08.2022 підписав вантажовласник ТОВ СП "Нібулон" із зауваженнями такого змісту: "З даними нарахуваннями незгоден, так як накопичення сплачено по накопичувальній картці № 010080069".

76. Згідно із накопичувальною карткою форми ФДУ-92 № 01080068 від 01.08.2022 позивач нарахував відповідачу ТОВ СП "Нібулон" збір за зберігання вантажів при перевезеннях в загальній сумі 53 425, 00 грн без ПДВ.

77. Укрзалізниця 01.08.2022 склала акт загальної форми № 21, обставиною, що викликала складання акта, зазначено: "Вантажовласник ТОВ СП "Нібулон" відмовився від підпису накопичувальної картки № 01080068".

78. Нараховану плату за зберігання вантажів по накопичувальній картці форми ФДУ-92 № 01080068 від 01.08.2022 на загальну суму 53 425, 10 грн без ПДВ відповідач не сплатив, що і стало підставою для звернення позивача до суду позовом в цій частині.

79. Детальний розрахунок заборгованості за накопичувальною карткою форми ФДУ-92 № 01080068 від 01.08.2022 на загальну суму 53 425, 10 грн (64 110, 12 грн з ПДВ), виконаний позивачем на підставі підп. 4 п. 4 розділу 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги Тарифне керівництво № 1, затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356, враховуючи ставку плати в розмірі 4 грн за одну тонну вантажу за кожну добу із застосуванням коефіцієнту 5, 139 грн згідно з наказом Міністерства інфраструктури України від 22.06.2022 № 441.

80. Відповідач подав до суду апеляційної інстанції висновок експерта за результатами проведення судової економічної експертизи № 02/07-23 від 17.07.2023, складеним на замовлення відповідача судовим експертом Машиніченком О. А., який за результатами дослідження сформував такі висновки:

1) з дослідження наданих експерту документів встановлено, що додатком № 1-4 до договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом № 40-14291113/2020-001 від 26.06.2020, укладеним між ТОВ СП "НІБУЛОН" та АТ "Українська залізниця", визначена та тарифікована спеціальна послуга з накопичення вагонів з вантажем на коліях загального користування станцій накопичення для відправлення їх маршрутними поїздами на станції призначення;

2) відповідно до додатку № 1-4 до договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом № 40-14291113/2020-001 від 26.06.2020, який укладено між ТОВ СП "НІБУЛОН" та АТ "Українська залізниця", надання спеціальної послуги з накопичення вагонів маршрутного потягу (предмет додатку № 1-4) оформлюється актом загальної форми ГУ-23;

3) відповідно до Правил зберігання вантажу (ст. 12, 46 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08.07.2002 за № 567/6855, акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності (п. 3 Правил). Отже, складання акта форми ГУ-23 також передбачено і в інших випадках, зокрема у разі протиправної поведінки;

4) складання акта форми ГУ-23 в межах тарифікованої спеціальної послуги за договором не є обов`язковим підтвердженням обставин протиправної поведінки, внаслідок чого може бути виставлена плата за протиправну поведінку, зокрема за п. 8, 9 Правил зберігання вантажу (ст. 12, 46 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.200- № 644;

5) наданими на дослідження документами на прикладі формування маршрутного поїзда № 103047 встановлено документально та нормативно необгрунтований розрахунок часу "умовної" затримки вагонів, в актах ГУ-23 зазначений фактичний час накопичення вагонів, який відповідно до додатку № 1-4 тарифікується перевізником та сплачується ТОВ СП "НІБУЛОН" в межах зазначеної спеціальної послуги - накопичення вагонів маршрутного поїзду.

81. В умовах договору, що регулює спеціальну послугу, та відповідно до наведених вимог Правил користування вагонами та контейнерами в акті форми ГУ-23 лише фіксується час перебування вагонів на коліях загального користування, що разом з тим є предметом спеціальної послуги "Накопичення вагонів з вантажем у кількості 50 вагонів 0 маршрутний поїзд", оскільки вказаний акт відображає час, за який сплачується договірний тариф - "Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу" (пункт 9.1. додатку № 1-4).

82. Суд апеляційної інстанції зазначив, що надані акти загальної форми ГУ-23 не є належним підтвердженням нарахування відповідачу зобов`язань збору за зберігання вантажу внаслідок протиправної поведінки за пунктами 8, 9 Правил зберігання вантажу (статті 12, 46 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.200- № 644.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій

83. Здійснюючи перевірку правильності застосування судом апеляційної інстанції норм законодавства у постановленні оскаржуваного судового рішення в цій справі в межах вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження та доводів касаційної скарги по суті спору, Верховний Суд зазначає таке.

84. Суд першої інстанції у справі позов задовольнив з мотивів вини відповідача у затримці вагонів у спірному випадку на станційній колії.

85. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції у справі, вказує, що при ухваленні такого рішення суд першої інстанції не з`ясував обставин, що мають значення для справи, а тому прийняв помилкове рішення про задоволення позову і 26.06.2020 ТОВ СП "Нібулон", акцептуючи укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 40-14291113/2020-001 від 25.02.2020, розраховувало на умови цього договору, викладені у загальному доступі на відповідному сайті Залізниці, а тому трактування окремих умов договору зі сторони позивача, яке йде у розріз із суттю умов договору та додатку № 1-4 до нього, дає підстави вважати, що поведінка позивача не є добросовісною.

86. Згідно зі статтею 71 Статуту залізниць України взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій, визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

87. Такий договір між сторонами укладено 22.05.2018 за № 7990 для проведення навантаження вантажів на під`їзній колії відповідача при станції Пальміра Черкаської області.

88. Зі встановлених судами обставин справи вбачається, що позивач, наполягаючи на задоволенні позову, вказував на те, що існує затримка вагонів саме з вини відповідача, яка пов`язана з оформленням вантажу після забирання їх з місць навантаження / вивантаження; зокрема, відповідач 28.07.2022 о 04:05, 15:00 та 29.07.20222 о 03:35, 15:25 подав чотири групи вагонів. Перевізні документи (накладні № 40559163, 40559171, 40559205, 40559197, 40559189) оформлено та підписано ЕЦП 29.07.2022 о 20:13, 20:16, 20:20, 22:04, 22:13, що дало змогу позивачу відправити вагони згідно з маршрутною відправкою. Вказане накопичення вагонів засвідчено актами загальної форми ГУ-23, що повністю узгоджується з вимогами пунктів 5 - 8 додатку № 1-4 до договору.

89. Суд апеляційної інстанції звертає увагу на пункт 1.3. Договору, відповідно до якого маршрутний поїзд може оформлюватись одним або декількома перевізними документами, однак зауважує, що:

- у статті 23 Статуту надано право оформлення однієї накладної на маршрут або групу вагонів при перевезенні масових вантажів, на зворотному боці якої зазначаються для кожного вагона маса вантажу і кількість місць;

- у пункті 1.1. Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644), встановлено, що на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. У разі пред`явлення до перевезення вантажу груповою відправкою або маршрутом відправник додає до накладної відомість вагонів (додаток 2 до цих Правил) або відомість вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною (додаток 4 до Правил перевезення вантажів в універсальних контейнерах, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 № 542, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10.09.2001 за № 798/5989);

- якщо вантажі мають одне найменування, приймаються до перевезення від одного відправника з однієї станції відправлення і адресуються на одну станцію призначення одному одержувачу, то такі вантажі маршрутом або групою вагонів приймаються до перевезення за одним перевізним документом (п. 6.1. Правил оформлення перевізних документів).

90. Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно з актами № 443, 444, 447, 449, 457, 448, 451, 455, 461, 453, 460, 458,459 вагони простоюють на 1 станційній колії в очікуванні накопичення маршруту. Затримка із означених підстав тривала з 13:30 28.07.2022 року до 22:20 29.08.2022 року.

91. Суд касаційної інстанції погоджується із висновком, що затримка вагонів під час їх накопичення для формування маршрутного поїзда не може вважатись одностороннє порушення зобов`язань з боку відповідача, оскільки такі дії цілком відповідають умовам укладеного сторонами Договору, який передбачає надання спеціальних послуг та додатку 1-4 до нього.

92. З огляду на зазначене вище вбачається, що оформлення / не оформлення окремої накладної на кожну групу вагонів з маршрутного потягу, або одного документа на весь маршрутний потяг ніяк не впливає на відправлення маршрутного потягу до моменту формування (накопичення) складу в 50 вагонів з вантажем.

93. Накопичення вагонів з вантажем (маршрут) у цьому випадку відбувається в межах договірних відносин (є предметом послуги, за яку сплачується тариф), отже, не може кваліфікуватись як "матеріальна відповідальність" та не має такого елементу, як вина відправника.

94. Щодо самого факту складення актів форми ГУ-23, то цей обов`язок сторін встановлено умовами пункті 8 додатку № 1-4, за яким час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.

95. В актах загальної форми вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери (пункт 8 Правил користування вагонами та контейнерами).

96. Тобто в умовах Договору, що регулює спеціальну послугу, та відповідно до наведених вимог Правил користування вагонами та контейнерами Сторони узгодили, що в актом форми ГУ-23 лише фіксується час перебування вагонів на коліях загального користування, що разом з тим є предметом послуги "Накопичення вагонів з вантажем до 50 вагонів - маршрутний поїзд", оскільки вказаний акт відображає час, за який сплачується тариф.

97. Накопичення вагонів з вантажем (маршрут) відбувалося на підставі договірних відносин, предметом яких є послуги, за які сплачується тариф, що вказує на відсутність такого елементу складу правопорушення, як вина відповідача.

98. За таких обставин, колегія суддів зазначає, що пункти 8, 9 Правил зберігання вантажів не можуть застосовуватись до спірних правовідносин, оскільки затримка вагонів відбулась з обставин, що залежали від позивача, а саме: наявність договірних відносин з накопичення вагонів на коліях позивача з метою формування маршрутного потяга, про, що також вказував відповідач у зауваженнях до накопичувальних карток.

99. Отже, позивач не довів існування обставин, з якими пов`язується можливість застосування до спірних правовідносин приписів, передбачених пунктом 9 Правил зберігання вантажів.

100. Відповідно до умов додатку № 1-4 "Умови організації накопичення вагонів" у період "накопичення" сплачується плата, встановлена у пункті 9.1. цього додатку - за вільним тарифом "Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу" відповідно до додатку № 1-1 до Договору. При цьому додаток №1-1 - це "Ставки плати за додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, що надаються за вільними тарифами".

101. Разом з цим в період затримки вагонів з вини Замовника (саме затримки вагонів, а не накопичення) сплачуються платежі, пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування. При цьому обов`язковим елементом, встановленим для застосування пункту 9.2. додатку № 1-4 до Договору, є "затримка з вини Замовника".

102. Отже, навіть пункт 9 додатку №1-4 не ототожнює, а розділяє поняття "накопичення рухомого складу" (пункт 9.1.) та "затримку вагонів Перевізника" (пункт 9.2.).

103. Правовідносини з накопичення маршрутного поїзда з 48 вагонів з вантажем мають невід`ємну складову - перебування / накопичення вагонів з вантажем на коліях загального користування протягом часу накопичення до приймання останнього вагона Перевізником (пункти 6, 7 додатку №1-4 до Договору), що водночас є предметом окремої послуги (додаток №1-4 до Договору), а отже, вагони не могли бути відправлені не тому, що немає документів, а тому що не сформовано 50 вагонів (маршрут).

104. Схожа за змістом правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 01.02.2024 у справі № 915/305/22

105. Висновки суду апеляційної інстанції засновані на правильному застосуванні норм матеріального права до встановлених обставин справи з дотриманням норм процесуального права, а доводи касаційної скарги не спростовують вказане.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

106. Доводи, викладені у касаційній скарзі, не отримали свого підтвердження під час касаційного провадження, у зв`язку з чим підстави для скасування судового рішення суду апеляційної інстанції відсутні.

107. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.

108. Відповідно до частини першої статті 309 ГПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

109. За таких обставин Верховний суд вважає за необхідне касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

Щодо судових витрат

110. З огляду на те що Верховний Суд залишає касаційну скаргу без задоволення, судовий збір за подання касаційної скарги покладається на скаржника - АТ "Українська залізниця".

Керуючись статтями 300 308 309 315 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В:

1. Касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" залишити без задоволення.

2. Постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.12.2023 у справі № 915/5/23 - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя А. Ємець

Суддя І. Бенедисюк

Суддя Т. Малашенкова